ZCDN

(Nie)pokój nauczycielski: (Prawie) wszystko, co chcielibyście wiedzieć o neuronauce, ale baliście się zapytać

NN 18 d

W nowym odcinku „(Nie)pokoju nauczycielskiego” gości prof. Michał Klichowski, autor książki Efekt neuro. Pedagogika i uwodzenie umysłów (2024). Rozmowa dotyczy neuronauki, która w ciągu ostatnich lat przeniknęła nie tylko do różnych dyskursów akademickich, w tym do prac z obszaru nauk społecznych, ale także zyskała dużą popularność w przestrzeni oświaty. Co to jest neuronauka? Jakie źródła ma jej medialne powodzenie? Co w neuronauce intryguje? I jaki wpływ ma „efekt neuro” na teorię i praktykowanie edukacji?

Dziewiętnasty odcinek podcastu „(Nie)pokój nauczycielski” jest dostępny na stronie zcdn.edu.pl oraz w serwisie Spotify (profil: Podcasty ZCDN-u).

Michał Klichowski

Doktor habilitowany, profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jest pełnomocnikiem rektora ds. otwartej nauki, dyrektorem Centrum Neuronauki Poznawczej oraz kierownikiem Pracowni Badań nad Procesem Uczenia Się. Opublikował kilka książek i kilkadziesiąt tekstów naukowych dotyczących technologicznego wspomagania uczenia się. Jego najnowsze badania dotyczą wykorzystania metod przezczaszkowej stymulacji mózgu do wspomagania procesu uczenia się. Jest ekspertem European Cooperation in Science and Technology, Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej oraz Lusófona University of Humanities and Technologies w Portugalii. Był członkiem ministerialnego zespołu doradczego ds. wykazów czasopism naukowych, a także koordynatorem naukowym projektu Neuro-MIG, w ramach którego badania prowadziło blisko 200 naukowców z 31 krajów. Otrzymał wiele nagród naukowych, w tym Nagrodę Naukową PAN i stypendium MNiSW dla wybitnych młodych naukowców.

Fot. Anna Klichowska.

Podobne wpisy:
Perspektywa młodego nauczyciela: jak uczyć historii w XXI wieku?

Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z Arturem Szparagą, doktorantem Uniwersytetu Szczecińskiego oraz nauczycielem historii w I Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Skłodowskiej-Curie w Szczecinie. Nasz rozmówca w podcaście dzieli się swoim obserwacjami szkoły z perspektywy młodego nauczyciela. Opowiada o pracy z młodzieżą wkraczającą w dorosłość, o wyzwaniach i szansach wynikających z cyfrowych nawyków uczniów, a także o […]

Młodzież o edukacji: O relacjach i emocjach w edukacji

W tym odcinku podcastu z cyklu „Młodzież o edukacji” studentki socjologii oraz dr Colette Szczepaniak (ZCDN) rozmawiają o zawodzie nauczyciela zarówno z perspektywy swoich własnych doświadczeń, jak i szerszej perspektywy społeczno-kulturowej. Zastanawiają się nad tym, czy relacja w edukacji jest ważna, jak dzisiejsi studenci wspominają edukację w czasie pandemii oraz o zaufaniu rodziców do nauczycieli. […]

Nasłuch pedagogiczny: O poczuciu (nie)pełnosprawności u dzieci z implantami ślimakowymi

Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z dr Kaliną Kukiełko, która dzieli się wynikami badań pilotażowych, prowadzonych wspólnie ze Światowym Centrum Słuchu nad wpływem czynników społecznych na korzyści komunikacyjne po wszczepieniu implantu ślimakowego u dzieci i młodzieży z wrodzoną głuchotą. Ten odcinek „Nasłuchu pedagogicznego” polecamy szczególnie dyrektorom, nauczycielom i pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznych, którzy pracują z dziećmi z […]