ZCDN

Edukacja przyrodnicza w szkole podstawowej

Trwają prace nad reformą edukacji przyrodniczej w szkole podstawowej. Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy opublikował informacje na temat bieżących działań oraz propozycje dotyczące nowej siatki godzin.

Edukacja przyrodnicza realizowana jest w ramach następujących przedmiotów: przyroda, geografia, biologia, chemia i fizyka. W obecnej siatce przeznaczono 20 godzin na te przedmioty – od klasy IV do VIII. W planach jest zwiększenie do 21, przy założeniu, że w klasach IV–VI prowadzony jest ogólny przedmiot przyroda (po 3 godziny na rok), a w klasach VII–VIII pozostałe, w wymiarze 1 lub 2 godzin.

Prace nad szeroko pojętą edukacją przyrodniczą wynikają m.in. z badań PISA. W krajach, które mają najwyższe wyniki w ramach zadań z nauk przyrodniczych (jak Singapur, Australia czy Irlandia), występuje interdyscyplinarny przedmiot „science”. Co istotne, ich wyniki są nadal wysokie, mimo skutków wywołanych pandemią i lockdownem (najdłuższy, trwający 9 miesięcy, miał miejsce w Australii, która ma wyższe wyniki niż Polska). Jak dodaje IBE: „Interdyscyplinarne podejście, które integruje treści z różnych przedmiotów, to również sposób na rozwijanie głębszych, bardziej elastycznych i twórczych sposobów rozumowania. Takich, które pozwalają kompleksowo mierzyć się z problemami i będą bardziej użyteczne w mierzeniu się z wyzwaniami współczesnego świata. Takie metody nauczania rozwijają też u dzieci ciekawość świata i pozwalają oswoić – i lepiej przyswoić – trudne treści”.

Podstawy programowe do tych przedmiotów, nad którymi wciąż trwają prace, zostaną poddane szerokim konsultacjom. IBE już teraz zaprasza do wzięcia w nich udziału.

Więcej informacji (w tym rozpisana siatka godzin na poszczególne lata nauki) w komunikacie IBE.

 

Podobne wpisy:
„Terenowa edukacja przyrodnicza dzieci i młodzieży” – szkolenia dla nauczycieli organizowane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zaprasza nauczycieli szkól podstawowych i ponadpodstawowych, bibliotekarzy oraz nauczycieli pracujących w świetlicach na praktyczne bezpłatne dwudniowe szkolenia z edukacji przyrodniczej dzieci i młodzieży w terenie.

Kierunki realizacji polityki oświatowej 2025/2026

Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej – kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych. Promocja zdrowego trybu życia w szkole – kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych. Wspieranie […]

Zmiany w prawie dotyczącym nauczycieli

Od 1 września 2025 roku wejdą w życie przyjęte przez Radę Ministrów nowe przepisy dotyczące godzin dostępności zostały. Do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych został także przekazany projekt zmian w Prawie oświatowym.