ZCDN

Jak (nie) uczyć historii? Rozmowa z Agnieszką Jankowiak-Maik

Jak (nie) uczyć historii? Rozmowa z Agnieszką Jankowiak-Maik

Agnieszka Jankowiak-Maik napisała w książce Historia, której nie było: „Historia jest bardziej skomplikowana, niż może nam się wydawać”. Jak uczyć dzieci i młodzież o przeszłości? Dlaczego jedni robią to lepiej, a inni wciąż powielają schematyczne myślenie o przyczynowo-skutkowej naturze wydarzeń historycznych? I czy można historię wyzwolić od polityki?

Agnieszka Jankowiak-Maik

Nauczycielka historii i wiedzy o społeczeństwie, tutorka, trenerka, publicystka oraz aktywistka edukacyjna, znana w sieci jako Babka od histy. Autorka książki Historia, której nie było (Wydawnictwo Otwarte, Kraków 2022). Laureatka XIV edycji Nagrody im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”, „Medalu Wolności Słowa” Grand Press w kategorii „Obywatel(ka)” oraz tytułu Wielkopolski Nauczyciel Roku 2021. Promotorka nowoczesnych metod nauczania, społeczeństwa obywatelskiego i kobiecej strony historii.

Fot. Konrad Maik


(Nie)pokój nauczycielski
Podcast, w którym rozmawiamy o tym, co nas w szkole niepokoi.

Coraz częściej dyskusjom na temat edukacji towarzyszy potrzeba podzielenia się własnymi odczuciami, wątpliwościami, a nawet konstruktywną krytyką systemu oświaty w Polsce. Jak kształcimy? Czy szkoła nadąża za szybko zmieniającym się światem? Jakie innowacje powinniśmy wprowadzać nie tylko do ustaw i podstaw programowych, ale przede wszystkim do codziennych praktyk nauczania? Tego rodzaju zagadnienia poruszamy w cyklu spotkań „(Nie)pokój nauczycielski”. Do każdego odcinka zapraszamy nauczycielki/nauczycieli –  zarówno szkolnych, jak i uniwersyteckich – którym nieobce są losy oświaty. Innymi słowy: to osoby chcące zmieniać współczesną szkołę, otwarcie wyrażające swoje poglądy, myślące o edukacji w sposób nieszablonowy.

Wszystkie odcinki można odtwarzać zarówno na stronie ZCDN-u (www.zcdn.edu.pl), jak i w serwisie Spotify (kanał „Podcasty ZCDN-u”).

Prowadzący: Sławomir Iwasiów, redaktor Zachodniopomorskiego Dwumiesięcznika Oświatowego „Refleksje”.

Montaż: Grzegorz Sadłowski.

Podobne wpisy:
Dlaczego szkoła jest kobietą? Rozmowa z prof. Edytą Głowacką-Sobiech

Gościnią nowego odcinka „(Nie)pokoju nauczycielskiego” jest profesor Edyta Głowacka-Sobiech z Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Tym razem rozmowa dotyczy zagadnienia relacji szkoły i kobiet. Czy polska edukacja to domena kobiet? Dlaczego mężczyźni częściej niż kobiety zostają ministrami edukacji? I jak można zmieniać społeczne postrzeganie zawodu nauczycielskiego? Trzynasty odcinek podcastu „(Nie)pokój nauczycielski” […]

Jak uczyć (się) bez ocen? Rozmowa z Anną Tymoczko

W kolejnym odcinku „(Nie)pokoju nauczycielskiego” gościmy Annę Tymoczko, dyrektorkę Szkoły Podstawowej im. Króla Władysława Jagiełły w Mrzygłodzie. Rozmowa toczy się wokół koncepcji „szkoły bez ocen” i problematyki oceniania w powszechnej edukacji. Czy można uczyć (się) i nie oceniać? Jak wprowadzić zasady „szkoły bez ocen” do placówki publicznej? Czy uczniowie i rodzice łatwo akceptują brak ocen […]

Nauczyciel to…? Mały przegląd niekoniecznie słusznych idei

Z okazji 250 rocznicy utworzenia Komisji Edukacji Narodowej w holu ZCDN-u umieszczony został materiał dydaktyczny w formie planszy. Przedstawia ona oś czasu, stanowiącą „Mały przegląd niekoniecznie słusznych idei”, który jest zbiorem odpowiedzi na pytanie: „Nauczyciel to…?”. Retrospekcja zmieniającego się statusu, roli oraz oczekiwań politycznych i społecznych wobec nauczyciela zaprezentowana została w oparciu o wybrane cytaty, […]