ZCDN

Wsparcie osób w kryzysie samobójczym – materiały MEN-u dla nauczycieli

Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało Standardy postępowania dla nauczycieli i nauczycieli specjalistów – dotyczące kontaktu z osobami w kryzysie samobójczym, po próbie samobójczej i w żałobie po śmierci samobójczej.

Od co najmniej kilku lat raporty policyjne odnotowują wzrastające liczby samobójstw wśród młodzieży do 19 roku życia. Bardzo niepokojące są także zarejestrowane liczby prób samobójczych w tej grupie wiekowej. Większość badaczy zwraca uwagę na to, że dużej części takich prób nie odnajdziemy w oficjalnych raportach. Szacuje się, że na jedno skuteczne samobójstwo przypada od 100 do 200 prób. Stąd wynik z niespełna 2 tysięcy (dane z 2023 roku) może wzrosnąć nawet do 15–30 tys. takich posunięć młodych osób (liczba samobójstw według raportu Komendy Głównej Policji wyniosła 145 osób w 2023 roku).

To bardzo niepokojące wyniki, wymagające natychmiastowej reakcji ze strony dorosłych, w tym działań w środowisku szkolnym. Stąd decyzja Ministerstwa Edukacji Narodowej o stworzeniu Standardów postępowania wobec osób będących w kryzysie psychicznym, emocjonalnym, po próbie samobójczej lub wobec grupy rówieśniczej w sytuacji śmierci samobójczej. Standardy mają dwie grupy odbiorców: nauczycieli-specjalistów oraz wszystkich pozostałych nauczycieli. MEN przypomina, że w myśl prawa oświatowego działania pomocowe oraz profilaktyczno-wychowawcze są obowiązkiem całej szkoły i istotną częścią pracy każdego nauczyciela. Pomoc poradni ma uzupełniać, a nie zastępować nauczycieli.

W opracowanych Standardach postępowania znaleźć można omówienie czynników ryzyka działań autodestrukcyjnych, błędnych przekonań związanych z samobójstwami i próbami samobójczymi, przykładowy podział zadań profilaktycznych i w sytuacji kryzysowej w placówce. Opisane zostały sygnały ostrzegawcze świadczące o kryzysie młodego człowieka, zasady działania w ramach pierwszej pomocy emocjonalnej (w skrócie: zauważ – porozmawiaj – działaj), standardy działań w sytuacji samobójstwa ucznia/uczennicy (rozpocząć należy od siebie, gdyż jak piszą autorzy dokumentu: „Mądrą pomocą dzieciom i nastolatkom mogą służyć jedynie ci opiekunowie, którzy są świadomi własnych reakcji na kryzysowe doświadczenie, otwarci na rozmowy o przeżyciach i emocjach, gotowi do wzajemnego wspierania się wewnątrz zespołu i (…) do sięgania po specjalistyczne wsparcie poza szkołą”). Wśród propozycji są również zalecenia, w jaki sposób przygotować się, zespół klasowy oraz powracającego ucznia po próbie samobójczej. Materiał został uzupełniony o bibliografię, listę bezpłatnych publikacji (netografia) oraz telefonów i stron pomocowych.

Materiały są do pobrania na stronie MEN-u.

Podobne wpisy:
Moving Poland

11 i 12 czerwca 2025 roku we Wrocławiu odbyła się pierwsza konferencja z cyklu Moving Poland. Jej ideą jest wzmacnianie roli aktywności fizycznej uczniów. W ramach konferencji zostały zaprezentowane liczne projekty realizowane w województwie dolnośląskim. Do części z nich można się włączyć, część zaś może się stać inspiracją. Projekty adresowane są przede wszystkim do dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów szkół podstawowych.

Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży – nabór koordynatorów szkolnych

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło nabór koordynatorów szkolnych do pilotażowego projektu „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer suport)”. Zgłoszenia przyjmowane są do 29 czerwca 2025 roku.

Oceny z etyki i religii

Ministerstwo Edukacji Narodowej wydało komunikat przypominający, że od tego roku szkolnego oceny z religii i etyki nie wliczają się do średniej. Jednocześnie powinny się znaleźć na świadectwie ucznia.