ZCDN

(Nie)pokój nauczycielski: Dlaczego warto dbać o higienę cyfrową?

NN MB D

Czy dziecko może bawić się smartfonem? „Może, ale nie powinno” – mówi w nowym odcinku „(Nie)pokoju nauczycielskiego” Magdalena Bigaj, badaczka mediów cyfrowych, prezeska Fundacji „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa”, autorka książki Wychowanie przy ekranie. Nasza rozmówczyni propaguje koncepcję „higieny cyfrowej”, czyli świadomego, odpowiedzialnego, bezpiecznego i przede wszystkim zdrowego korzystania z mediów elektronicznych i tak zwanych urządzeń ekranowych. Media mają wpływ na wszystkich, i użytkowników najmłodszych, i najstarszych, a więc powinny być traktowane zarówno jako źródło wielu zalet, na przykład w sferze edukacji, jak i potencjalnych zagrożeń, o których czasami jako użytkownicy, ale także nauczyciele czy rodzice, nie zdajemy sobie sprawy.

Osiemnasty odcinek podcastu „(Nie)pokój nauczycielski” jest dostępny na stronie zcdn.edu.pl oraz w serwisie Spotify (profil: Podcasty ZCDN-u).

Magdalena Bigaj

Twórczyni i prezeska Fundacji „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa”. Autorka książki Wychowanie przy ekranie. Medioznawczyni, badaczka i działaczka społeczna. Pomysłodawczyni i współautorka pierwszego Ogólnopolskiego Badania Higieny Cyfrowej. Felietonistka magazynu „Pismo”. Członkini Komitetu Dialogu Społecznego przy Krajowej Izbie Gospodarczej. Ponad dekadę spędziła pracując dla firm ze świata nowych technologii, aktualnie bada ich wpływ na społeczeństwo i działa na rzecz praw człowieka w internecie. Mama trójki dzieci.

Fot. Sylwester Ciszek.

Podobne wpisy:
Perspektywa młodego nauczyciela: jak uczyć historii w XXI wieku?

Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z Arturem Szparagą, doktorantem Uniwersytetu Szczecińskiego oraz nauczycielem historii w I Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Skłodowskiej-Curie w Szczecinie. Nasz rozmówca w podcaście dzieli się swoim obserwacjami szkoły z perspektywy młodego nauczyciela. Opowiada o pracy z młodzieżą wkraczającą w dorosłość, o wyzwaniach i szansach wynikających z cyfrowych nawyków uczniów, a także o […]

Młodzież o edukacji: O relacjach i emocjach w edukacji

W tym odcinku podcastu z cyklu „Młodzież o edukacji” studentki socjologii oraz dr Colette Szczepaniak (ZCDN) rozmawiają o zawodzie nauczyciela zarówno z perspektywy swoich własnych doświadczeń, jak i szerszej perspektywy społeczno-kulturowej. Zastanawiają się nad tym, czy relacja w edukacji jest ważna, jak dzisiejsi studenci wspominają edukację w czasie pandemii oraz o zaufaniu rodziców do nauczycieli. […]

Nasłuch pedagogiczny: O poczuciu (nie)pełnosprawności u dzieci z implantami ślimakowymi

Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z dr Kaliną Kukiełko, która dzieli się wynikami badań pilotażowych, prowadzonych wspólnie ze Światowym Centrum Słuchu nad wpływem czynników społecznych na korzyści komunikacyjne po wszczepieniu implantu ślimakowego u dzieci i młodzieży z wrodzoną głuchotą. Ten odcinek „Nasłuchu pedagogicznego” polecamy szczególnie dyrektorom, nauczycielom i pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznych, którzy pracują z dziećmi z […]