Badania czytelnictwa, regularnie prowadzone przez Bibliotekę Narodową, pokazują niepokojącą tendencję: Polacy i Polki nie czytają, literatura, wbrew jej niektórym odmianom, wcale nie jest popularna, a kanon lektur szkolnych raczej kojarzy się z nudnym obowiązkiem niż intelektualną przygodą. Dlaczego niechętnie sięgamy po książki? Jakie zalety ma czytanie literatury? I jak humanistyka odnajduje się w świecie mediów cyfrowych? Tym razem naszym gościem jest profesor Ryszard Koziołek, badacz literatury z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Dziewiąty odcinek podcastu „(Nie)pokój nauczycielski” jest dostępny na stronie zcdn.edu.pl oraz w serwisie Spotify (profil: Podcasty ZCDN-u).
Ryszard Koziołek
Profesor literaturoznawstwa, historyk literatury, eseista. Rektor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Wykłada w Instytucie Literaturoznawstwa UŚ. Naukowo zajmuje się literaturą pozytywizmu i modernizmu, teorią powieści, antropologią narracji, związkami literatury i filmu. Napisał rozprawy o twórczości Teodora Parnickiego oraz Henryka Sienkiewicza. Autor tomów eseistycznych: Dobrze się myśli literaturą (2016), Wiele tytułów. Eseje przygodne (2019), Czytać, dużo czytać (2023).
Fot. Grażyna Makara.