ZCDN

Noc Bibliotek 2020 – relacja

Tegoroczna Noc Bibliotek pt. „Klimat na czytanie” odbyła się 10 października i – co nie bez znaczenia – wszędzie, czyli również w Bibliotece Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej ZCDN, wirtualnie.
Regina Czekała wystąpiła z teatrzykiem kamishibai nie tylko dla dzieci, które chciały się dowiedzieć Dlaczego zwierzaki mieszkają w domu Maćka, ale i dla nauczycieli, którzy wciąż poszukują jak najlepszych form pracy z dzieckiem i baśnią.
Na Facebooku ponadto można było się bawić, rozwiązując przygotowane przez Reginę Czekałę quizy w postaci kodów QR. W ten sposób trafiała zwłaszcza do osób, pragnących się wykazać wiedzą m.in. o historii kina, Igrzyskach śmierci i Wiedźminie.
Sławomir Iwasiów zaproponował natomiast zapoznanie się z jego tekstem pt. Biblioteka pedagogiczna wobec przemian kultury czytania w Europie, zamieszczonym w książce pod red. nauk. Agnieszki Fludy-Krokos, Wandy Dudek i Anny Piotrowskiej, a zatytułowanej Miejsce biblioteki pedagogicznej w zmieniającej się przestrzeni edukacji i informacji.
Podczas Nocy Bibliotek  nie mogło zabraknąć wystaw online. Powstały trzy, a każda na swój sposób odnosiła się do tematu, jakim jest „klimat”–  oglądany ze wszystkich stron.
Książki o drzewach, wyłonione ze zbiorów biblioteki przez Elżbietę Rychter, zaopatrzone w dedykację „Książki – drzewom na światowy Dzień Drzewa, przypadający w Noc Bibliotek 10.10.2020”, uzupełnione zostały przez książki o szeroko pojętej ekologii w kolorowej wersji z obrazkami dla dzieci.
Druga wystawa, sporządzona przez Beatę Filus, odniosła się bezpośrednio do hasła „Klimat na czytanie”, eksponując – oprócz stosownych książek – myśl, że w bibliotece jest zawsze miejsce, czas i klimat, by dobrze się poczuć i czegoś dowiedzieć.
Trzecia wystawa została pomyślana przez Barbarę Keller jako traktująca o książkach mających klimat nie pozwalający przejść koło nich obojętnie. Podzielona została na dwie zachodzące na siebie części: na książki ze stażem i na książki z bagażem, na który niejednokrotnie składały się procesy sądowe wytaczane ich autorom za brak moralności, a które mimo to potrafiły często zająć w historii literatury miejsce arcydzieł.
Storywriting był tym razem reprezentowany przez opowiadanie „Mrgła nad moczadłami”, stworzone z niemal samych, nadesłanych przez czytelników, cytatów z ulubionych książek, ułożonych następnie według klucza przyjętego przez Barbarę Keller. Opowiadanie jest dostępne nie tylko jako część tej relacji, lecz także osobno pod swoim tytułem na podstronie Biblioteki Pedagogicznej w aktualnościach.
Jest nadzieja, że przynajmniej w jakimś stopniu dobre chęci organizatorów Nocy Bibliotek 2020 nie minęły się z oczekiwaniami odbiorców.

Podobne wpisy:
Dlaczego w szkole (i nie tylko!) potrzebujemy myślenia krytycznego? Przeczytasz o tym w nowym numerze „Refleksji”

Tym razem tematem przewodnim jest myślenie krytyczne: redakcja pyta o zasadność i definicję tego terminu. Czy jest tylko modną zbitką wyrazów? A może raczej nowoczesnym kierunkiem myślenia (!) o edukacji, która zawsze powinna zajmować stanowiska krytyczne wobec zmieniającej się rzeczywistości? W tekście wstępnym redaktorzy Marta Kostecka i Sławomir Iwasiów stwierdzają: „nie ma myślenia bez krytyczności”. Czy można postawić taką tezę?

Zachodniopomorski BiblioLAB 2025: Biblioteka w działaniu

Ósma zachodniopomorska edycja zjazdu dla bibliotek Pomorza Zachodniego, czyli Zachodniopomorski BiblioLAB, odbędzie się 15 października w siedzibie Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Szczecinie. Hasło tegorocznej edycji brzmi „Biblioteka w działaniu”.

Seminarium „Szkoła jako miejsce wspólne. Ślady i cienie szkolnej wspólnoty w zlikwidowanych szkołach wiejskich”

Serdecznie zapraszamy na seminarium zorganizowane na kanwie wystawy „Szkoła jako miejsce wspólne. Ślady i cienie szkolnej wspólnoty w zlikwidowanych szkołach wiejskich”, zrealizowanej w ZCDN-ie w ramach Zachodniopomorskich Dni Dziedzictwa 2025.