ZCDN

Czy można oceniać bez ocen? Odpowiedź znajdziesz w nowym numerze „Refleksji”!

W wywiadzie numeru (Szkołę można uwolnić od polityki) profesor Witold Bobiński, dydaktyk literatury z Uniwersytetu Jagiellońskiego, mówi o potrzebie oceniania jako niezbywalnym elemencie procesu edukacji, jednocześnie wyrażając sceptycyzm wobec ocen, przede wszystkim tych cyfrowych, literowych czy procentowych, które uznaje za mniej potrzebne, a nawet w niektórych wypadkach destrukcyjne dla swobodnego przepływu wiedzy. Ocenianie bez ocen jest zatem możliwe, na przykład wtedy, gdy udzielamy uczniowi kompetentnej, przemyślanej, wspomagającej jego rozwój intelektualny informacji zwrotnej.

Nie można pominąć innych materiałów z tego zeszytu, skomponowanych w kilku stałych działach. W „Temacie numeru” znalazł się między innymi szkic Jarosława Durszewicza, prezesa Fundacji „Szkoła bez ocen” (Czy szkoła bez ocen jest możliwa?), dr Zofia Fenrych w „Pedagogicznych herstoriach” pisze o zapomnianych losach Anieli Szycówny (Miała poglądy łagodnego olbrzyma), dr Katarzyna Rembacka rozmawia z Piotrem Lipińskim, autorem książki o Wandzie Wasilewskiej (Na wielu poziomach była osobna), a „Opinie refleksje, doświadczenia” to tradycyjna na łamach „Refleksji” porcja publicystyki nauczycielskiej. Poza tym polecamy felietony Waldemara Howila i Sławomir Osińskiego oraz recenzje w dziale „Warto przeczytać”.

Przypominamy, że zarówno nowe, jak i archiwalne numery „Refleksji” są dostępne w wersji cyfrowej, którą można pobrać ze strony: refleksje.zcdn.edu.pl. Natomiast po najnowsze wydania papierowe należy zgłaszać się do siedziby Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

Zachęcamy do lektury – Zachodniopomorski Kwartalnik Oświatowy „Refleksje” 2024, nr 1 – Szkoła bez ocen?

Podobne wpisy:
Co zrobić, żeby szkoła była postrzegana jako miejsce pozytywnych relacji?  Zachęcamy do lektury nowego numeru „Refleksji”!

Wielu osobom szkoła kojarzy się z jakąś formą opresji, ciężką pracą bez szczególnych efektów, niedocenieniem. Ten problem może dotyczyć zarówno uczniów, jak i nauczycieli. A przecież tak nie powinno być! Z pomocą przychodzi pedagogika pozytywna, która pozwala spojrzeć na edukację i system oświaty z zupełnie innej perspektywy.

Humanistycznie. Nowy cykl materiałów dla osób uczących przedmiotów humanistycznych

Humanistycznie. Po prostu. Czyli krótko i po ludzku o wyzwaniach współczesnej humanistyki. Na nasz nowy projekt będą się składały małe pigułki wiedzy w formie nagrań wideo, skierowane do osób uczących przedmiotów humanistycznych lub po prostu nimi zainteresowanych, które chcą odświeżyć lub uzupełnić wiedzę ze studiów, aby być na bieżąco.

Pierwsza Pomoc Psychologiczna. Blog na Zmianę (Odcinek XVII)

O zatrważających danych zawartych w wynikach badań dotyczących zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży można usłyszeć z wielu źródeł. Nic dziwnego, że tematem tym zajmujemy się także w Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Jako zespół profesjonalnie zajmujący się wsparciem nauczycieli również w tym zakresie staramy się zdefiniować problem oraz jego przyczyny. To nam daje szansę na udzielenie konkretnej pomocy.