ZCDN

Podział subwencji oświatowej

W Ministerstwie Edukacji Narodowej dyskutowano o finansowaniu szkół w gminach wiejskich i miejsko-wiejskich. Przedstawiono również propozycje wstępnych założeń nowego modelu podziału kwoty podstawowej subwencji oświatowej oraz koncepcji finansowania zadań oświatowych.

Projekt MEN zakłada, że  wysokość subwencji dla danej jednostki samorządu terytorialnego powinna być uzależniona nie tylko od liczby uczniów, ale także od liczby oddziałów (część subwencji kalkulowana byłaby na ucznia, a część na oddział). W podziale subwencji wzięto również pod uwagę mechanizm różnicujący środki finansowe w zależności od liczby godzin wynikającej z ramówek. Pozostawiono  utrzymanie wag na różne kategorie uczniów (np. niepełnosprawni, mniejszości itp.). Rozważano  również propozycję uwzględnienia w algorytmie podziału subwencji wagi dla małych szkół zróżnicowanej ze względu na zamożność gminy.

Podobne wpisy:
Zmiany w Karcie Nauczyciela     

Od 1 września 2025 roku wchodzą w życie zmiany w Karcie Nauczyciela. W czasie wakacji zostały podpisane dwie nowelizacje tej ustawy. Jak podkreśla ministerstwo, celem zmian jest przede wszystkim podniesienie prestiżu zawodu nauczycieli, poprzez wprowadzenie korzystnych rozwiązań praktycznych. Część zmian wynika z potrzeby doprecyzowania istniejących kwestii.

Zmiany w prawie dotyczącym nauczycieli

Od 1 września 2025 roku wejdą w życie przyjęte przez Radę Ministrów nowe przepisy dotyczące godzin dostępności zostały. Do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych został także przekazany projekt zmian w Prawie oświatowym.

Świadectwa ukończenia szkoły     

W związku z możliwymi błędami na świadectwach ukończenia szkoły, Ministerstwo Edukacji Narodowej wydało komunikat.