ZCDN

Majowy Tydzień Bibliotek – przewodnik po nowościach w naszych zbiorach

W dniach 8-15 maja 2024 roku odbędzie się XXI Ogólnopolski Tydzień Bibliotek organizowany przez Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, tym razem pod hasłem „Biblioteka – miejsce na czasie”. Inicjatorzy projektu wskazują, że „biblioteka to przestrzeń, która jest dostępna dla wszystkich, niezależnie od wieku, umiejętności czy preferencji czytelniczych. To centralne miejsce doświadczeń kulturalnych. “Biblioteka – miejsce na czasie” nie ogranicza się do tradycyjnych książek – promuje różnorodność czytania, włączając w to: audiobooki, e-booki, gry edukacyjne, podcasty, platformy edukacyjne online oraz inne niestandardowe formy”.

W Bibliotece Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej znajdą Państwo cały wachlarz  książek, które mogą poszerzyć wiedzę na temat pracy bibliotekarek i bibliotekarzy, nowych technologii w bibliotekarstwie oraz najświeższych trendów w dziedzinie bibliotekoznawstwa. Poniżej prezentujemy zestawienie najnowszych egzemplarzy, które znajdują się w naszym katalogu:

DSC03588 scaled

„Otwarci/ostrożni/niezdecydowani: opinie i postawy bibliotekarzy publicznych względem kontrowersyjnych książek dla dzieci” autorstwa Magdaleny Paul i Michała Zająca to monografia odważnie podejmująca temat tabu i kontrowersji w literaturze kierowanej do najmłodszych.

„Książki pierwsze – książki ostatnie. Literatura dla dzieci i młodzieży wobec wyzwań nowoczesności” pod redakcją Grzegorza Leszczyńskiego jest niczym esej głoszący harmonię między tradycją i współczesnością jako nową jakością kulturową w literaturze dla dzieci i młodzieży.

„Biblioteka w środowisku społecznościowego Internetu. Biblioteka 2.0” autorstwa Grzegorza Gmiterka stanowi próbę analizy kilku obszarów problemowych odnoszących się z jednej strony do kultury konwergencji i Web 2.0, z drugiej natomiast do samego zjawiska Library 2.0, jego charakterystyki oraz zmian jakie proponuje.

DSC03578 scaled
„Technologie informacyjno-komunikacyjne w wojewódzkich bibliotekach pedagogicznych w Polsce” Moniki Wachowicz omawia wykorzystanie najnowszych technologii do realizacji zadań bibliotek pedagogicznych na przykładzie dużych, regionalnych książnic a także zawiera autorską analizę struktury organizacyjnej wojewódzkich książnic pedagogicznych na terenie kraju.

„Aplikacje mobilne nie tylko w bibliotece” autorstwa Grzegorza Gmiterka i Sebastiana Kotuły to książka, którą tworzą trzy merytorycznie wyróżniające się części: prezentacja unikalnej metodologii oceny aplikacji, w tym czytelnie ukazane uwarunkowania stanu i rozwoju aplikacji mobilnych; katalog wybranych aplikacji bibliotecznych oraz tabelaryczne zestawienie parametrów ocenionych aplikacji.

„Biblioteka! więcej niż myślisz” Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego stanowi podsumowanie Programu Rozwoju Bibliotek, który pomógł wyzwolić wyjątkowy potencjał bibliotek.

DSC03583 scaled
„Megabiblioteki”
pod redakcją Doroty Pietrzkiewicz i Elżbiety Barbary Zybert to książka poświęcona bibliotekom publicznym, które są określane mianem mega ze względu na wielkość, różnorodność zasobów bibliotecznych i cech organizacyjnych, form pracy i zakresu działalności usługowej.

„Wokół bibliotek i dziedzictwa kultury” pod redakcją naukową Janusza Adamowskiego to księga, na zawartość której złożyły się opracowania z wielu dziedzin szeroko rozumianych nauk społecznych i humanistycznych, m.in. bibliologii, muzeologii i historii.

„Biblioteki akademickie w środowisku naukowym, we wspólnocie uniwersyteckiej, we wspólnocie lokalnej” pod redakcją naukową Wiesława Juszczaka, której tematyka koncentruje się wokół funkcji bibliotek akademickich w sytuacji masowo rosnących elektronicznych źródeł informacji, a także relacji bibliotek akademickich z szerszymi kręgami społeczeństwa.

„Biblioteki i pieniądze” autorstwa Dariusza Grygrowskiego podejmuje analizę zagadnienia egalitarności bibliotek w kontekście dostępu do usług płatnych i bezpłatnych oferowanych przez biblioteki.

DSC03582 scaled

„W kręgu kultury czytelniczej dzieci i młodzieży” pod redakcją naukową Marioli Antczak i Agaty Walczak-Niewiadomskiej opisuje sytuację dzieci i młodzieży w świecie cyfrowym, a także działalność instytucjonalną na rzecz kultury czytelniczej dzieci i młodzieży.

„Biblioteki i książki w życiu nastolatków” pod redakcją naukową Marioli Antczak i Agaty Walczak-Niewiadomskiej jest adresowana do badaczy kultury poświęcających uwagę czytelnictwu nastolatków i instytucjom, które mają na nie wpływ, a ponadto do: bibliotekarzy, nauczycieli, socjologów, psychologów, pedagogów, studentów kierunków humanistycznych oraz tych, których zainteresowania oscylują wokół kultury czytelniczej dzieci i młodzieży.

„Książka i młody czytelnik: zbliżenia, oddalenia, dialogi, studia i szkice” autorstwa Grzegorza Leszczyńskiego i Michała Zająca to publikacja przygotowana z myślą o konfrontacji dwóch perspektyw refleksji nad omawianymi zagadnieniami: perspektywie dociekań prowadzonych przez bibliologa zderzonej z koncepcjami literaturoznawczymi.

Serdecznie zapraszamy do odwiedzenia naszej biblioteki i zapoznania się z całą kolekcją książek o bibliotekach, bibliotekarzach i czytelnikach, a także o kulturze książki.

Pełny cyfrowy katalog naszych zasobów znajdą Państwo tutaj: https://m6043.lib.mol.pl/

Z pozdrowieniami,

Zespół Biblioteki Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej.

Omówienia książek pochodzą z notek wydawniczych oraz wstępów do publikacji. Wszystkie publikacje są dostępne w Bibliotece Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej w Szczecinie.

Podobne wpisy:
Kwiecień Miesiącem Autyzmu – przewodnik po nowościach w naszej bibliotece

Kwiecień to dobry czas, aby podkreślić istotę świadomości autyzmu. To miesiąc, w którym poświęcamy uwagę zrozumieniu, akceptacji i docenieniu różnorodności. Jako biblioteka pedagogiczna pragniemy wnieść swój wkład do tej ważnej akcji, prezentując nowe książki o autyzmie.

Nowości w zbiorach bibliotecznych o wychowaniu w dobie cyfrowych wyzwań – marzec 2024

W dzisiejszym, szybko zmieniającym się świecie wychowanie dzieci wymaga szczególnej uwagi i troski. Nowe technologie otwierają przed nami nieograniczone możliwości, ale również stawiają przed rodzicami i opiekunami niespotykane dotychczas wyzwania. Oto kilka nowych lektur z zasobów naszej biblioteki, które pomogą odnaleźć się dorosłym w świecie cyfrowych szans i zagrożeń dla dzieci.

Nowości w zbiorach – luty 2024

Nasza biblioteka stale rozwija swój księgozbiór, aby sprostać potrzebom czytelników oraz odzwierciedlić najnowsze osiągnięcia w dyscyplinie nauk pedagogicznych. Zapraszamy do zapoznania się z wybranymi, najnowszymi pozycjami w zbiorach bibliotecznych.