Trwają prace nad reformą edukacji przyrodniczej w szkole podstawowej. Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy opublikował informacje na temat bieżących działań oraz propozycje dotyczące nowej siatki godzin.
Edukacja przyrodnicza realizowana jest w ramach następujących przedmiotów: przyroda, geografia, biologia, chemia i fizyka. W obecnej siatce przeznaczono 20 godzin na te przedmioty – od klasy IV do VIII. W planach jest zwiększenie do 21, przy założeniu, że w klasach IV–VI prowadzony jest ogólny przedmiot przyroda (po 3 godziny na rok), a w klasach VII–VIII pozostałe, w wymiarze 1 lub 2 godzin.
Prace nad szeroko pojętą edukacją przyrodniczą wynikają m.in. z badań PISA. W krajach, które mają najwyższe wyniki w ramach zadań z nauk przyrodniczych (jak Singapur, Australia czy Irlandia), występuje interdyscyplinarny przedmiot „science”. Co istotne, ich wyniki są nadal wysokie, mimo skutków wywołanych pandemią i lockdownem (najdłuższy, trwający 9 miesięcy, miał miejsce w Australii, która ma wyższe wyniki niż Polska). Jak dodaje IBE: „Interdyscyplinarne podejście, które integruje treści z różnych przedmiotów, to również sposób na rozwijanie głębszych, bardziej elastycznych i twórczych sposobów rozumowania. Takich, które pozwalają kompleksowo mierzyć się z problemami i będą bardziej użyteczne w mierzeniu się z wyzwaniami współczesnego świata. Takie metody nauczania rozwijają też u dzieci ciekawość świata i pozwalają oswoić – i lepiej przyswoić – trudne treści”.
Podstawy programowe do tych przedmiotów, nad którymi wciąż trwają prace, zostaną poddane szerokim konsultacjom. IBE już teraz zaprasza do wzięcia w nich udziału.
Więcej informacji (w tym rozpisana siatka godzin na poszczególne lata nauki) w komunikacie IBE.