ZCDN

Dlaczego pedagogika jest mobilna? Żeby się dowiedzieć, warto sięgnąć po „Refleksje”!

W najnowszym numerze proponujemy zestaw tekstów dotyczących zagadnienia pedagogiki mobilności. Tak sformułowany temat to wynik inspiracji książką Johna Urry’ego (1946–2016) pod tytułem Socjologia mobilności, po raz pierwszy wydanej w roku 1999 – dzisiaj to niemal klasyczna publikacja z obszaru nauk społecznych, w której znalazły swoje miejsce rozważania na temat mobilności nie tylko ludzi, ale także przedmiotów, obrazów czy informacji. Mobilność, twierdził brytyjski socjolog, to cecha charakterystyczna świata przełomu XX i XXI wieku. Dlatego również pedagogika interesuje się mobilnością we wszystkich możliwych aspektach i wariantach tego zjawiska: od cyfrowego transferowania wiedzy po edukację zdalną.

Wśród tekstów zamieszczonych w nowym zeszycie trzeba zwrócić uwagę na wywiad z prof. Romanem Leppertem, pomysłodawcą i prowadzącym kanał „Akademickie Zacisze”, gdzie pedagodzy, nauczyciele i edukatorzy mogą opowiedzieć o swoich badaniach, dobrych praktykach i projektach reformowania współczesnej szkoły. Badania i publicystyka prof. Lepperta to dobry przykład tego, jakimi drogami nauka może się łączyć z edukacją szkolną.

Ponadto nie można pominąć tekstów popularnonaukowych z działu „Temat numeru” oraz publicystyki nauczycielskiej, zebranej w na stronach „Opinii, refleksji, doświadczeń”. Całości dopełniają jak zwykle felietony, recenzja książki, informacje o wydarzeniach w ZCDN-ie i Muzeum Narodowym w Szczecinie.

Serdecznie polecamy lekturę „Refleksji” – na nowy rok szkolny 2022/2023. Numer „Pedagogika mobilności” wraz z dodatkiem specjalnym – Terminarzem z ofertą szkoleń ZCDN-u na rok szkolny 2022/2023 można odebrać w dni powszednie, w godzinach 9.00–16.00, w siedzibie Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Szczecinie, przy ulicy Gen. J. Sowińskiego 68. Prosimy o odbiór osobisty.

Podobne wpisy:
Humanistycznie. Nowy cykl materiałów dla osób uczących przedmiotów humanistycznych

Humanistycznie. Po prostu. Czyli krótko i po ludzku o wyzwaniach współczesnej humanistyki. Na nasz nowy projekt będą się składały małe pigułki wiedzy w formie nagrań wideo, skierowane do osób uczących przedmiotów humanistycznych lub po prostu nimi zainteresowanych, które chcą odświeżyć lub uzupełnić wiedzę ze studiów, aby być na bieżąco.

Wyniki badania TIMSS 2023

Na stronie Instytutu Badań Edukacyjnych zostały opublikowane najnowsze wyniki badania czwartoklasistów w zakresie kompetencji matematycznych i z nauk przyrodniczych.

Kierunki realizacji polityki oświatowej 2024/2025

Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025 Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za  region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.  Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich […]