ZCDN

Wyniki Międzynarodowego Badania Umiejętności Dorosłych PIAAC

W badaniu mierzono trzy podstawowe kompetencje dorosłych: rozumienie tekstu, rozumowanie matematyczne oraz rozwiązywanie problemów. Najlepiej w badaniu wypadły kraje skandynawskie i Japonia. Polska uplasowała się w grupie krajów o najniższych wynikach. Badanie wyraźnie pokazuje potrzebę inwestowania w edukację dorosłych oraz wsparcia grup o niskich kompetencjach, szczególnie osób starszych i z niższym wykształceniem.

IBE informuje także, że polskie wyniki mogą być niedoszacowane z powodu niskiego poziomu zaangażowania respondentów w rozwiązywanie zadań, czego przejawem było szybkie udzielanie odpowiedzi i częste pomijanie pytań w badaniu umiejętności.

Więcej informacji oraz raport do pobrania znajduje się na stronie IBE.

Podobne wpisy:
Zmiany w Karcie Nauczyciela     

Od 1 września 2025 roku wchodzą w życie zmiany w Karcie Nauczyciela. W czasie wakacji zostały podpisane dwie nowelizacje tej ustawy. Jak podkreśla ministerstwo, celem zmian jest przede wszystkim podniesienie prestiżu zawodu nauczycieli, poprzez wprowadzenie korzystnych rozwiązań praktycznych. Część zmian wynika z potrzeby doprecyzowania istniejących kwestii.

Porozmawiajmy o podstawach programowych    

W lipcu 2025 roku Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy rozpoczął cykl webinarów zatytułowany „#OdPodstaw. Porozmawiajmy o podstawach programowych”. Spotkania mają na celu omówienie postępów prac nad nową podstawą programową (Reforma 2026). Webinary, które już się odbyły, są dostępne na kanale IBE w serwisie YouTube.

ORE wspiera w realizacji nowych przedmiotów

Ośrodek Rozwoju Edukacji opublikował na swojej stronie liczne omówienia i materiały pomocne przy realizacji nowych przedmiotów w roku szkolnym 2025/2026 – edukacji obywatelskiej i edukacji zdrowotnej.