ZCDN

Oko w oko z muralem. Edukacyjne wymiary street artu

mural baner oko

Właśnie ukazała się nowa publikacja ZCDN-u „Oko w oko z muralem. Edukacyjne wymiary street artu” pod redakcją Natalii Cybort-Zioło i Mateusza Lipko. Na książkę składa się dziewięć artykułów, z których każdy w nieco inny sposób stara się zgłębić istotę sztuki ulicznej. Efektem tego jest więc publikacja interdyscyplinarna, która może zainteresować nauczycielki i nauczycieli różnych przedmiotów. Proces pracy nad książką był pełen intelektualnych wyzwań. Szczególnie dumni jesteśmy z faktu, że wszyscy autorzy i autorki są zawodowo związani z ZCDN-em. Zachęcamy do lektury!

Cytując słowa wstępu:

„Można byłoby napisać, że niniejsza publikacja powstała z okazji obchodów 250. rocznicy utworzenia Komisji Edukacji Narodowej, jednak nie do końca tak jest, choć z taką właśnie intencją rozpoczynaliśmy pracę nad nią. W Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli zrealizowaliśmy szereg przedsięwzięć nawiązujących do tej rocznicy: szkolenia dla nauczycieli, materiał dydaktyczny w formie osi czasu stanowiącej Mały przegląd niekoniecznie słusznych idei, film opowiadający o powstaniu KEN, spotkanie z autorkami książek oraz… mural na ścianie patia ZCDN-u. I to właśnie on stał się prawdziwą inspiracją dla powstania tej książki”.

Fragment recenzji prof. Marii Czerepaniak-Walczak:

„Tom ten jest interesującym przykładem próby przybliżenia nauczycielkom i nauczycielom edukacyjnego potencjału komunikatów wizualnych, możliwości wykorzystania ich w procesie kształcenia, wychowania i uczenia się. Dotyczy to zarówno korzystania z gotowych obrazów, jak i ich tworzenia z użyciem narzędzi tradycyjnych i cyfrowych. Podkreślić należy, że tworzenie komunikatów wizualnych w szkole odbywa się w wielu formalnych i nieformalnych sytuacjach, a ich treści mają szerokie spektrum wartości etycznych i artystycznych”.

A co kryje się w środku naszej publikacji? Oto spis treści:

Część I. Dzieje

Joanna Bródka, Niezwykłe spotkanie. Helena Radlińska i Hugo Kołłątaj razem w Szczecinie

dr Katarzyna Rembacka, Wariacje i warianty nauczycielskich powinności. Od idei Komisji Edukacji Narodowej  do współczesnych ministerialnych i społecznych wizji  

Grzegorz Sadłowski, Patrzeć, widzieć, rozumieć. Szkic o kulturze wizualnej Zachodu

Część II. Przestrzenie

Mateusz Lipko, „Zderzenie ze ścianą”, czyli słów kilka o historii sztuki ulicznej

Krzysztof Jaworski, Cyfrowy street art? Twórczość młodych ludzi na platformie Scratch

Anna Godzińska, Arachne na ulicy, czyli kobiecy street art  

Część III. Edukacja

dr Zofia Fenrych, Nieposłuszeństwo (nie tylko) obywatelskie 

dr Natalia Cybort-Zioło, dr Colette Szczepaniak, Collage, czyli łączyzm. Ekspresja artystyczna w doskonaleniu nauczycielek i nauczycieli

Marta Kostecka, Komiks – medium nie tylko wizualne. Refleksja na temat prac nadesłanych na konkurs „Nie tylko superbohaterowie walczą ze złem” 

Książka jest dostępna w zbiorach Biblioteki Cyfrowej ZCDN-u 

oraz  pod tym linkiem 

Podobne wpisy:
„Historia na czasie”. Sieć współpracy i samokształcenia dla nauczycieli historii

Serdecznie zapraszamy do udziału w spotkaniu inaugurującym prace sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli historii „Historia na czasie”, które odbędzie się 21 listopada w formule online, w godzinach 16.30–17.30.

Książka dobra na wszystko! Spotkanie autorskie

Czy młodzież chętnie się włącza w działania społeczne? Jak angażować młodych do pracy na rzecz innych? Czy partycypacja jest wdrażana w szkole? Na te i inne pytania odpowie dr Małgorzata Mikut z Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego – autorka książki „(Za)angażowanie młodzieży. Ku pedagogice i edukacji zaangażowanej społecznie” – podczas spotkania, które odbędzie się 21 listopada, w godzinach 16.00–17.30, w Bibliotece Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej.

Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka. Blog na Zmianę (Odcinek XVI)

Są przyrodzone, powszechne, niezbywalne i niepodzielne. 20 listopada 1989 roku Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło Konwencję o Prawach Dziecka. Warto poszerzać wiedzę na ich temat.