ZCDN

Zagubione, przywrócone? Herstorie w teorii i praktyce szkolnej

zagubione przywrocone herstorie

Zdaniem Michelle Perrot, francuskiej historyczki i autorki Mojej historii kobiet, „w teatrze pamięci kobiety są jedynie delikatnym cieniem”. Badaczka konstatowała, że „większa połowa” ludzkości została „wypchnięta” z jej dziejów i okazała się „niegodna historii”. Czy w 2024 roku polskie uczennice i uczniowie nadal uczą się z podręczników, w których wątki herstoryczne są jedynie marginesem głównych treści? Jak do tej kwestii odnoszą się nauczycielki i nauczyciele? A może warto odnaleźć/przywołać sylwetki kobiet z regionu i zakotwiczyć je w dziejach, wskazując równocześnie korelację języka polskiego z historią?

Ze względu na wagę analizowanego problemu chcielibyśmy przyjrzeć się zjawisku (nie)obecności herstorii oraz opracować konspekty zajęć. Zapraszamy nauczycieli przedmiotów humanistycznych na cykl warsztatów poświęconych tej tematyce, podczas których podjęta zostanie próba wypracowania praktycznych rozwiązań edukacyjnych, możliwych do zastosowania na lekcjach.

Można uczestniczyć we wszystkich lub w wybranych szkoleniach. Na każde obowiązują osobne zapisy. Koordynatorką cyklu jest dr Katarzyna Rembacka, nauczycielka konsultantka ds. edukacji humanistycznej.

Zagubione, przywrócone? Herstoria w teorii i praktyce szkolnej – 19 marca
Trenerki: dr Zofia Fenrych, dr Katarzyna Rembacka
Godziny: 17.30–19.45
Zakres tematyczny: analiza zawartości wybranych podręczników szkolnych pod kątem obecności na ich kartach wątków herstorycznych. Przedstawienie i omówienie wyników badań oraz prezentacja poradników metodycznych. Wypracowanie własnych projektów edukacyjnych.
Zarejestruj się

Zagubione, przywrócone? Literackie herstorie w praktyce szkolnej – 9 kwietnia
Trenerki: Anna Godzińska, dr Katarzyna Rembacka
Godziny: 17.30–19.45
Zakres tematyczny: analiza podstawy programowej z języka polskiego pod kątem obecności wątków herstorycznych. Wskazanie korelacji międzyprzedmiotowej historii i języka polskiego. Wypracowanie własnych rozwiązań edukacyjnych.
Zarejestruj się

Zagubione, przywrócone? Regionalne herstorie w praktyce szkolnej – 22 maja
Trenerki: Anna Godzińska, dr Katarzyna Rembacka
Godziny: 17.30–19.45
Zakres tematyczny: analiza podstawy programowej z historii pod kątem wątków regionalnych. Przybliżenie wybranych sylwetek kobiet związanych z regionem w kontekście historycznym i literackim. Wypracowanie własnych rozwiązań edukacyjnych
Zarejestruj się

Zapraszamy!

Podobne wpisy:
„Historia na czasie”. Sieć współpracy i samokształcenia dla nauczycieli historii

Serdecznie zapraszamy do udziału w spotkaniu inaugurującym prace sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli historii „Historia na czasie”, które odbędzie się 21 listopada w formule online, w godzinach 16.30–17.30.

Książka dobra na wszystko! Spotkanie autorskie

Czy młodzież chętnie się włącza w działania społeczne? Jak angażować młodych do pracy na rzecz innych? Czy partycypacja jest wdrażana w szkole? Na te i inne pytania odpowie dr Małgorzata Mikut z Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego – autorka książki „(Za)angażowanie młodzieży. Ku pedagogice i edukacji zaangażowanej społecznie” – podczas spotkania, które odbędzie się 21 listopada, w godzinach 16.00–17.30, w Bibliotece Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej.

Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka. Blog na Zmianę (Odcinek XVI)

Są przyrodzone, powszechne, niezbywalne i niepodzielne. 20 listopada 1989 roku Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło Konwencję o Prawach Dziecka. Warto poszerzać wiedzę na ich temat.