ZCDN

Błąd w dydaktyce – nowa publikacja IBE

Instytut Badań Edukacyjnych opublikował książkę „Błąd w dydaktyce. Przyczyny powstawania, mechanizmy, szanse dydaktyczne” autorstwa Krzysztofa Biedrzyckiego, Marcina M. Chrzanowskiego, E. Barbary Ostrowskiej. Publikacja została oparta na rozwiązaniach zadań w badaniach PISA.

Wykorzystano w niej odtajnione zadania z dwóch dziedzin: rozumienie czytanego tekstu oraz rozumowanie w naukach przyrodniczych. Są to zadania ze wszystkich edycji PISA od 2000 roku. W analizach omówiono sprawdzane umiejętności, a także trudności, na które mogą natrafić uczniowie i które mogą spowodować popełnienie przez nich błędów. W publikacji można także znaleźć teoretyczne rozważania na temat błędu i jego roli w procesie dydaktycznym. Zostały tu również zanalizowane konkretne błędy w zadaniach PISA oraz rozwiązania dydaktyczne w pracy z ich korektą.

Publikacja jest dostępna w wersji do pobrania na stronie IBE

Podobne wpisy:
Zmiany w Karcie Nauczyciela     

Od 1 września 2025 roku wchodzą w życie zmiany w Karcie Nauczyciela. W czasie wakacji zostały podpisane dwie nowelizacje tej ustawy. Jak podkreśla ministerstwo, celem zmian jest przede wszystkim podniesienie prestiżu zawodu nauczycieli, poprzez wprowadzenie korzystnych rozwiązań praktycznych. Część zmian wynika z potrzeby doprecyzowania istniejących kwestii.

Porozmawiajmy o podstawach programowych    

W lipcu 2025 roku Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy rozpoczął cykl webinarów zatytułowany „#OdPodstaw. Porozmawiajmy o podstawach programowych”. Spotkania mają na celu omówienie postępów prac nad nową podstawą programową (Reforma 2026). Webinary, które już się odbyły, są dostępne na kanale IBE w serwisie YouTube.

ORE wspiera w realizacji nowych przedmiotów

Ośrodek Rozwoju Edukacji opublikował na swojej stronie liczne omówienia i materiały pomocne przy realizacji nowych przedmiotów w roku szkolnym 2025/2026 – edukacji obywatelskiej i edukacji zdrowotnej.