ZCDN

Podcast „Nasłuch Pedagogiczny”. Odcinek XVIII. Czy Inny zawsze musi być obcy?

W marcowym wydaniu „Nasłuchu Pedagogicznego” poruszamy wyjątkowo aktualny temat bycia Innym, obcym. Wspólnie z Weroniką Fibich zastanawiamy się, w jaki sposób przyjąć osoby uciekające przed wojną. Pretekstem do naszej rozmowy jest książka Magdaleny Środy „Obcy, inny, wykluczony”.

akedoltej duikgvh7zv85gmchjdvhuujr0dmwd e6wrsgs900 c k c0x00ffffff no
Fot. Piotr Nykowski

Weronika Fibich – twórczyni filmów dokumentalnych oraz projektów artystycznych. Autorka kilkudziesięciu akcji teatralnych, performansów site-specific i eksperymentów formalnych. Artystka antydyscyplinarna. Pracuje z płynną i ulotną materią performatywną, na granicy reportażu i dokumentu. Od 1998 roku związana z Ośrodkiem Teatralnym Kana. Równolegle wobec działalności kulturotwórczej, edukacyjnej i programowej w ramach projektów realizowanych przez Ośrodek od lat buduje autorską drogę twórczą. W polu jej zainteresowań znajdują się działania realizowane w przestrzeni poza/teatralnej; na granicy prywatnego i publicznego. Najczęściej podejmowanym przez nią tematem jest pojęcie pogranicza, w(y)kluczenia, nie/pamięci, tożsamości i (gość)inności.

Stosowaną metodą pracy jest „rysunek z pamięci”. Wartość „rysunku” polega na powiązaniu prywatnego z publicznym, wyrozumowanego z intuicyjnym, przypomnianego z odczuwanym.

Rozmowę przeprowadziła Anna Godzińska.

Podobne wpisy:
Szkoła bez ocen

W najnowszym odcinku „Nasłuchu Pedagogicznego” do rozmowy zaprosiliśmy Magdalenę Bujakowską, dyrektorkę Szkoły Podstawowej nr 2 w Świdwinie, która opowiedziała o swoich doświadczeniach w pracy bez stopni i przedstawiła przykłady dobrej praktyki. Zwróciła szczególną uwagę na aktywny proces uczenia się dzieci, pracę blokami, które pozwalają na łączenie różnych dziedzin życia, ułatwiając uczenie się. Podcast nagrany został […]

Młodzież o edukacji – Finaliści Future League Science on Stage o pracy projektowej

W tym odcinku podcastu z cyklu „Młodzież o edukacji” uczniowie i uczennice wraz z opiekunem ze Szkoły Podstawowej w Kobylance opowiadają o swoich doświadczeniach z realizacji wymagającego projektu naukowego dotyczącego jeziora Miedwie. W rozmowie odsłaniają kulisy kolejnych etapów swoich działań, dzielą się spojrzeniem na edukację i szkołę oraz poruszają wątki dotyczące Celów Zrównoważonego Rozwoju. Jako […]

(Nie)pokój nauczycielski: Dlaczego warto dbać o higienę cyfrową?

Czy dziecko może bawić się smartfonem? „Może, ale nie powinno” – mówi w nowym odcinku „(Nie)pokoju nauczycielskiego” Magdalena Bigaj, badaczka mediów cyfrowych, prezeska Fundacji „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa”, autorka książki Wychowanie przy ekranie. Nasza rozmówczyni propaguje koncepcję „higieny cyfrowej”, czyli świadomego, odpowiedzialnego, bezpiecznego i przede wszystkim zdrowego korzystania z mediów elektronicznych i tak zwanych urządzeń ekranowych. […]