Zdalne nauczanie – sprawdzone rozwiązania

111

Jako pierwsze proponuję rozwiązanie znane od lat: platformę Moodle, całkowicie darmową i funkcjonalną w komunikacji nauczyciel – uczeń. Instrukcję instalacji na popularnym serwerze home.pl znajdziemy w artykule:

https://pomoc.home.pl/baza-wiedzy/jak-recznie-zainstalowac-aplikacje-moodle-na-serwerze-w-home-pl

Jest to zadanie dla administratora sieci, a odnosząc się do treści powyższego artykułu, mogę dodać jedynie, że przy wyborze właściwej wersji instalacyjnej korzystałem z poniższego źródła:

https://sourceforge.net/projects/moodle/files/Moodle/

Ostatecznie udało mi się zainstalować dla mojej szkoły platformę Moodle 3.2 z pominięciem punktu 1.5 wspomnianej wcześniej instrukcji.

Innym rozwiązaniem zdalnego nauczania może być Google Classroom, czyli integracja wszystkich usług komunikacyjnych tego internetowego potentata i wykorzystanie ich do kontaktu z uczniami. Jest to potężne narzędzie, ale droga do uzyskania pełnej funkcjonalności nie jest łatwa i wymaga uwierzytelnienia szkoły jako jednostki edukacyjnej. Cały proces opisany jest w artykule Łukasza Rumińskiego:

http://www.superbelfrzy.edu.pl/pomyslodajnia/google-classroom-maly-poradnik-nauczyciela/

Jest to bardzo rzetelny opis, którego autor na co dzień uczy języka angielskiego – co może zachęcić do próby instalacji usług Googla osoby niezwiązane zawodowo z informatyką.

Microsoft również wypracował propozycję wsparcia zdalnego nauczania, bazując na mechanizmach Office 365 A1 jako bezpłatnego narzędzia dla nauczycieli, uczniów i studentów. Wszelkie informacje i obszerne instrukcje znajdziemy na stronie:

https://news.microsoft.com/pl-pl/features/aka-ms-zdalnaszkola/

Po uruchomieniu usługi mamy do dyspozycji wszelkie narzędzia do komunikacji i pracy grupowej, których możliwości prezentowane są w krótkich filmach instruktażowych.

Przytoczone tu trzy propozycje są przykładami kompleksowego rozwiązania problemu nauki zdalnej. Podejmując trudną decyzję wyboru jednej z nich, musimy poznać potencjał techniczny szkoły, możliwości kadry i uczniów.

Nie możemy zapomnieć, że istnieją jeszcze komercyjne rozwiązania, a niektóre firmy na czas epidemii świadczą usługi na specjalnych warunkach. Przykładem może być Wydawnictwo MERIDIAN PRIME, które udostępnia nauczycielom oraz uczniom wszystkie swoje zasoby multimedialne bezpłatnie do końca roku szkolnego. Platforma zawiera ponad 75 interaktywnych map do geografii, biologii, przyrody, historii i WOS. Rejestracja jest możliwa na stronie:

https://meridianprime.online/

Aby aktywować bezpłatny dostęp, należy użyć kuponu w trakcie rejestracji.
KUPON PROMOCYJNY: naukawdomu

Z kolei firma EQURS S.C. proponuje zdalne przygotowanie do egzaminów ósmoklasisty i maturalnego, uwzględniając jedynie koszty administracyjne i koszty serwera. Więcej informacji znajdziemy tutaj:

https://equrs.pl
mail: equrs.polska@gmail.com
telefon: 506 571 538 lub 539 611 378

Ucząc zdalnie, pamiętajmy, żeby nie bombardować uczniów setkami linków, zadań czy adresów stron. Dlatego nawet nie wspomniałem o portalu https://epodreczniki.pl czy https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje, uznając, że materiały tam dostępne są bardzo dobrze wszystkim znane. Najlepszym rozwiązaniem jest wybór jednego narzędzia i wykorzystanie jego wszystkich możliwości, aby uniknąć powierzchownego traktowania zewsząd napływających do nas treści.

Życząc wszystkim nauczycielom udanych kontaktów online z uczniami, przechodzę do dalszej pracy zdalnej.

Krzysztof Koroński
nauczyciel konsultant ds. biblioteki cyfrowej i nauczania na odległość
kontakt: tel. 604 398 343 lub e-mail: kkoronski@zcdn.edu.pl