ZCDN

Jak się uczyć przyjemnie i efektywnie – publikacje dla uczniów i dyrektorów

Materiał dla dyrektorów jest kontynuacją publikacji dla nauczycieli „Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się?”, która powstała z myślą o wsparciu pedagogów po ogłoszeniu zakazu lub ograniczeniu zadań domowych w szkołach podstawowych. Ta publikacja również była podzielona na trzy tomy – odnoszących się do poziomu nauczania. Najnowsza publikacja zawiera zarówno omówienie rozporządzenia o zadaniach domowych, jak również wskazuje sposoby organizacji współpracy wśród nauczycieli, ich rozwoju, organizacji pracy samodzielnej uczniów na terenie szkoły itd. Wśród propozycji znajdują się także scenariusze przykładowych lekcji, spotkań z rodzicami, a także wzory ankiet, które można przeprowadzić w szkole.

Trzy tomy publikacji dla uczniów są dostosowane do wieku odbiorców. Dla klas I–III została przygotowana ilustrowana książeczka (jej format sprzyja wykorzystaniu na zajęciach jako prezentacji). Starsze klasy szkoły podstawowej otrzymały praktyczne porady, jak lepiej przyswajać wiedzę i umiejętności w szkole i poza nią. Do uczniów szkół ponadpodstawowych zaadresowano bardziej zaawansowane techniki uczenia się wraz z kontekstem, jak nasz mózg przyswaja wiedzę. Materiały można przekazać uczniom i ich rodzicom, a także wykorzystać w ramach realizacji programów wychowawczych.

Wszystkie publikacje są dostępne do pobrania w formacie pdf na stronie IBE: dyrektorzy i uczniowie.

Podobne wpisy:
O przeciwdziałaniu przemocy. Blog na Zmianę (odcinek XXVII)

Wyniki badań na temat doświadczania przemocy rówieśniczej przez dzieci i młodzież budzą niepokój. Większość polskich uczniów (aż 79% według badań przytaczanych przez MEN) przynajmniej raz w życiu zetknęła się z jakąś formą przemocy. Część młodych dotknęła przemoc fizyczna, część – psychiczna. Do „tradycyjnych” form przemocy dołączają te z przestrzeni cyfrowej, których zasięg jest o wiele większy, a powszechność i łatwość dostępu do internetu powoduje, że zjawisko to w oczach najmłodszych traktowane jest zbyt często jako coś normalnego lub nieuniknionego.

#OdPodstaw

Wciąż trwa reforma podstaw programowych. Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy organizuje kolejne webinary informujące o proponowanych zmianach oraz zachęca do dzielenia się swoimi uwagami, wątpliwościami i wnioskami.

Edukacja zdrowotna – akcja informacyjna MEN-u

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało materiały zawierające szczegółowe informacje na temat celów i sposobów realizacji nowego przedmiotu – edukacji zdrowotnej.