ZCDN

Nauczanie doświadczalne – rola centrów nauki w edukacji pozaformalnej

Konferencja „Nauczanie doświadczalne. Rola centrów nauki w edukacji pozaformalnej” – zorganizowana wspólnie przez Morskie Centrum Nauki i Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli – pokazała, jak wiele można osiągnąć dzięki współpracy instytucji działających na polu oświaty. Głównym celem konferencji była próba odpowiedzi na pytanie: co zyskujemy, gdy nową wiedzę uczeń zdobywa poprzez samodzielne obserwacje, doświadczenia i eksperymenty?

Uczestnicy konferencji, szukając odpowiedzi na to pytanie, doszli do wniosku, że uczeń w ten sposób lepiej rozumie prezentowane zagadnienia, a przez to szybciej zapamiętuje nową wiedzę, co znacznie zwiększa jego motywację do dalszej nauki. Dzięki nauczaniu doświadczalnemu uczniowie nie tylko pogłębiają wiedzę z danego przedmiotu, ale i nabywają umiejętności kluczowe, takie jak: umiejętność logicznego i twórczego rozumowania, umiejętność rozwiązywania problemów.

Na świecie w praktyce edukacyjnej coraz częściej stosuje się konstruktywistyczne metody problemowego nauczania (PBL – Problem Based Learning), oparte na badawczej ciekawości i aktywności uczniów (IBSE – Inquiry Based Science Education), oraz model badawczej lekcji 5E (Engagement, Exploration, Explanation, Elaboration, Evaluation). Dowiedziono, że stosowanie tych modeli i metod sprzyja zdobywaniu umiejętności przydatnych do rozwiązywania życiowych problemów przez uczniów, ale i ich większemu zainteresowaniu naukami przyrodniczymi.

Podobne wpisy:
Zmiany w prawie oświatowym w roku szkolnym 2025/2026

Zapraszamy do obejrzenia krótkiego wideopodsumowania dotyczącego zmian w prawie oświatowym w nadchodzącym roku szkolnym. Nagranie zawiera treści, które pojawiły się na sierpniowych konferencjach metodycznych i skierowane jest do wszystkich nauczycielek i nauczycieli.

„Cała Polska czyta dzieciom” – pracownicy ZCDN-u też!

Włochate kiwi, spragniona dynia, czuły szczypiorek, czosnek z czkawką – to tylko niektórzy bohaterowie „Wierszyków logopedycznych” autorstwa Kasi Huzar-Czub, które z zaangażowaniem odczytali pracownicy ZCDN-u z okazji XXIV Ogólnopolskiego Tygodnia Czytania Dzieciom, akcji zainicjowanej przez Fundację „Cała Polska czyta dzieciom”.