ZCDN

Znajdź lekturę pedagogiczną w bibliotece, czyli Kącik książki pedagogicznej i psychologicznej

Pierwsza odsłona „Kącika książki pedagogicznej i psychologicznej” stawia w centrum problematykę stosunków interpersonalnych, których doskonalenia nigdy dość. Zapraszamy do zapoznania się z trzema wyjątkowo ciekawymi pozycjami z tego zakresu:

sztuka-skutecznego-porozumiewania-sie_165x240

Sztuka skutecznego porozumiewania się / Matthew McKay, Martha Davis, Patrick Fanning; tł. Agata Błaż. – Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2017
Sygn.: 177339

Sztuka skutecznego porozumiewania się, której autorami są: Matthew McKay, Martha Davis i Patrich Fanning. Znaleźć tu można nie tylko wiedzę teoretyczną dotyczącą zasad skutecznego porozumiewania się, ale także informacje, dlaczego warto słuchać uważnie i w jaki sposób radzić sobie w sytuacjach konfliktowych. Książka pozwala na zgłębienie tajników porozumiewania się nie tylko za pośrednictwem języka. Nauczymy się z niej, jak korzystać z tzw. analizy transakcyjnej, i poznamy szczegóły porozumiewania się pomiędzy różnymi kulturami. W sześciu częściach i składających się na nie rozdziałów jesteśmy poddawani także testom i ćwiczeniom, które mają nam pomóc w porozumiewaniu się w różnych sytuacjach – w rodzinie, szkole i pracy. Książka nie dystansuje się od wskazywania narzędzi do wywierania wpływu na ludzi, kiedy wypada przemawiać publicznie albo przeprowadzać wywiad. Robi to z wyczuciem. Poza tym czyta się ją niczym interesującą powieść.

piec-kluczy_149x240

Pięć kluczy do uważnego porozumiewania się / Susan Gillis Chapman; tł. Agnieszka Kowalska. – Warszawa, Wydawnictwo AMBER, 2016
Sygn.: 177368

Pięć kluczy do uważnego porozumiewania się autorstwa Susan Gillis Chapman odwołuje się do – tak modnego dziś pojęcia – mindfullness, czyli uważności. Autorka podaje sposoby jej praktykowania i są to właśnie tytułowe klucze: milczenie, odzwierciedlenie, zachęcanie, dostrzeganie i reagowanie. Chapman postuluje otwarte serce oraz umysł, czujne ciało i eliminację wszystkiego, co rozprasza. Radzi praktykowanie łagodności i życzliwości, bez czego nie sposób liczyć na prawdziwy kontakt z drugim człowiekiem.

o-sztuce_168x240

O sztuce bycia z innymi. Dobre maniery na nowy wiek / Renata Mazurowska, Tomasz Sobierajski. – Gliwice, Wydawnictwo HELION, 2017i
Sygn.: 177395

O sztuce bycia z innymi. Dobre maniery na nowy wiek. Autorami książki są Renata Mazurowska, psychoterapeutka i trenerka rozwoju kompetencji osobistych, i Tomasz Sobierajski, socjolog i analityk społecznej rzeczywistości. Książka zawiera rozmowy osób sobie bliskich, którym łatwiej wzajemnie „wytykać” złe, czy też niedoskonałe nawyki. Napisana jest językiem dalekim od rozprawy naukowej, co nie ujmuje jej fachowości, a dodaje wiarygodności. Znajomość dobrych manier bardzo pomaga w utrzymywaniu stosunków ułatwiających radzenie sobie w relacjach rodzinnych, odnoszenie sukcesów w szkole i awansowanie w pracy.

Podobne wpisy:
Dlaczego w szkole (i nie tylko!) potrzebujemy myślenia krytycznego? Przeczytasz o tym w nowym numerze „Refleksji”

Tym razem tematem przewodnim jest myślenie krytyczne: redakcja pyta o zasadność i definicję tego terminu. Czy jest tylko modną zbitką wyrazów? A może raczej nowoczesnym kierunkiem myślenia (!) o edukacji, która zawsze powinna zajmować stanowiska krytyczne wobec zmieniającej się rzeczywistości? W tekście wstępnym redaktorzy Marta Kostecka i Sławomir Iwasiów stwierdzają: „nie ma myślenia bez krytyczności”. Czy można postawić taką tezę?

Zachodniopomorski BiblioLAB 2025: Biblioteka w działaniu

Ósma zachodniopomorska edycja zjazdu dla bibliotek Pomorza Zachodniego, czyli Zachodniopomorski BiblioLAB, odbędzie się 15 października w siedzibie Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Szczecinie. Hasło tegorocznej edycji brzmi „Biblioteka w działaniu”.

Seminarium „Szkoła jako miejsce wspólne. Ślady i cienie szkolnej wspólnoty w zlikwidowanych szkołach wiejskich”

Serdecznie zapraszamy na seminarium zorganizowane na kanwie wystawy „Szkoła jako miejsce wspólne. Ślady i cienie szkolnej wspólnoty w zlikwidowanych szkołach wiejskich”, zrealizowanej w ZCDN-ie w ramach Zachodniopomorskich Dni Dziedzictwa 2025.