ZCDN

Dlaczego oceny nie mają znaczenia? Rozmowa z dr Marzeną Żylińską

Baner reklamujący odcinek podcastu ZCDn-u "(Nie)pokój nauczycielski".

Oceniani na każdym kroku uczennice i uczniowie nie wytrzymują presji środowiska. Coraz częściej słyszymy o szkolnych niepowodzeniach, depresji, samobójstwach. Dlaczego musimy oceniać zawsze i wszystkich? A może powinniśmy odejść od ocen cyfrowych, porzucić schemat „kija i marchewki”? Jak uczyć (się) w szkole bez ocen? O tym między innymi mówi dr Marzena Żylińska, autorka książek z serii „Piernikowa Wyspa”, która popularyzuje alternatywne metody nauczania i zmienia współczesną szkołę.

Trzeci odcinek podcastu „(Nie)pokój nauczycielski” jest dostępny na stronie www.archiwum.zcdn.edu.pl oraz w serwisie Spotify (profil: Podcasty ZCDN-u).

Marzena Żylińska
Doktor nauk humanistycznych, zajmuje się metodyką, prowadzi szkolenia i warsztaty dla nauczycieli, autorka artykułów i książek: Między podręcznikiem a internetem (2013), Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi (2013), Nurty edukacji alternatywnej w świetle wiedzy o procesach uczenia się (2019), a także czterech tomów z serii „Piernikowa Wyspa”: Życie to nie wyścigi (2019), Między kijem a marchewką (2020), A co za to dostanę? (2021), Szkoła na miarę szyta (2022). Przez wiele lat kształciła przyszłych nauczycieli i prowadziła seminaria metodyczne. Zajmuje się również tworzeniem materiałów dydaktycznych, umożliwiających uczniom rozwijanie kreatywności, autonomii i krytycznego myślenia. Założyła i prowadzi Fundację Budząca Się Szkoła, której celem jest inicjowanie oddolnych reform systemu edukacji. Prowadzi wydawnictwo i firmę szkoleniową Edukatorium.

Fot. Michał Baranowski.


(Nie)pokój nauczycielski
Podcast, w którym rozmawiamy o tym, co nas w szkole niepokoi.

Coraz częściej dyskusjom na temat edukacji towarzyszy potrzeba podzielenia się własnymi odczuciami, wątpliwościami, a nawet konstruktywną krytyką systemu oświaty w Polsce. Jak kształcimy? Czy szkoła nadąża za szybko zmieniającym się światem? Jakie innowacje powinniśmy wprowadzać nie tylko do ustaw i podstaw programowych, ale przede wszystkim do codziennych praktyk nauczania? Tego rodzaju zagadnienia poruszamy w cyklu spotkań „(Nie)pokój nauczycielski”. Do każdego odcinka zapraszamy nauczycielki/nauczycieli –  zarówno szkolnych, jak i uniwersyteckich – którym nieobce są losy oświaty. Innymi słowy: to osoby chcące zmieniać współczesną szkołę, otwarcie wyrażające swoje poglądy, myślące o edukacji w sposób nieszablonowy.

Wszystkie odcinki można odtwarzać zarówno na stronie ZCDN-u (www.archiwum.zcdn.edu.pl), jak i w serwisie Spotify (kanał „Podcasty ZCDN-u”).

Prowadzący: Sławomir Iwasiów, redaktor Zachodniopomorskiego Dwumiesięcznika Oświatowego „Refleksje”.

Montaż: Grzegorz Sadłowski.

Podobne wpisy:
Perspektywa młodego nauczyciela: jak uczyć historii w XXI wieku?

Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z Arturem Szparagą, doktorantem Uniwersytetu Szczecińskiego oraz nauczycielem historii w I Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Skłodowskiej-Curie w Szczecinie. Nasz rozmówca w podcaście dzieli się swoim obserwacjami szkoły z perspektywy młodego nauczyciela. Opowiada o pracy z młodzieżą wkraczającą w dorosłość, o wyzwaniach i szansach wynikających z cyfrowych nawyków uczniów, a także o […]

Młodzież o edukacji: O relacjach i emocjach w edukacji

W tym odcinku podcastu z cyklu „Młodzież o edukacji” studentki socjologii oraz dr Colette Szczepaniak (ZCDN) rozmawiają o zawodzie nauczyciela zarówno z perspektywy swoich własnych doświadczeń, jak i szerszej perspektywy społeczno-kulturowej. Zastanawiają się nad tym, czy relacja w edukacji jest ważna, jak dzisiejsi studenci wspominają edukację w czasie pandemii oraz o zaufaniu rodziców do nauczycieli. […]

Nasłuch pedagogiczny: O poczuciu (nie)pełnosprawności u dzieci z implantami ślimakowymi

Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z dr Kaliną Kukiełko, która dzieli się wynikami badań pilotażowych, prowadzonych wspólnie ze Światowym Centrum Słuchu nad wpływem czynników społecznych na korzyści komunikacyjne po wszczepieniu implantu ślimakowego u dzieci i młodzieży z wrodzoną głuchotą. Ten odcinek „Nasłuchu pedagogicznego” polecamy szczególnie dyrektorom, nauczycielom i pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznych, którzy pracują z dziećmi z […]