ZCDN

Spotkania z Książką Biograficzną – Kwestia charakteru. Bojowniczki z getta warszawskiego

baner SKB Sylwia Chutnik

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli we współpracy z Instytutem Historycznym Uniwersytetu Szczecińskiego organizuje cykliczne seminaria „Spotkania z Książką Biograficzną”. Uczestniczą w nich autorki i autorzy biografii – zarówno zbiorowych, jak i indywidualnych, które rzucają światło na przestrzenie dotąd ukryte, dokonują reinterpretacji dotychczasowych ustaleń i prowokują do dyskusji.

23 kwietnia 2024 roku, w związku z obchodami Dnia Pamięci Ofiar Holocaustu i Powstania w Getcie Warszawskim, ZCDN gościć będzie dr Sylwię Chutnik, pisarkę, publicystkę, działaczkę społeczną i promotorkę literatury. W 2023 roku Sylwia Chutnik, we współpracy z Moniką Sznajderman, zredagowała  publikację Kwestia charakteru. Bojowniczki z getta warszawskiego (wydawnictwo Czarne/POLIN 2023), będącą pretekstem do dyskusji o tych, o których nie snuto dotąd opowieści. Bohaterkami tej książki są bowiem dziewczyny i kobiety  znane do tej pory tylko z imienia, z pojedynczych wzmianek w tekstach źródłowych, jako towarzyszki walki swoich kolegów. Jak piszą redaktorki tomu: „wydaje się szczególnie ważne, aby kobiety dotychczas pomijane w oficjalnej narracji bądź »zgubione w pamięci« wreszcie odzyskały miejsce w historii”.

Tak zarysowane przestrzenie skłaniają do rozmowy, w której obok pisarki udział weźmie prof. Radosław Ptaszyński (IH US), a którą poprowadzi dr Katarzyna Rembacka (ZCDN).

Partnerem wydarzenia jest Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, dzięki któremu nauczyciele zarejestrowani i uczestniczący w seminarium otrzymają książkę Kwestia charakteru. Bojowniczki z getta warszawskiego (liczba egzemplarzy ograniczona).

Podczas spotkania podjęte zostaną zagadnienia odnoszące się do historii Zagłady. Poruszone będą kwestie odnoszące się do sytuacji mieszkańców getta warszawskiego ze szczególnym uwzględnieniem historii kobiet oraz podejmowanych przez nie form oporu. Na ile rola, jaką odegrały, funkcjonuje w świadomości społecznej oraz narracji historycznej? Czy ich herstorie odnajdą swoje miejsce w edukacji szkolnej?

Uczestniczący w seminarium nauczyciele, prezentując własne stanowiska, zastanowią się, na ile i w jaki sposób opowieści o bojowniczkach z getta warszawskiego można włączyć do szkolnej narracji historycznej.  Podadzą przykłady wykorzystania tych historii przy analizie określonych zjawisk i procesów historycznych. Zebrane w ten sposób doświadczenia będzie można wykorzystać na lekcjach przedmiotów humanistycznych.

Więcej informacji oraz rejestracja

Zapraszamy!

Podobne wpisy:
Akcja Żonkile. Blog na Zmianę (odcinek XXIII)

19 kwietnia obchodzimy 82 rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim. Jest to dobra okazja nie tylko do wspomnienia wydarzenia historycznego, ale także do głębszej refleksji nad relacjami międzyludzkimi, podejmowanymi wyborami, rolą pamięci. Organizatorem akcji społeczno-edukacyjnej, do której corocznie zapraszane są szkoły, biblioteki i ośrodki kultury, jest Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. W tym roku tematem obchodów są różne przejawy odwagi.

Nordic walking – sport na całe życie

Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych nauczycieli do udziału w warsztatach stacjonarnych „Nordic walking – sport na całe życie”, które odbędą się 28 kwietnia, w godzinach 16.00–18.15, w IV Liceum Ogólnokształcącym im. B. Prusa w Szczecinie.

Spotkania z Książką Biograficzną – „Nie koniec, nie początek. Powojenne wybory polskich Żydów”

13 maja ZCDN gościć będzie Annę Bikont – jedną z najbardziej uznanych polskich dziennikarek, reporterek i pisarek, laureatkę wielu prestiżowych nagród, by wymienić Europejską Nagrodę Książkową, Wielką Nagrodę Fundacji Kultury, Nagrodę im. Ryszarda Kapuścińskiego, Nagrodę Historyczną „Polityki”. Jej najnowsza książka „Nie koniec, nie początek. Powojenne wybory polskich Żydów” będzie pretekstem do rozmowy na temat losu ocalałych polskich Żydów i Żydówek w tużpowojennych latach. Wszyscy oni – osamotnieni, otoczeni wrogością, targani wyrzutami sumienia, że to właśnie im udało się przetrwać – podjąć musieli decyzję: co dalej?