ZCDN

Frajda z nauczania

Ośrodek Rozwoju Edukacji zachęca do pobrania i zapoznania się z najnowszą publikacją Frajda z nauczania pod redakcją Danuty Sterny. Jest to zbiór pomysłów i inspiracji pochodzących od nauczycieli praktyków spotykających się w przestrzeni wirtualnej stworzonej przez tę trenerkę. Redaktorka od lat jest zaangażowana w edukację jako nauczycielka matematyki, dyrektorka, wykładowczyni. Jest ważną popularyzatorką oceniania kształtującego oraz trenerką Akademii Dyrektorów Ośrodka Rozwoju Edukacji (ADORE). Opublikowała wiele książek i poradników metodycznych.

Grupa stworzona przez Danutę Sternę zaczęła działać w czasie pandemii. Poradnik jest pewnym podsumowaniem tej działalności, aczkolwiek nie zamyka jej – w dalszym ciągu można do niej dołączyć.

Publikacja została podzielona na cztery części tematyczne; każda z nich zawiera krótki wstęp, a następnie szereg pomysłów i rozwiązań stosowanych przez nauczycieli różnych etapów edukacyjnych i przedmiotów. Pierwsza część stanowi zestaw szkolnych i klasowych rytuałów, które można wykorzystać zarówno na lekcji wychowawczej, jak i na lekcjach przedmiotowych. Druga część dotyczy kwestii poprawiania prac i wartości z tego płynących, także w kontekście prawa oświatowego i zasad wewnątrzszkolnych. Kolejna część dotyczy edukacji poprzez zabawę – zawiera, między innymi, pomysły na gry i grywalizację. To również próba zwalczenia mitu, jakoby nauka musiała się wiązać z wysiłkiem i brakiem przyjemności. Ostatnia część poświęcona jest pracy z lękiem przed wystąpieniami publicznymi (aspekt ważny choćby w kontekście zdrowia psychicznego uczniów).

Cała publikacja jest do pobrania na stronie ORE.

Podobne wpisy:
„Terenowa edukacja przyrodnicza dzieci i młodzieży” – szkolenia dla nauczycieli organizowane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zaprasza nauczycieli szkól podstawowych i ponadpodstawowych, bibliotekarzy oraz nauczycieli pracujących w świetlicach na praktyczne bezpłatne dwudniowe szkolenia z edukacji przyrodniczej dzieci i młodzieży w terenie.

Kierunki realizacji polityki oświatowej 2025/2026

Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej – kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych. Promocja zdrowego trybu życia w szkole – kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych. Wspieranie […]

Zmiany w prawie dotyczącym nauczycieli

Od 1 września 2025 roku wejdą w życie przyjęte przez Radę Ministrów nowe przepisy dotyczące godzin dostępności zostały. Do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych został także przekazany projekt zmian w Prawie oświatowym.