ZCDN

Spotkania z Książką Biograficzną – Kwestia charakteru. Bojowniczki z getta warszawskiego

baner SKB Sylwia Chutnik

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli we współpracy z Instytutem Historycznym Uniwersytetu Szczecińskiego organizuje cykliczne seminaria „Spotkania z Książką Biograficzną”. Uczestniczą w nich autorki i autorzy biografii – zarówno zbiorowych, jak i indywidualnych, które rzucają światło na przestrzenie dotąd ukryte, dokonują reinterpretacji dotychczasowych ustaleń i prowokują do dyskusji.

23 kwietnia 2024 roku, w związku z obchodami Dnia Pamięci Ofiar Holocaustu i Powstania w Getcie Warszawskim, ZCDN gościć będzie dr Sylwię Chutnik, pisarkę, publicystkę, działaczkę społeczną i promotorkę literatury. W 2023 roku Sylwia Chutnik, we współpracy z Moniką Sznajderman, zredagowała  publikację Kwestia charakteru. Bojowniczki z getta warszawskiego (wydawnictwo Czarne/POLIN 2023), będącą pretekstem do dyskusji o tych, o których nie snuto dotąd opowieści. Bohaterkami tej książki są bowiem dziewczyny i kobiety  znane do tej pory tylko z imienia, z pojedynczych wzmianek w tekstach źródłowych, jako towarzyszki walki swoich kolegów. Jak piszą redaktorki tomu: „wydaje się szczególnie ważne, aby kobiety dotychczas pomijane w oficjalnej narracji bądź »zgubione w pamięci« wreszcie odzyskały miejsce w historii”.

Tak zarysowane przestrzenie skłaniają do rozmowy, w której obok pisarki udział weźmie prof. Radosław Ptaszyński (IH US), a którą poprowadzi dr Katarzyna Rembacka (ZCDN).

Partnerem wydarzenia jest Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, dzięki któremu nauczyciele zarejestrowani i uczestniczący w seminarium otrzymają książkę Kwestia charakteru. Bojowniczki z getta warszawskiego (liczba egzemplarzy ograniczona).

Podczas spotkania podjęte zostaną zagadnienia odnoszące się do historii Zagłady. Poruszone będą kwestie odnoszące się do sytuacji mieszkańców getta warszawskiego ze szczególnym uwzględnieniem historii kobiet oraz podejmowanych przez nie form oporu. Na ile rola, jaką odegrały, funkcjonuje w świadomości społecznej oraz narracji historycznej? Czy ich herstorie odnajdą swoje miejsce w edukacji szkolnej?

Uczestniczący w seminarium nauczyciele, prezentując własne stanowiska, zastanowią się, na ile i w jaki sposób opowieści o bojowniczkach z getta warszawskiego można włączyć do szkolnej narracji historycznej.  Podadzą przykłady wykorzystania tych historii przy analizie określonych zjawisk i procesów historycznych. Zebrane w ten sposób doświadczenia będzie można wykorzystać na lekcjach przedmiotów humanistycznych.

Więcej informacji oraz rejestracja

Zapraszamy!

Podobne wpisy:
Zagubione, przywrócone? Herstorie w  teorii i praktyce szkolnej. Sieć współpracy i samokształcenia

Zdaniem Michelle Perrot, francuskiej historyczki i autorki „Mojej historii kobiet”, „w teatrze pamięci kobiety są jedynie delikatnym cieniem”. Badaczka konstatowała, że „większa połowa” ludzkości została „wypchnięta” z jej dziejów i okazała się „niegodna historii”. Czy w 2025 roku polskie uczennice i uczniowie nadal uczą się z podręczników, w których wątki herstoryczne są jedynie marginesem głównych treści? Jak do tej kwestii odnoszą się nauczycielki i nauczyciele? A może warto odnaleźć/przywołać sylwetki kobiet z regionu i zakotwiczyć je w dziejach, wskazując równocześnie korelację języka polskiego z historią?

Witajcie wyzwania 2025 roku! Blog na Zmianę (Odcinek XVIII)

Bardzo często publiczne dyskusje na różne tematy polityczne, społeczne, a nawet gospodarcze kończą się stwierdzeniem w takim lub zbliżonym brzmieniu: „No tak, ale zacząć trzeba od edukacji. Bez niej nie będzie tak, jak nam się marzy”. Frekwencja wyborcza – edukacja. Poziom kultury – edukacja. Wzrost wrażliwości społecznej – edukacja. Większa przedsiębiorczość Polaków – edukacja. Brzmi znajomo?

„Komunikacja na miarę…”, czyli Ferie z ZCDN-em 2025

Ferie z ZCDN-em czas zacząć! W tym roku będzie nam przyświecało hasło: „Komunikacja na miarę…”, które szeroko rozumiane zachęca do stosowania dobrych praktyk w szkołach, placówkach, w relacjach międzyludzkich.