ZCDN

Edukacja w czasach posthumanistycznych

Już w wywiadzie z prof. Anną Barcz (Nie warto pomijać opisów przyrody), badaczką z Polskiej Akademii Nauk, został nakreślony główny problem współczesnej edukacji o wymiarze posthumanistycznym: w jakim zakresie szkoła reaguje na rozwój technologii, zmiany klimatyczne i potrzeby społeczne człowieka żyjącego w XXI wieku? Na ile to właśnie od procesu wychowawczo-dydaktycznego zależy kształtowanie poglądów na świat jutra, którego kondycja wydaje się dzisiaj niepewna, ponieważ grożą ludzkości katastrofy ekologiczne, wojny, kryzysy społeczne? Jak redefiniować rolę i funkcje przestrzeni szkolnych relacji, skoro zmieniają się perspektywy humanizmu; skoro zmienia się sam człowiek?

Ten ostatni problem być może najmocniej przemawia do wyobraźni. W większości artykułów autorki i autorzy próbują się zmierzyć z takim oto problemem, w gruncie rzeczy futurologicznym: jak będzie wyglądała szkoła przyszłości na tle ewolucji gatunku homo sapiens? Doktor Małgorzata Obrycka, pedagożka badająca posthumanistyczne aspekty edukacji, widzi w tych przemianach szansę. „Nie bez znaczenia jest także płaszczyzna etyczna, która ujawnia się w ramach namysłu posthumanistycznego i może przyczynić się do ograniczania prymitywizmu społecznego, fundamentalizmu religijnego, jak również szeroko rozumianej ignorancji” – pisze autorka szkicu Po co pedagogice posthumanizm?

Z kolei profesor Maciej Michalski, literaturoznawca z Uniwersytetu Gdańskiego, patrzy na ten problem z punktu widzenia kultury edukacji: co się stanie z tradycyjnymi formami nauczania? Czy komputer może przejąć obowiązki nauczyciela? Jaka technologia zastąpi pismo, na którym opierają się nauka, edukacja, sztuka? „To są kwestie, od których pedagogika uciekać nie powinna, a uczniowie mają pełne prawo oczekiwać od nauczycieli przynajmniej podejmowania tej problematyki” – czytamy w eseju zatytułowanym Cóż po piśmie?

Warto zajrzeć także do innych rubryk. W dziale „Spotkania z biografią” gościmy wyjątkowa postać – dr Katarzyna Rembacka rozmawia z Joanną Kuciel-Frydryszak, autorką bestsellerowych Chłopek.

Przypominamy, że każdy numer „Refleksji” można czytać zarówno w wersji papierowej, jak i cyfrowej, dostępnej na stronie: refleksje.zcdn.edu.pl.

Zachęcamy do lektury!

„Refleksje” 2024, nr 2 – Pedagogika posthumanistyczna

okladka1

Podobne wpisy:
„Historia na czasie”. Sieć współpracy i samokształcenia dla nauczycieli historii

Serdecznie zapraszamy do udziału w spotkaniu inaugurującym prace sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli historii „Historia na czasie”, które odbędzie się 21 listopada w formule online, w godzinach 16.30–17.30.

Książka dobra na wszystko! Spotkanie autorskie

Czy młodzież chętnie się włącza w działania społeczne? Jak angażować młodych do pracy na rzecz innych? Czy partycypacja jest wdrażana w szkole? Na te i inne pytania odpowie dr Małgorzata Mikut z Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego – autorka książki „(Za)angażowanie młodzieży. Ku pedagogice i edukacji zaangażowanej społecznie” – podczas spotkania, które odbędzie się 21 listopada, w godzinach 16.00–17.30, w Bibliotece Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej.

Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka. Blog na Zmianę (Odcinek XVI)

Są przyrodzone, powszechne, niezbywalne i niepodzielne. 20 listopada 1989 roku Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło Konwencję o Prawach Dziecka. Warto poszerzać wiedzę na ich temat.