ZCDN

Tydzień Czytania 2022

Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom jest coroczną imprezą organizowaną na przełomie maja i czerwca przez Fundację ABCXXI. Zachęcone przez Fundację rodziny oraz instytucje: przedszkola, szkoły, biblioteki doskonalą swój warsztat na udostępnianych przez nią licznie konferencjach i wykładach.

Od czerwca 2001 roku Fundacja prowadzi kampanię społeczną CZYTAJ DZIECKU 20 MINUT DZIENNIE. CODZIENNIE! Przyświeca jej idea czytania dzieciom, będąca alternatywą dla programów telewizyjnych i gier komputerowych, które często nie spełniają pokładanych w nich nadziei na wspieranie prawidłowego rozwoju psychicznego, umysłowego i moralnego dzieci. CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM książki – także, a może przede wszystkim – z umieszczonej na stronie internetowej i poszerzanej listy książek szczególnie polecanych do czytania najmłodszym.

XXI Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom (27 maja – 4 czerwca) z hasłem POLSCY AUTORZY DLA KLIMATU nawiązał do ubiegłorocznego XX Tygodnia Czytania Dzieciom (26 maja – 1 czerwca) z hasłem LUBIMY CZYTAĆ POLSKICH AUTORÓW. Obecnie, jako że nie ma już na co czekać, postawiono przed polskimi autorami obowiązek zachęcania do sprzątania świata.

W Bibliotece Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej podczas Tygodnia Czytania odbyły się dwa zajęcia edukacyjne dla przedszkolaków z przedszkola „Pentliczek” i uczniów oddziału zerowego ze Szkoły Podstawowej nr 8.

Od nauczycielek bibliotekarek dzieci zaczerpnęły wiedzy, jaką musi dysponować użytkownik biblioteki. Dowiedziały się, że warto nim zostać już teraz, chociaż nie można jeszcze samodzielnie wypożyczać książek, gdyż biblioteka posiada bogate zbiory przeznaczone dla dzieci. A potem zostały porwane do zabawy niezbędnej w każdym wieku, gdy wymaga się od pracy jakichś rezultatów.

Elżbieta Schwarz oprowadzała dzieci po bibliotece, podsycając ich ciekawość przy zwiedzaniu zakamarków. Dzieci oglądały regały jeżdżące po szynach i rozwiązywały zagadki, zażywając tak pożądanego w ich wieku ruchu.

Następnie Regina Czekała-Kil zaprosiła dzieci do teatru kamishibai, który przedstawia różne historie, posiłkując się obrazkami i głosem komentującego je lektora, czyli spełnia postulat czytania dzieciom przez dorosłych.

Dla dzieci z przedszkola wybrano bajkę o kocie w butach, która była zwieńczeniem zabaw dotyczących baśni, tych czarodziejskich historii, gdzie dla bohaterów wszystko kończy się dobrze, choćby się nie wiem jak źle zaczęło, a czytelnik też na tym korzysta.

Dla zerówkowiczów była bajka o przygodach pingwina Pinga i nieznośnych śmieciach w oceanie, jawnie nawołująca do ochrony przyrody i pomagania zwierzętom cierpiącym przez nieodpowiedzialną gospodarkę odpadami.

Nauka podana w lekkiej i atrakcyjnej formie nie może iść w las.

Podobne wpisy:
Dlaczego w szkole (i nie tylko!) potrzebujemy myślenia krytycznego? Przeczytasz o tym w nowym numerze „Refleksji”

Tym razem tematem przewodnim jest myślenie krytyczne: redakcja pyta o zasadność i definicję tego terminu. Czy jest tylko modną zbitką wyrazów? A może raczej nowoczesnym kierunkiem myślenia (!) o edukacji, która zawsze powinna zajmować stanowiska krytyczne wobec zmieniającej się rzeczywistości? W tekście wstępnym redaktorzy Marta Kostecka i Sławomir Iwasiów stwierdzają: „nie ma myślenia bez krytyczności”. Czy można postawić taką tezę?

Zachodniopomorski BiblioLAB 2025: Biblioteka w działaniu

Ósma zachodniopomorska edycja zjazdu dla bibliotek Pomorza Zachodniego, czyli Zachodniopomorski BiblioLAB, odbędzie się 15 października w siedzibie Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Szczecinie. Hasło tegorocznej edycji brzmi „Biblioteka w działaniu”.

Seminarium „Szkoła jako miejsce wspólne. Ślady i cienie szkolnej wspólnoty w zlikwidowanych szkołach wiejskich”

Serdecznie zapraszamy na seminarium zorganizowane na kanwie wystawy „Szkoła jako miejsce wspólne. Ślady i cienie szkolnej wspólnoty w zlikwidowanych szkołach wiejskich”, zrealizowanej w ZCDN-ie w ramach Zachodniopomorskich Dni Dziedzictwa 2025.