ZCDN

Podcast „Nasłuch Pedagogiczny”. Odcinek XVIII. Czy Inny zawsze musi być obcy?

W marcowym wydaniu „Nasłuchu Pedagogicznego” poruszamy wyjątkowo aktualny temat bycia Innym, obcym. Wspólnie z Weroniką Fibich zastanawiamy się, w jaki sposób przyjąć osoby uciekające przed wojną. Pretekstem do naszej rozmowy jest książka Magdaleny Środy „Obcy, inny, wykluczony”.

akedoltej duikgvh7zv85gmchjdvhuujr0dmwd e6wrsgs900 c k c0x00ffffff no
Fot. Piotr Nykowski

Weronika Fibich – twórczyni filmów dokumentalnych oraz projektów artystycznych. Autorka kilkudziesięciu akcji teatralnych, performansów site-specific i eksperymentów formalnych. Artystka antydyscyplinarna. Pracuje z płynną i ulotną materią performatywną, na granicy reportażu i dokumentu. Od 1998 roku związana z Ośrodkiem Teatralnym Kana. Równolegle wobec działalności kulturotwórczej, edukacyjnej i programowej w ramach projektów realizowanych przez Ośrodek od lat buduje autorską drogę twórczą. W polu jej zainteresowań znajdują się działania realizowane w przestrzeni poza/teatralnej; na granicy prywatnego i publicznego. Najczęściej podejmowanym przez nią tematem jest pojęcie pogranicza, w(y)kluczenia, nie/pamięci, tożsamości i (gość)inności.

Stosowaną metodą pracy jest „rysunek z pamięci”. Wartość „rysunku” polega na powiązaniu prywatnego z publicznym, wyrozumowanego z intuicyjnym, przypomnianego z odczuwanym.

Rozmowę przeprowadziła Anna Godzińska.

Podobne wpisy:
Laboratorium Przyszłości – miejsce nietuzinkowe

W kolejnym odcinku podcastu „Nasłuch Pedagogiczny” Alicja Jędrzejak, nauczycielka matematyki w Szkole Podstawowej nr 53 w Szczecinie, zaprasza do nietuzinkowego miejsca. Jest nim pracownia Laboratoriów Przyszłości z kompletem hafciarek, w której młodzi ludzie stają się liderkami i liderami uczenia się oraz po prostu lubią spędzać wolny czas. Rozmówczyni dzieli się swoim spojrzeniem na edukację oraz doświadczeniami związanymi z prowadzeniem twórczego i kreatywnego miejsca w szkole. 

(Nie)pokój nauczycielski: Dlaczego (nie) potrzebujemy zadań domowych?

Siedemnasty odcinek podcastu „(Nie)pokój nauczycielski” jest dostępny w serwisie Spotify (profil: Podcasty ZCDN-u). Kamil Janowicz Doktor psychologii, post-doctoral researcher w Centrum Badań nad Rozwojem Osobowości Uniwersytetu SWPS. Naukowo zajmuje się różnymi aspektami rodzicielstwa, rozwojem tożsamości u młodych ludzi oraz rolą myślenia przyszłościowego w dorastaniu i wczesnej dorosłości. Współpracuje z licznymi fundacjami, organizacjami i firmami, prowadząc […]

Młodzież o edukacji – O współpracy w ramach przygotowań do debaty oksfordzkiej

Zachęcamy do wysłuchania rozmowy z młodzieżą oraz ich opiekunką, podczas której dzielą się swoimi różnorodnymi doświadczeniami odnoszącymi się do przygotowań do debaty oksfordzkiej o sztucznej inteligencji. W czasie rozmowy poruszane są kwestie dotyczące współpracy młodzieży z nauczycielką, procesu docierania się zespołu podczas podejmowanego wyzwania. Pojawiają się wątki odnoszące się do trudności wynikających z różnych stylów […]