ZCDN

Dlaczego w szkole (i nie tylko!) potrzebujemy myślenia krytycznego? Przeczytasz o tym w nowym numerze „Refleksji”

Czwarty i ostatni w roczniku 2025 numer „Refleksji”, Kwartalnika Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, zredagowała Marta Kostecka. To zeszyt, podobnie jak poprzednie, przepełniony tekstami popularyzującymi wiedzę o najnowszych wynikach badań z obszaru nauk społecznych i humanistycznych, jak również zróżnicowaną publicystyką; w spisie treści można znaleźć eseje, szkice, wywiady, felietony, recenzje, sprawozdania, z przewagą teksów nauczycielskich, odnoszących się i do własnych doświadczeń, i do problematyki metodyczno-dydaktycznej.

Tym razem tematem przewodnim jest myślenie krytyczne: redakcja pyta o zasadność i definicję tego terminu. Czy jest tylko modną zbitką wyrazów? A może raczej nowoczesnym kierunkiem myślenia (!) o edukacji, która zawsze powinna zajmować stanowiska krytyczne wobec zmieniającej się rzeczywistości? W tekście wstępnym redaktorzy Marta Kostecka i Sławomir Iwasiów stwierdzają: „nie ma myślenia bez krytyczności”. Czy można postawić taką tezę?

Wiele w tym zakresie wyjaśnia wywiad numeru, w którym dr hab. Iwona Czaja-Chudyba przybliża zarówno światowe, jak i polskie badania w kierunku myślenia krytycznego, głównie z punktu widzenia teorii pedagogicznych i praktyk nauczania na wszystkich etapach edukacji. „Moje rozumienie myślenia krytycznego zasadniczo nie różni się od naukowych impera­tywów innych badaczek i badaczy tej problema­tyki. Przede wszystkim myślenie krytyczne nie powinno być postrzegane jako kategoria raz na zawsze ustanowiona, o niezmiennym znaczeniu, zamrożona. To byłoby niewłaściwe i dla samej koncepcji myślenia krytycznego, i dla zakresu jej oddziaływania. I w tym miejscu należy podkreślić wpisaną w strukturę myślenia krytycznego ambi­walencję, niejako genetyczny rozdźwięk między teoretycznymi uwarunkowaniami a społecznymi praktykami” – wyjaśnia badaczka, autorka wielu wartościowych publikacji, między innymi monografii-podręcznika Myślenie krytyczne w edukacji. Metodyka kształcenia w szkole podstawowej.

Myślenie krytyczne stanowi przedmiot zainteresowania badaczek i badaczy reprezentujących różne dziedziny wiedzy, co oddaje zawartość rubryki TEMAT NUMERU. Znajdziemy tu zatem teksty: historyczki (Zofia Fenrych, Nauka (o) niepewności), literaturoznawczyni (Barbara Popiel-Kobielska, Powieści detektywistyczne a myślenie krytyczne), pedagoga mediów (Krzysztof Jaworski, Krytyczne myślenie w świecie AI), anglisty i teatrologa (Mateusz Dudek, Teatr stosowany a alfabetyzm krytyczny), pedagoga społecznego i socjoterapeuty (Filip Jach, Między krytycznym myśleniem a refleksyjnością), pedagożki specjalnej (Joanna Buława-Halasz, Terapie i pseudoterapie). Jak bardzo to pojęcie jest zróżnicowane, świadczą te i inne artykuły, w których myślenie krytyczne zostało przedstawione z rozmaitych punktów widzenia.

Zespół „Refleksji” z nieukrywanym żalem żegna w tym numerze jedną ze swoich stałych współpracowniczek. Odeszła dr Jadwiga Szymaniak (1937–2025), polonistka, pedagożka, nauczycielka szkolna i akademicka, autorka wielu wartościowych publikacji z obszaru szeroko pojętej humanistyki. Jej dokonania przybliża Sławomir Iwasiów, redaktor naczelny, w tekście wspomnieniowym Pisała z pasją.

Warto także przypomnieć, że „Refleksje” są wydawane zarówno w wersji cyfrowej, która jest dostępna do pobrania na tej stronie, jak i w wersji papierowej, którą można otrzymać bezpłatnie w siedzibie Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli przy ul. Gen. J. Sowińskiego 68 w Szczecinie.

MYŚLENIE KRYTYCZNE – „Refleksje” Kwartalnik Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli 2025, nr 4

Życzymy udanej (i krytycznej) lektury!

Podobne wpisy:
Pokaz przedpremierowy filmu „Chopin, Chopin!”

Mamy przyjemność zaprosić nauczycieli na dwa pokazy filmu „Chopin, Chopin!” (2025) – nowej, intrygującej produkcji poświęconej życiu i twórczości Fryderyka Chopina. Film Michała Kwiecińskiego łączy nowoczesny język kina z autentycznym duchem epoki romantyzmu. Ukazuje Chopina nie tylko jako genialnego kompozytora, lecz także jako człowieka pełnego pasji, emocji i wewnętrznych rozterek. Reżyser, sięgając po świeże środki wyrazu i współczesną narrację wizualną, otwiera postać Chopina na nowe interpretacje, bliskie wrażliwości dzisiejszego widza. W roli tytułowej znakomity Eryk Kulm.

Kurs kwalifikacyjny z zakresu zarządzania oświatą

Serdecznie zapraszamy do udziału w kursie kwalifikacyjnym z zakresu zarządzania oświatą, który będzie miał formę mieszaną (część zajęć odbędzie stacjonarnie, część – zdalnie). Będzie on realizowany oparciu o ramowy plan i program zatwierdzone przez Ministra Edukacji Narodowej oraz zgodę Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty. Ukończenie kursu daje uprawnienia do zarządzania szkołą i placówką oświatową.

Warsztaty stacjonarne „Metoda projektu w edukacji przedszkolnej”

Serdecznie zapraszamy na warsztaty stacjonarne „Metoda projektu w edukacji przedszkolnej”, które odbędą się 16 października, w godzinach 14.00–17.45, w siedzibie ZCDN-u. Podczas spotkania nauczyciele nie tylko poznają zalety pracy metodą projektu, ale także w grupach wypracują własne propozycje projektów.