ZCDN

Błąd w dydaktyce – nowa publikacja IBE

Instytut Badań Edukacyjnych opublikował książkę „Błąd w dydaktyce. Przyczyny powstawania, mechanizmy, szanse dydaktyczne” autorstwa Krzysztofa Biedrzyckiego, Marcina M. Chrzanowskiego, E. Barbary Ostrowskiej. Publikacja została oparta na rozwiązaniach zadań w badaniach PISA.

Wykorzystano w niej odtajnione zadania z dwóch dziedzin: rozumienie czytanego tekstu oraz rozumowanie w naukach przyrodniczych. Są to zadania ze wszystkich edycji PISA od 2000 roku. W analizach omówiono sprawdzane umiejętności, a także trudności, na które mogą natrafić uczniowie i które mogą spowodować popełnienie przez nich błędów. W publikacji można także znaleźć teoretyczne rozważania na temat błędu i jego roli w procesie dydaktycznym. Zostały tu również zanalizowane konkretne błędy w zadaniach PISA oraz rozwiązania dydaktyczne w pracy z ich korektą.

Publikacja jest dostępna w wersji do pobrania na stronie IBE

Podobne wpisy:
O przeciwdziałaniu przemocy. Blog na Zmianę (odcinek XXVII)

Wyniki badań na temat doświadczania przemocy rówieśniczej przez dzieci i młodzież budzą niepokój. Większość polskich uczniów (aż 79% według badań przytaczanych przez MEN) przynajmniej raz w życiu zetknęła się z jakąś formą przemocy. Część młodych dotknęła przemoc fizyczna, część – psychiczna. Do „tradycyjnych” form przemocy dołączają te z przestrzeni cyfrowej, których zasięg jest o wiele większy, a powszechność i łatwość dostępu do internetu powoduje, że zjawisko to w oczach najmłodszych traktowane jest zbyt często jako coś normalnego lub nieuniknionego.

#OdPodstaw

Wciąż trwa reforma podstaw programowych. Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy organizuje kolejne webinary informujące o proponowanych zmianach oraz zachęca do dzielenia się swoimi uwagami, wątpliwościami i wnioskami.

Edukacja zdrowotna – akcja informacyjna MEN-u

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało materiały zawierające szczegółowe informacje na temat celów i sposobów realizacji nowego przedmiotu – edukacji zdrowotnej.