ZCDN

Błąd w dydaktyce – nowa publikacja IBE

Instytut Badań Edukacyjnych opublikował książkę „Błąd w dydaktyce. Przyczyny powstawania, mechanizmy, szanse dydaktyczne” autorstwa Krzysztofa Biedrzyckiego, Marcina M. Chrzanowskiego, E. Barbary Ostrowskiej. Publikacja została oparta na rozwiązaniach zadań w badaniach PISA.

Wykorzystano w niej odtajnione zadania z dwóch dziedzin: rozumienie czytanego tekstu oraz rozumowanie w naukach przyrodniczych. Są to zadania ze wszystkich edycji PISA od 2000 roku. W analizach omówiono sprawdzane umiejętności, a także trudności, na które mogą natrafić uczniowie i które mogą spowodować popełnienie przez nich błędów. W publikacji można także znaleźć teoretyczne rozważania na temat błędu i jego roli w procesie dydaktycznym. Zostały tu również zanalizowane konkretne błędy w zadaniach PISA oraz rozwiązania dydaktyczne w pracy z ich korektą.

Publikacja jest dostępna w wersji do pobrania na stronie IBE

Podobne wpisy:
Moving Poland

11 i 12 czerwca 2025 roku we Wrocławiu odbyła się pierwsza konferencja z cyklu Moving Poland. Jej ideą jest wzmacnianie roli aktywności fizycznej uczniów. W ramach konferencji zostały zaprezentowane liczne projekty realizowane w województwie dolnośląskim. Do części z nich można się włączyć, część zaś może się stać inspiracją. Projekty adresowane są przede wszystkim do dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów szkół podstawowych.

Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży – nabór koordynatorów szkolnych

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło nabór koordynatorów szkolnych do pilotażowego projektu „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer suport)”. Zgłoszenia przyjmowane są do 29 czerwca 2025 roku.

Oceny z etyki i religii

Ministerstwo Edukacji Narodowej wydało komunikat przypominający, że od tego roku szkolnego oceny z religii i etyki nie wliczają się do średniej. Jednocześnie powinny się znaleźć na świadectwie ucznia.