ZCDN

Kwiecień Miesiącem Autyzmu – przewodnik po nowościach w naszej bibliotece

Kwiecień to dobry czas, aby podkreślić istotę świadomości autyzmu. To miesiąc, w którym poświęcamy uwagę zrozumieniu, akceptacji i docenieniu różnorodności. Jako biblioteka pedagogiczna pragniemy wnieść swój wkład do tej ważnej akcji, prezentując nowe książki o autyzmie.

„Czytanie (w bibliotece) najlepiej mnie uspokaja po zbyt głośnych, nieprzyjemnych lekcjach. Nie muszę się śpieszyć. Nikt mnie nie pogania ani na mnie nie pokrzykuje. Słowa przestrzegają zasad. Ilustracje są kolorowe i wyraziste, ale nie przytłaczają”. To perspektywa autystycznej dziewczynki, która właśnie w bibliotece odnajduje spokój. Cytat zaczerpnięty jest z  książki „Iskry w mojej głowie” autorstwa Elle McNicoll, poruszającej opowieści o tym, że odmienność czasem stanowi przeszkodę, a czasem daje moc, by zmieniać świat.

Zapraszamy do odkrycia kolejnych niezwykłych historii, inspirujących opowieści oraz praktycznych porad w naszej kolekcji. Poniżej znajdą Państwo zestawienie książek, które mogą poszerzyć Waszą wiedzę na temat autyzmu:

DSC02377 scaled
„Wolfgang (niezwyczajny)” autorstwa Lai Aguilar to powieść polecana wszystkim, którzy chcą zgłębić tajniki natury nastolatka w spektrum autyzmu.

„Autyzm a prawo”  pod redakcją naukową Adama Górskiego oraz Błażeja Kmieciaka to monografia bazująca w znacznej mierze na dorobku nauk prawnych wzbogacona, o uwagi i refleksje praktyków na co dzień pracujących z osobami będącymi w spektrum autyzmu.

„Edukacja domowa dzieci w spektrum autyzmu” autorstwa Wendeli Whitcomb March i Siobhany Marsh zawiera wskazówki, i narzędzia niezbędne do podjęcia edukacji domowej dzieci autystycznych.

DSC02380 scaled
„Psychomotoryka w rozpoznaniu stanów ze spektrum autyzmu u dzieci” Joanny Kruk-Lasockiej to monografia, która wpisuje się w aktualne potrzeby i oczekiwania polskiej pedagogiki specjalnej, osób oraz rodzin mających dzieci ze spektrum autyzmu, specjalistów zajmujących się w praktyce tymi zaburzeniami, a także kandydatów przygotowujących się do podjęcia wyzwania wspierania dzieci i ich rodzin.

„Lęk u dzieci ze spektrum autyzmu. Praktyczne porady dla rodziców” autorstwa Christophera Lyncha to poradnik, który stanowi wsparcie dla rodziców, nauczycieli i terapeutów w pracy nad opanowaniem lęku, łagodzeniu jego skutków i odblokowywaniu potencjału drzemiącego w młodym człowieku.

„Zachowania komunikacyjne dzieci z autyzmem” Elżbiety Sadowskiej, która w nowatorski sposób opisuje kompetencje komunikacyjne dzieci autystycznych i analizuje zachowania uznane za typowe dla dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi.

„Startujemy z rozwojem mowy w autyzmie!” autorstwa Kate C. Wilde to przewodnik dla rodziców, którzy chcą pomóc dziecku zamienić dźwięki i słowa w proste rozmowy.

DSC02381 scaled

„My daliśmy radę, Tobie też się uda!” pod redakcją Tonego Attwooda, Craiga R. Evans i Anity Lesko to zbiór porad sformułowanych przez znane osoby z zespołem Aspergera lub autyzmem wysokofunkcjonującym, kierowanych do innych osób ze spektrum.

DSC02382 scaled
„Autyzm w mojej rodzinie. Dziennik dla rodzeństwa dzieci z ASD” autorstwa Sandry Tucker zawiera ćwiczenia, które w przejrzysty sposób pokazują, że autyzm dotyczy całej rodziny, nie tylko osoby, u której go zdiagnozowano.

„101 ćwiczeń, gier i zabaw dla dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej” Tary Delaney, w której autorka podpowiada, jakie rodzaje aktywności sprzyjają rozwojowi dzieci i jak można się uczyć, świetnie się przy tym bawiąc.

„Rozwój dziecka z autyzmem. 90 ćwiczeń, które pomogą twojemu dziecku rozwinąć potrzebne umiejętności i w pełni wykorzystać własny potencjał” – książka Katie Cook zawiera sposoby wykorzystania techniki stosowanej analizy zachowania, by nauczyć dziecko ważnych umiejętności funkcjonowania w społeczeństwie, komunikowania się, zaangażowania, samoregulacji, samoobsługi czy zabawy.

Zachęcamy do odwiedzenia naszej biblioteki i zapoznania się z całą kolekcją książek o autyzmie. Nasz księgozbiór jest w tym zakresie bardzo bogaty. Niech kwiecień będzie czasem nie tylko świadomości,
ale i zrozumienia oraz akceptacji dla osób w spektrum autyzmu.

Z pozdrowieniami,

Zespół Biblioteki Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej

Omówienia książek pochodzą ze stron internetowych wydawnictw. Wszystkie publikacje są dostępne
w Bibliotece Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej w Szczecinie
.

Podobne wpisy:
Majowy Tydzień Bibliotek – przewodnik po nowościach w naszych zbiorach

W dniach 8-15 maja 2024 roku odbędzie się XXI Ogólnopolski Tydzień Bibliotek organizowany przez Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, tym razem pod hasłem „Biblioteka – miejsce na czasie”.

Nowości w zbiorach bibliotecznych o wychowaniu w dobie cyfrowych wyzwań – marzec 2024

W dzisiejszym, szybko zmieniającym się świecie wychowanie dzieci wymaga szczególnej uwagi i troski. Nowe technologie otwierają przed nami nieograniczone możliwości, ale również stawiają przed rodzicami i opiekunami niespotykane dotychczas wyzwania. Oto kilka nowych lektur z zasobów naszej biblioteki, które pomogą odnaleźć się dorosłym w świecie cyfrowych szans i zagrożeń dla dzieci.

Nowości w zbiorach – luty 2024

Nasza biblioteka stale rozwija swój księgozbiór, aby sprostać potrzebom czytelników oraz odzwierciedlić najnowsze osiągnięcia w dyscyplinie nauk pedagogicznych. Zapraszamy do zapoznania się z wybranymi, najnowszymi pozycjami w zbiorach bibliotecznych.