ZCDN

Racjonalne usprawnienia w edukacji – poradnik dla nauczycieli

Instytut Badań Edukacyjnych opublikował kolejny poradnik dla nauczycieli. Tym razem jest on poświęcony sytuacjom, gdy nie jest możliwe tzw. projektowanie uniwersalne. Dotyczy to przede wszystkim pracy z osobami z niepełnosprawnościami.

Publikacja zawiera opisy sytuacji, przydatne materiały, aplikacje (np. ułatwiające czytanie), informacje (np. o możliwości zamówienia przez szkołę w Ośrodku Rozwoju Edukacji nieodpłatnych dostosowanych podręczników i pomocy dydaktycznych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami – np. w alfabecie Braille’a). Celem jest między innymi włączenie uczniów z niepełnosprawnościami do trybU nauki reszty klasy. Publikacja zawiera także studium przypadków analizujących wyzwania wobec szkoły, racjonalne usprawnienia procesu i rekomendacje.

Publikacja jest dostępna do pobrania w formacje pdf na stronie IBE.

Podobne wpisy:
O przeciwdziałaniu przemocy. Blog na Zmianę (odcinek XXVII)

Wyniki badań na temat doświadczania przemocy rówieśniczej przez dzieci i młodzież budzą niepokój. Większość polskich uczniów (aż 79% według badań przytaczanych przez MEN) przynajmniej raz w życiu zetknęła się z jakąś formą przemocy. Część młodych dotknęła przemoc fizyczna, część – psychiczna. Do „tradycyjnych” form przemocy dołączają te z przestrzeni cyfrowej, których zasięg jest o wiele większy, a powszechność i łatwość dostępu do internetu powoduje, że zjawisko to w oczach najmłodszych traktowane jest zbyt często jako coś normalnego lub nieuniknionego.

#OdPodstaw

Wciąż trwa reforma podstaw programowych. Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy organizuje kolejne webinary informujące o proponowanych zmianach oraz zachęca do dzielenia się swoimi uwagami, wątpliwościami i wnioskami.

Edukacja zdrowotna – akcja informacyjna MEN-u

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało materiały zawierające szczegółowe informacje na temat celów i sposobów realizacji nowego przedmiotu – edukacji zdrowotnej.