Styczeń 2016

Babicka-Wirkus A.: Uczeń (nie) biega i (nie) krzyczy

 

 

 

Babicka-Wirkus A.: Uczeń (nie) biega i (nie) krzyczy

Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2015

Ksąiżka Uczeń (nie) biega i (nie) krzyczy. Rytuały oporu jako przejaw autoekspresji młodzieży jest solidnym, erudycyjnym, akademickim oraz bardzo dobrze ugruntowanym teoretycznie i empirycznie studium na temat bierności i aktywności, zniewolenia i wolności ucznia. Odsłania szkolne mechanizmy braku czy ograniczania praw uczniów do autoekspresji. Pokazuje uczniowskie rytuały oporu, a także powoli rodzące się w codzienności szkolnej obywatelstwo, podmiotowość i odpowiedzialność młodych ludzi za zmiany dokonujące się w szkole oraz za własne wizje rozwoju i miejsca w społeczeństwie. Jest to publikacja wybiegająca w przyszłość. Ujawnia z jednej strony podstawowe słabości polskiej szkoły, a z drugiej – daje nadzieję i wskazówki na zmianę.

Z recenzji dr hab. Barbary Smolińskiej-Theiss, prof. Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej

Banasiak M., Wołowska A. (red.): Szkoło, jaka jesteś? Pro-blemy nauczycieli i uczniów we współczesnej szkole

 

Banasiak M., Wołowska A. (red.): Szkoło, jaka jesteś? Problemy nauczycieli i uczniów we współczesnej szkole

Warszawa: Difin, 2015

Publikacja prezentuje wybrane problemy współczesnej szkoły odnoszące się do trzech obszarów jej funkcjonowania: aktywności ucznia, pracy nauczyciela oraz relacji między uczniem i nauczycielem z uwzględnieniem wpływu rodziców. W obszarze zainteresowań autorek znalazły się między innymi takie szczegółowe kwestie, jak: trudności nauczycieli z utrzymaniem dyscypliny na lekcji, radzenie sobie uczniów z wygórowanymi oczekiwaniami rodziców i związana z tym presja, kolejne stopnie awansu zawodowego, które nie idą w parze ze wzrostem kompetencji, oraz problem „wypalania się” w zawodzie. Poza charakterystyką problemów książka zawiera również wiele cennych wskazówek i pomysłów na to, jak radzić sobie z tymi trudnymi sytuacjami i w jaki sposób im przeciwdziałać.

Broda-Bajak M. (red.): A u nas w przedszkolu… Zbiór sce-nariuszy zajęć adaptacyjnych Broda-Bajak M. (red.): A u nas w przedszkolu… Zbiór scenariuszy zajęć adaptacyjnych

Kraków: CEBP 24.12, 2015

A u nas w przedszkolu… zawiera aż 22 scenariusze adaptacyjne dla dzieci, 24 pomoce dydaktyczne oraz płytę CD z piosenkami. Publikacja jest  nieocenioną pomocą dla nauczycieli dzieci w wieku przedszkolnym, którzy chcą w świadomy sposób pokierować procesem adaptacji dziecka do przedszkola, a także sprawić, by nowo poznane środowisko okazało się jak najbardziej przyjazne dla najmłodszych przedszkolaków.

Goddard S.: Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki? Roz-wojowe testy przesiewowe INPP oraz Program Ćwiczeń Integrujących INPP dla szkół Goddard S.: Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki? Rozwojowe testy przesiewowe INPP oraz Program Ćwiczeń Integrujących INPP dla szkół

Warszawa: PWN, 2015

Praktyczny przewodnik zawierający informacje na temat prawidłowości w rozwoju ruchowym dziecka i jego powiązań z uczeniem się. Autorka pokazuje związek pomiędzy takimi wskaźnikami, jak: koordynacja wzrokowo-ruchowa, kontrola postawy a gotowość dziecka do nauki. Publikacja zawiera narzędzia pozwalające na ocenę aktualnego poziomu rozwoju motoryki dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym, a także kompletny program rozwoju ruchowego. Dzięki odpowiedniemu wsparciu oraz szkoleniom nauczyciele oraz inni specjaliści mogą nauczyć się, jak rozpoznawać oznaki opóźnienia rozwojowego, aby dziecko mogło być skierowane do odpowiedniego terapeuty albo też objęte programem ćwiczeń.

Goddard S. Niedojrzałość neuromotoryczna dzieci i doro-słych

 

 

 

 

 

Goddard S. Niedojrzałość neuromotoryczna dzieci i dorosłych

Warszawa: PWN, 2015

Funkcjonowanie neuromotoryczne stanowi jeden ze wskaźników dojrzałości ośrodkowego układu nerwowego. Osoby z niedojrzałością neuromotoryczną często doświadczają problemów z równowagą, koordynacją i percepcją wzrokową, które mogą mieć wpływ na zachowanie i naukę u dzieci i powodować chroniczne stany lękowe oraz wrażliwość emocjonalną u dorosłych.
Książka została podzielona na cztery części. W części pierwszej zdefiniowano niedojrzałość neuromotoryczną oraz przedstawiono terapię wygaszania odruchów INPP. W części drugiej omówiono test przesiewowy INPP do pracy z dziećmi w wieku 4–16 lat. Część trzecia zawiera wyjaśnienie związków między niedojrzałością neuromotoryczną a objawami stanów lękowych, agorafobii i ataków paniki u dorosłych. W części czwartej zaprezentowano test przesiewowy INPP do pracy z dorosłymi.
Książka przeznaczona jest dla psychologów, fizjoterapeutów i nauczycieli.

Grzybowski P.P.: Śmiech w edukacji. Od szkolnej wspólno-ty śmiechu po edukację międzykulturową

 

Grzybowski P.P.: Śmiech w edukacji. Od szkolnej wspólnoty śmiechu po edukację międzykulturową

Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2015

Śmiech w edukacji. Od szkolnej wspólnoty śmiechu po edukację międzykulturową to najobszerniejsza w Polsce monografia na temat śmiechu, uśmiechu, komizmu, humoru, wyśmiewania i poczucia humoru w edukacji. Zawiera charakterystykę tych zjawisk w perspektywie historycznej i porównawczej; rekonstrukcje polskich i zagranicznych badań oraz koncepcji naukowych na temat śmiechu w szkole; propozycje wykorzystania zabawnych lektur i innych materiałów na zajęciach, w domu, w grupach rówieśniczych itp.; liczne przykłady związanych ze szkołą dowcipów, kawałów, przezwisk, humoru z prac i zeszytów.

Konior-Węgrzynowa H.: Uczę czytać. Poradnik dla nauczy-cieli i rodziców początkujących czytelników

 

 

 

 

 

Konior-Węgrzynowa H.: Uczę czytać. Poradnik dla nauczycieli i rodziców początkujących czytelników

Gdańsk: Harmonia Universalis, 2015

W publikacji przedstawiono czytanie jako proces rozwiązywania problemów, łamigłówkę czy układanie puzzli. Książka dostarcza cennych, praktycznych wskazówek, jak przygotować dzieci do nauki czytania oraz w jaki sposób wspierać je w nabywaniu tej umiejętności.
Prezentowany w niniejszej publikacji sposób nauczania sztuki czytania poprzez rozwiązywanie problemów nie wymaga fundamentalnych zmian w dotychczas stosowanych metodach i praktykach dydaktycznych. Nie narzuca żadnych rygorystycznych procedur ani ściśle określonych materiałów. Pozwala na całkowicie spontaniczne doświadczenia z dowolną książką w szkole lub w domu. Punktem wyjścia nie jest z góry założony materiał, którego dziecko ma się nauczyć. Liczy się to, co uczeń aktualnie wie i potrafi, co może wnieść do czytania dowolnego tekstu wspólnie z dorosłym. Nie jest to program, który należy realizować strona po stronie, lecz zbiór wskazówek do wykorzystania w pracy z różnymi czytelnikami i z zastosowaniem różnych materiałów.

Kozdroń A.: Zespół Aspergera

 

 

Kozdroń A.: Zespół Aspergera

Warszawa: Difin, 2015

Książka ma na celu przybliżenie zespołu Aspergera wszystkim tym, którzy w procesie życia mają lub mieć będą kontakt z tymi wyjątkowymi osobami. Autorka daje praktyczne narzędzie, które w jednym miejscu skupia wiedzę adresowaną do pedagogów, rodziców, terapeutów i wszystkich osób zainteresowanych zaburzeniami autystycznymi. Jako mama chłopca z zespołem Aspergera wie, jak wiele czasu opiekunowie tracą na dotarcie do praktycznej wiedzy, jak wiele energii wydatkują, by zrozumieć własne dziecko, nierzadko są to lata. Właśnie dlatego napisała tę książkę, by w jednym miejscu w prosty i praktyczny sposób odpowiedzieć na pytania nurtujące rodziców, pedagogów, nauczycieli i terapeutów, a związanych z dziećmi z zespołem Aspergera od najwcześniejszego okresu ich życia, z krótką charakterystyką rodzin, w których jeden z partnerów cierpi na zespół Aspergera.

Kusiak K., Bednarczuk B. (red.): Oblicza gotowości szkol-nej Kusiak K., Bednarczuk B. (red.): Oblicza gotowości szkolnej

Gdańsk: Harmonia Universalis, 2015

Niniejsza publikacja omawia współczesne rozumienie pojęcia gotowości szkolnej. Autorzy poszczególnych artykułów kreślą zarówno szeroką perspektywę interpretacyjną, jak i skupiają się na wybranych obszarach. Pojęcie gotowości szkolnej analizowane jest tutaj przez pryzmat właściwości dziecka: ukształtowanych lub rozwijających się, a także rozpatrywane jest ze względu na szczególny kontekst, jaki tworzą oczekiwania szkoły lub rozwiązania prawne i systemowe. Większość zgromadzonych w książce opracowań ma charakter teoretyczny, niemniej znajdziemy tu również prezentacje natury empirycznej.

Landerl K., Kaufmann L.: Dyskalkulia Landerl K., Kaufmann L.: Dyskalkulia

Gdańsk: Harmonia Universalis, 2015

Niniejsza książka jest w całości poświęcona zagadnieniu dyskalkulii, czyli specyficznego zaburzenia rozwoju zdolności matematycznych. Autorzy opisują przyczyny i objawy dyskalkulii, prezentują przegląd badań dotyczących nabywania zdolności matematycznych, charakteryzują metody diagnostyczne, przybliżają sposoby wsparcia i interwencji. Rozprawiają się także z mitem dzieci z dyskalkulią jako uczniów leniwych i niechętnie uczących się matematyki.

Lichota E. J.: Terapia logopedyczna Lichota E. J.: Terapia logopedyczna

Warszawa: Difin, 2015

Publikacja ta powstała w wyniku wieloletniej praktyki logopedycznej. Zawarte w niej ćwiczenia przeznaczone są do nauki wymowy wszystkich głosek języka polskiego. Skierowana jest do logopedów, nauczycieli, pedagogów, rodziców i studentów. Poza ćwiczeniami praktycznymi zawiera podstawowe informacje na temat diagnozy, teorii i praktyki logopedycznej. Rysunki oraz zdjęcia uzupełniają i ułatwiają terapię logopedyczną. Książka ta pomaga ocenić, czy dziecko ma sprawne narządy artykulacyjne, poszerza zasób słownictwa oraz uzupełnia bazę dydaktyczną nauczycieli edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej i logopedów. Rebusy i zagadki fonetyczne mają za zadanie nauczyć dziecko nowych treści przez zabawę, wyzwalając tym samym pozytywne emocje. Publikację można wykorzystać zarówno w profilaktyce, jak również terapii logopedycznej.

Paszkiewicz A.: Warunki skutecznej pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą niedostosowanymi społecznie

 

 

Paszkiewicz A.: Warunki skutecznej pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą niedostosowanymi społecznie

Warszawa: Difin, 2015

Adresatami publikacji są wszyscy ci, którzy mają kontakt z dziećmi i młodzieżą niedostosowanymi społecznie i dążą do tego, aby ich praca wychowawcza stała się bardziej skuteczna, tj.: rodzice, nauczyciele, wychowawcy, opiekunowie grupy, ale także studenci pedagogiki, psychologii, socjologii. Zawarte w niej rozważania będą przydatne w projektowaniu indywidualnych programów pracy z wychowankiem niedostosowanym społecznie na poziomie stawiania diagnozy, tworzenia samego programu i doboru właściwych metod. Pozwolą spojrzeć na wychowanka niedostosowanego społecznie nie tylko jako na osobę, która przysparza swoim zachowaniem wielu problemów, ale także jako na człowieka, który doświadcza wielu trudności, niepowodzeń, nie potrafi odnaleźć się w istniejącej rzeczywistości, przez co sam jest nieszczęśliwy i cierpi.

Stegemann T., Hitzeler M., Blotevogel M.: Arteterapie dla dzieci i młodzieży Stegemann T., Hitzeler M., Blotevogel M.: Arteterapie dla dzieci i młodzieży

Gdańsk: Harmonia Universalis, 2015

W niniejszej publikacji kompleksowo wyjaśniono specyfikę rozmaitych metod arteterapeutycznych (muzykoterapia, terapia tańcem, terapia przez sztuki plastyczne), zamieszczono przegląd ogólnych oraz bardziej szczegółowych zaleceń terapeutycznych, a także przedstawiono terapie przez twórczość na tle najnowszych osiągnięć nauki z zakresu historii ewolucji i neurobiologii. Cennym elementem książki jest wnikliwe omówienie poszczególnych kierunków arteterapeutycznych oraz opartych na nich działań praktycznych

 

Zawadzka E., Rawa-Kochanowska A.: Magiczny świat ba-śni i bajek

 

 

 

Zawadzka E., Rawa-Kochanowska A.: Magiczny świat baśni i bajek

Warszawa: Difin, 2015

Główną ideą książki jest przybliżenie czytelnikom dwóch światów: dziecięcego i bajkowego. Te dwa światy można i warto łączyć, ponieważ baśniowa symbolika skutecznie przemawia do wyobraźni dziecka i może być najlepszą drogą do porozumienia się z nim oraz wspierania go w trudnościach. Prezentacja osiągnięć rozwoju emocjonalno-społecznego w okresie średniego dzieciństwa, a także zagrożeń i problemów, z którymi zmaga się wiele dzieci na tym etapie rozwojowym ma za zadanie uwrażliwić czytelnika na ważność przeżyć dziecka i na ich właściwą interpretację. Analiza symboli występujących w baśniach folklorystycznych oraz charakterystyka zasad tworzenia bajek terapeutycznych i stosowanych w nich mechanizmów psychologicznych wraz z przykładami autorskich bajek i ich interpretacji psychologicznych ukazuje szerokie możliwości wykorzystania bajki w oddziaływaniach mających na celu wspomaganie dziecka w rozwoju.

 

Omówienia książek pochodzą ze stron internetowych Wydawnictw.

Opracowała Agnieszka Jankowska.