ZCDN

Jak (nie) uczyć historii? Rozmowa z Agnieszką Jankowiak-Maik

Jak (nie) uczyć historii? Rozmowa z Agnieszką Jankowiak-Maik

Agnieszka Jankowiak-Maik napisała w książce Historia, której nie było: „Historia jest bardziej skomplikowana, niż może nam się wydawać”. Jak uczyć dzieci i młodzież o przeszłości? Dlaczego jedni robią to lepiej, a inni wciąż powielają schematyczne myślenie o przyczynowo-skutkowej naturze wydarzeń historycznych? I czy można historię wyzwolić od polityki?

Agnieszka Jankowiak-Maik

Nauczycielka historii i wiedzy o społeczeństwie, tutorka, trenerka, publicystka oraz aktywistka edukacyjna, znana w sieci jako Babka od histy. Autorka książki Historia, której nie było (Wydawnictwo Otwarte, Kraków 2022). Laureatka XIV edycji Nagrody im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”, „Medalu Wolności Słowa” Grand Press w kategorii „Obywatel(ka)” oraz tytułu Wielkopolski Nauczyciel Roku 2021. Promotorka nowoczesnych metod nauczania, społeczeństwa obywatelskiego i kobiecej strony historii.

Fot. Konrad Maik


(Nie)pokój nauczycielski
Podcast, w którym rozmawiamy o tym, co nas w szkole niepokoi.

Coraz częściej dyskusjom na temat edukacji towarzyszy potrzeba podzielenia się własnymi odczuciami, wątpliwościami, a nawet konstruktywną krytyką systemu oświaty w Polsce. Jak kształcimy? Czy szkoła nadąża za szybko zmieniającym się światem? Jakie innowacje powinniśmy wprowadzać nie tylko do ustaw i podstaw programowych, ale przede wszystkim do codziennych praktyk nauczania? Tego rodzaju zagadnienia poruszamy w cyklu spotkań „(Nie)pokój nauczycielski”. Do każdego odcinka zapraszamy nauczycielki/nauczycieli –  zarówno szkolnych, jak i uniwersyteckich – którym nieobce są losy oświaty. Innymi słowy: to osoby chcące zmieniać współczesną szkołę, otwarcie wyrażające swoje poglądy, myślące o edukacji w sposób nieszablonowy.

Wszystkie odcinki można odtwarzać zarówno na stronie ZCDN-u (www.zcdn.edu.pl), jak i w serwisie Spotify (kanał „Podcasty ZCDN-u”).

Prowadzący: Sławomir Iwasiów, redaktor Zachodniopomorskiego Dwumiesięcznika Oświatowego „Refleksje”.

Montaż: Grzegorz Sadłowski.

Podobne wpisy:
(Nie)pokój nauczycielski: Dlaczego (nie) potrzebujemy zadań domowych?

Siedemnasty odcinek podcastu „(Nie)pokój nauczycielski” jest dostępny w serwisie Spotify (profil: Podcasty ZCDN-u). Kamil Janowicz Doktor psychologii, post-doctoral researcher w Centrum Badań nad Rozwojem Osobowości Uniwersytetu SWPS. Naukowo zajmuje się różnymi aspektami rodzicielstwa, rozwojem tożsamości u młodych ludzi oraz rolą myślenia przyszłościowego w dorastaniu i wczesnej dorosłości. Współpracuje z licznymi fundacjami, organizacjami i firmami, prowadząc […]

Młodzież o edukacji – O współpracy w ramach przygotowań do debaty oksfordzkiej

Zachęcamy do wysłuchania rozmowy z młodzieżą oraz ich opiekunką, podczas której dzielą się swoimi różnorodnymi doświadczeniami odnoszącymi się do przygotowań do debaty oksfordzkiej o sztucznej inteligencji. W czasie rozmowy poruszane są kwestie dotyczące współpracy młodzieży z nauczycielką, procesu docierania się zespołu podczas podejmowanego wyzwania. Pojawiają się wątki odnoszące się do trudności wynikających z różnych stylów […]

Przedszkole – najważniejszy wynalazek XX wieku

Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z nauczycielką Natalią Rudewicz, z którą zastanawiamy się, dlaczego przedszkole może być postrzegane jako najważniejszy wynalazek XX wieku. Gościni dzieli się swoim spojrzeniem na rolę nauczycielki wychowania przedszkolnego oraz placówki przedszkolnej. Z rozmowy jasno wynika, że małe, niepozorne rzeczy – mogą mieć ogromne znaczenie. Dowodem na to jest tradycja rozdawania przez […]