ZCDN

Szkoła jednak (nie) dla wszystkich? Rozmowa z Karolem Pietrzykiem

nn odc 2 d 1

Bohater nowego odcinka „(Nie)pokoju nauczycielskiego” to doświadczony anglista, który pracuje w jednym ze szczecińskich liceów. Pozaszkolne życie Karola Pietrzyka wypełniają nie mniej angażujące wyzwania pedagogiczne i dydaktyczne: wspólnie z żoną wychowuje syna ze spektrum autyzmu, Michała, który potrzebuje wsparcia rodziców, przede wszystkim w nauce i codziennych aktywnościach. Jak ojciec-nauczyciel postrzega problematykę edukacji inkluzyjnej? Z jakimi wyzwaniami musi się mierzyć? I czy w Polsce szkoła rzeczywiście jest (nie) dla wszystkich?Drugi odcinek podcastu „(Nie)pokój nauczycielski” jest dostępny na stronie www.zcdn.edu.pl oraz w serwisie Spotify (profil: Podcasty ZCDN-u).

Karol Pietrzyk
Filolog angielski, absolwent Uniwersytetu Szczecińskiego. Wychowawca i nauczyciel języka angielskiego w XII LO przy Zespole Szkół Sportowych im. Sportowców Ziemi Szczecińskiej. W latach 1999–2014 pracował w Gimnazjum nr 3 w Szczecinie. Był konsultantem metodycznym w Open School Szczecin (2012–2015). Publicysta oświatowy: publikował między innymi na łamach szczecińskiego dodatku „Gazety Wyborczej”, w „Dialogach” i „Refleksjach”. Był kandydatem szczecińskiego oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego do nagrody „Nauczyciel Roku 2013”. Napisał książkę na temat autyzmu, która czeka na publikację.

Fot. Karol Pietrzyk (autoportret).


(Nie)pokój nauczycielski
Podcast, w którym rozmawiamy o tym, co nas w szkole niepokoi.

Coraz częściej dyskusjom na temat edukacji towarzyszy potrzeba podzielenia się własnymi odczuciami, wątpliwościami, a nawet konstruktywną krytyką systemu oświaty w Polsce. Jak kształcimy? Czy szkoła nadąża za szybko zmieniającym się światem? Jakie innowacje powinniśmy wprowadzać nie tylko do ustaw i podstaw programowych, ale przede wszystkim do codziennych praktyk nauczania? Tego rodzaju zagadnienia poruszamy w cyklu spotkań „(Nie)pokój nauczycielski”. Do każdego odcinka zapraszamy nauczycielki/nauczycieli –  zarówno szkolnych, jak i uniwersyteckich – którym nieobce są losy oświaty. Innymi słowy: to osoby chcące zmieniać współczesną szkołę, otwarcie wyrażające swoje poglądy, myślące o edukacji w sposób nieszablonowy.

Wszystkie odcinki można odtwarzać zarówno na stronie ZCDN-u (www.zcdn.edu.pl), jak i w serwisie Spotify (kanał „Podcasty ZCDN-u”).

Prowadzący: Sławomir Iwasiów, redaktor Zachodniopomorskiego Dwumiesięcznika Oświatowego „Refleksje”.

Montaż: Grzegorz Sadłowski.

Podobne wpisy:
Jak (nie) rozmawiać o edukacji? Rozmowa z prof. Romanem Leppertem

Z różnych przyczyn nauczyciele opuszczają miejsca zajmowane za katedrą, żeby spróbować swoich sił na obrzeżach systemu edukacji. Roman Leppert, profesor pedagogiki, znany jest dzisiaj przede wszystkim jako prowadzący podcast „Akademickie zacisze”. Dlaczego zaczął rozmawiać w mediach społecznościowych o teoriach i praktykach pedagogicznych? Co sądzi na temat debaty o polskiej szkole? I jaką ma „receptę” na to, jak (nie) rozmawiać o edukacji?

Czy będziemy „eksportować” nauczycieli? Rozmowa z Markiem Byczkowskim

Coraz częściej mówi się o wakatach w publicznej oświacie – nauczyciele albo odchodzą ze szkół publicznych, albo rozważają zmianę zawodu. Dla wielu osób alternatywą może być szukanie zatrudnienia za granicą. Jakie kwalifikacje trzeba posiadać, aby podjąć pracę w innym kraju? Czym różni się polski system oświaty od szkolnictwa w Europie? Tym razem gościem „(Nie)pokoju nauczycielskiego” jest Marek Byczkowski – polski nauczyciel, który pracuje w Niemczech.

Dlaczego nauczyciele odchodzą ze szkół? Rozmowa z Dariuszem Martynowiczem

We wrześniu 2022 roku „Głos Nauczycielski” opublikował wyniki ankiety, które pokazały, że 87% nauczycielek/nauczycieli zna przynajmniej jedną osobę albo odchodzącą ze szkoły, albo rozważającą zmianę zawodu. Dlaczego nauczycielki/nauczyciele rezygnują z pracy w szkołach publicznych? Co to oznacza dla współczesnej edukacji? I jak odwrócić tę negatywną tendencję? Tym razem gościem „(Nie)pokoju nauczycielskiego” jest Dariusz Martynowicz – polonista, który po 15 latach pracy odszedł ze szkoły publicznej.