ZCDN

Czy można oceniać bez ocen? Odpowiedź znajdziesz w nowym numerze „Refleksji”!

W wywiadzie numeru (Szkołę można uwolnić od polityki) profesor Witold Bobiński, dydaktyk literatury z Uniwersytetu Jagiellońskiego, mówi o potrzebie oceniania jako niezbywalnym elemencie procesu edukacji, jednocześnie wyrażając sceptycyzm wobec ocen, przede wszystkim tych cyfrowych, literowych czy procentowych, które uznaje za mniej potrzebne, a nawet w niektórych wypadkach destrukcyjne dla swobodnego przepływu wiedzy. Ocenianie bez ocen jest zatem możliwe, na przykład wtedy, gdy udzielamy uczniowi kompetentnej, przemyślanej, wspomagającej jego rozwój intelektualny informacji zwrotnej.

Nie można pominąć innych materiałów z tego zeszytu, skomponowanych w kilku stałych działach. W „Temacie numeru” znalazł się między innymi szkic Jarosława Durszewicza, prezesa Fundacji „Szkoła bez ocen” (Czy szkoła bez ocen jest możliwa?), dr Zofia Fenrych w „Pedagogicznych herstoriach” pisze o zapomnianych losach Anieli Szycówny (Miała poglądy łagodnego olbrzyma), dr Katarzyna Rembacka rozmawia z Piotrem Lipińskim, autorem książki o Wandzie Wasilewskiej (Na wielu poziomach była osobna), a „Opinie refleksje, doświadczenia” to tradycyjna na łamach „Refleksji” porcja publicystyki nauczycielskiej. Poza tym polecamy felietony Waldemara Howila i Sławomir Osińskiego oraz recenzje w dziale „Warto przeczytać”.

Przypominamy, że zarówno nowe, jak i archiwalne numery „Refleksji” są dostępne w wersji cyfrowej, którą można pobrać ze strony: refleksje.zcdn.edu.pl. Natomiast po najnowsze wydania papierowe należy zgłaszać się do siedziby Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

Zachęcamy do lektury – Zachodniopomorski Kwartalnik Oświatowy „Refleksje” 2024, nr 1 – Szkoła bez ocen?

Podobne wpisy:
Zagubione, przywrócone? Herstorie w  teorii i praktyce szkolnej. Sieć współpracy i samokształcenia

Zdaniem Michelle Perrot, francuskiej historyczki i autorki „Mojej historii kobiet”, „w teatrze pamięci kobiety są jedynie delikatnym cieniem”. Badaczka konstatowała, że „większa połowa” ludzkości została „wypchnięta” z jej dziejów i okazała się „niegodna historii”. Czy w 2025 roku polskie uczennice i uczniowie nadal uczą się z podręczników, w których wątki herstoryczne są jedynie marginesem głównych treści? Jak do tej kwestii odnoszą się nauczycielki i nauczyciele? A może warto odnaleźć/przywołać sylwetki kobiet z regionu i zakotwiczyć je w dziejach, wskazując równocześnie korelację języka polskiego z historią?

Witajcie wyzwania 2025 roku! Blog na Zmianę (Odcinek XVIII)

Bardzo często publiczne dyskusje na różne tematy polityczne, społeczne, a nawet gospodarcze kończą się stwierdzeniem w takim lub zbliżonym brzmieniu: „No tak, ale zacząć trzeba od edukacji. Bez niej nie będzie tak, jak nam się marzy”. Frekwencja wyborcza – edukacja. Poziom kultury – edukacja. Wzrost wrażliwości społecznej – edukacja. Większa przedsiębiorczość Polaków – edukacja. Brzmi znajomo?

„Komunikacja na miarę…”, czyli Ferie z ZCDN-em 2025

Ferie z ZCDN-em czas zacząć! W tym roku będzie nam przyświecało hasło: „Komunikacja na miarę…”, które szeroko rozumiane zachęca do stosowania dobrych praktyk w szkołach, placówkach, w relacjach międzyludzkich.