ZCDN

Spotkania z Książką Biograficzną – Kwestia charakteru. Bojowniczki z getta warszawskiego

baner SKB Sylwia Chutnik

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli we współpracy z Instytutem Historycznym Uniwersytetu Szczecińskiego organizuje cykliczne seminaria „Spotkania z Książką Biograficzną”. Uczestniczą w nich autorki i autorzy biografii – zarówno zbiorowych, jak i indywidualnych, które rzucają światło na przestrzenie dotąd ukryte, dokonują reinterpretacji dotychczasowych ustaleń i prowokują do dyskusji.

23 kwietnia 2024 roku, w związku z obchodami Dnia Pamięci Ofiar Holocaustu i Powstania w Getcie Warszawskim, ZCDN gościć będzie dr Sylwię Chutnik, pisarkę, publicystkę, działaczkę społeczną i promotorkę literatury. W 2023 roku Sylwia Chutnik, we współpracy z Moniką Sznajderman, zredagowała  publikację Kwestia charakteru. Bojowniczki z getta warszawskiego (wydawnictwo Czarne/POLIN 2023), będącą pretekstem do dyskusji o tych, o których nie snuto dotąd opowieści. Bohaterkami tej książki są bowiem dziewczyny i kobiety  znane do tej pory tylko z imienia, z pojedynczych wzmianek w tekstach źródłowych, jako towarzyszki walki swoich kolegów. Jak piszą redaktorki tomu: „wydaje się szczególnie ważne, aby kobiety dotychczas pomijane w oficjalnej narracji bądź »zgubione w pamięci« wreszcie odzyskały miejsce w historii”.

Tak zarysowane przestrzenie skłaniają do rozmowy, w której obok pisarki udział weźmie prof. Radosław Ptaszyński (IH US), a którą poprowadzi dr Katarzyna Rembacka (ZCDN).

Partnerem wydarzenia jest Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, dzięki któremu nauczyciele zarejestrowani i uczestniczący w seminarium otrzymają książkę Kwestia charakteru. Bojowniczki z getta warszawskiego (liczba egzemplarzy ograniczona).

Podczas spotkania podjęte zostaną zagadnienia odnoszące się do historii Zagłady. Poruszone będą kwestie odnoszące się do sytuacji mieszkańców getta warszawskiego ze szczególnym uwzględnieniem historii kobiet oraz podejmowanych przez nie form oporu. Na ile rola, jaką odegrały, funkcjonuje w świadomości społecznej oraz narracji historycznej? Czy ich herstorie odnajdą swoje miejsce w edukacji szkolnej?

Uczestniczący w seminarium nauczyciele, prezentując własne stanowiska, zastanowią się, na ile i w jaki sposób opowieści o bojowniczkach z getta warszawskiego można włączyć do szkolnej narracji historycznej.  Podadzą przykłady wykorzystania tych historii przy analizie określonych zjawisk i procesów historycznych. Zebrane w ten sposób doświadczenia będzie można wykorzystać na lekcjach przedmiotów humanistycznych.

Więcej informacji oraz rejestracja

Zapraszamy!

Podobne wpisy:
Jakie alternatywy w edukacji? O tym przeczytasz w nowym numerze „Refleksji”!

Hasło przewodnie najnowszego zeszytu Zachodniopomorskiego Kwartalnika Oświatowego „Refleksje”, czyli EDUKACJA ALTERNATYWNA, odsyła do nowatorskich, odważnych, nieskrępowanych pomysłów na kształtowanie środowiska oświatowego, które idzie z duchem czasu i nie obawia się ograniczeń. „Edukacja alternatywna, czyli jaka?” – ktoś mógłby całkiem słusznie zapytać. Taka, dzięki której szkoła może się rozwijać w kierunku egalitaryzmu, empatii, współpracy, na czym skorzysta najbliższe otoczenie społeczne: rodzice, grono pedagogiczne i oczywiście uczniowie i uczennice. O tym wszystkim piszą autorki i autorzy szkiców, esejów, felietonów zamieszczonych w najnowszym numerze naszego pisma.

Zmiana organizacji pracy ZCDN-u w okresie wakacyjnym

Uprzejmie informujemy, że od 1 lipca do 30 sierpnia Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli będzie otwarte w godzinach 9.00–14.00. Jednocześnie przypominamy, że w związku z planowaną przerwą wakacyjną Biblioteka Pedagogiczna im. Heleny Radlińskiej w Szczecinie oraz Oddziały Zamiejscowe ZCDN-u w Gryficach i Świnoujściu będą nieczynne od 8 lipca do 16 sierpnia.

Kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025

12 czerwca ministra edukacji narodowej podpisała dokument, w którym wyszczególnione zostały podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa oraz kierunki realizacji zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2024/2025.
Zachęcamy Państwa do zapoznania się z jego treścią.