ZCDN

Frajda z nauczania

Ośrodek Rozwoju Edukacji zachęca do pobrania i zapoznania się z najnowszą publikacją Frajda z nauczania pod redakcją Danuty Sterny. Jest to zbiór pomysłów i inspiracji pochodzących od nauczycieli praktyków spotykających się w przestrzeni wirtualnej stworzonej przez tę trenerkę. Redaktorka od lat jest zaangażowana w edukację jako nauczycielka matematyki, dyrektorka, wykładowczyni. Jest ważną popularyzatorką oceniania kształtującego oraz trenerką Akademii Dyrektorów Ośrodka Rozwoju Edukacji (ADORE). Opublikowała wiele książek i poradników metodycznych.

Grupa stworzona przez Danutę Sternę zaczęła działać w czasie pandemii. Poradnik jest pewnym podsumowaniem tej działalności, aczkolwiek nie zamyka jej – w dalszym ciągu można do niej dołączyć.

Publikacja została podzielona na cztery części tematyczne; każda z nich zawiera krótki wstęp, a następnie szereg pomysłów i rozwiązań stosowanych przez nauczycieli różnych etapów edukacyjnych i przedmiotów. Pierwsza część stanowi zestaw szkolnych i klasowych rytuałów, które można wykorzystać zarówno na lekcji wychowawczej, jak i na lekcjach przedmiotowych. Druga część dotyczy kwestii poprawiania prac i wartości z tego płynących, także w kontekście prawa oświatowego i zasad wewnątrzszkolnych. Kolejna część dotyczy edukacji poprzez zabawę – zawiera, między innymi, pomysły na gry i grywalizację. To również próba zwalczenia mitu, jakoby nauka musiała się wiązać z wysiłkiem i brakiem przyjemności. Ostatnia część poświęcona jest pracy z lękiem przed wystąpieniami publicznymi (aspekt ważny choćby w kontekście zdrowia psychicznego uczniów).

Cała publikacja jest do pobrania na stronie ORE.

Podobne wpisy:
Zmiany w Karcie Nauczyciela     

Od 1 września 2025 roku wchodzą w życie zmiany w Karcie Nauczyciela. W czasie wakacji zostały podpisane dwie nowelizacje tej ustawy. Jak podkreśla ministerstwo, celem zmian jest przede wszystkim podniesienie prestiżu zawodu nauczycieli, poprzez wprowadzenie korzystnych rozwiązań praktycznych. Część zmian wynika z potrzeby doprecyzowania istniejących kwestii.

Porozmawiajmy o podstawach programowych    

W lipcu 2025 roku Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy rozpoczął cykl webinarów zatytułowany „#OdPodstaw. Porozmawiajmy o podstawach programowych”. Spotkania mają na celu omówienie postępów prac nad nową podstawą programową (Reforma 2026). Webinary, które już się odbyły, są dostępne na kanale IBE w serwisie YouTube.

ORE wspiera w realizacji nowych przedmiotów

Ośrodek Rozwoju Edukacji opublikował na swojej stronie liczne omówienia i materiały pomocne przy realizacji nowych przedmiotów w roku szkolnym 2025/2026 – edukacji obywatelskiej i edukacji zdrowotnej.