ZCDN

(Nie)pokój nauczycielski: (Prawie) wszystko, co chcielibyście wiedzieć o neuronauce, ale baliście się zapytać

NN 18 d

W nowym odcinku „(Nie)pokoju nauczycielskiego” gości prof. Michał Klichowski, autor książki Efekt neuro. Pedagogika i uwodzenie umysłów (2024). Rozmowa dotyczy neuronauki, która w ciągu ostatnich lat przeniknęła nie tylko do różnych dyskursów akademickich, w tym do prac z obszaru nauk społecznych, ale także zyskała dużą popularność w przestrzeni oświaty. Co to jest neuronauka? Jakie źródła ma jej medialne powodzenie? Co w neuronauce intryguje? I jaki wpływ ma „efekt neuro” na teorię i praktykowanie edukacji?

Dziewiętnasty odcinek podcastu „(Nie)pokój nauczycielski” jest dostępny na stronie zcdn.edu.pl oraz w serwisie Spotify (profil: Podcasty ZCDN-u).

Michał Klichowski

Doktor habilitowany, profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jest pełnomocnikiem rektora ds. otwartej nauki, dyrektorem Centrum Neuronauki Poznawczej oraz kierownikiem Pracowni Badań nad Procesem Uczenia Się. Opublikował kilka książek i kilkadziesiąt tekstów naukowych dotyczących technologicznego wspomagania uczenia się. Jego najnowsze badania dotyczą wykorzystania metod przezczaszkowej stymulacji mózgu do wspomagania procesu uczenia się. Jest ekspertem European Cooperation in Science and Technology, Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej oraz Lusófona University of Humanities and Technologies w Portugalii. Był członkiem ministerialnego zespołu doradczego ds. wykazów czasopism naukowych, a także koordynatorem naukowym projektu Neuro-MIG, w ramach którego badania prowadziło blisko 200 naukowców z 31 krajów. Otrzymał wiele nagród naukowych, w tym Nagrodę Naukową PAN i stypendium MNiSW dla wybitnych młodych naukowców.

Fot. Anna Klichowska.

Podobne wpisy:
Szkoła bez ocen

W najnowszym odcinku „Nasłuchu Pedagogicznego” do rozmowy zaprosiliśmy Magdalenę Bujakowską, dyrektorkę Szkoły Podstawowej nr 2 w Świdwinie, która opowiedziała o swoich doświadczeniach w pracy bez stopni i przedstawiła przykłady dobrej praktyki. Zwróciła szczególną uwagę na aktywny proces uczenia się dzieci, pracę blokami, które pozwalają na łączenie różnych dziedzin życia, ułatwiając uczenie się. Podcast nagrany został […]

Młodzież o edukacji – Finaliści Future League Science on Stage o pracy projektowej

W tym odcinku podcastu z cyklu „Młodzież o edukacji” uczniowie i uczennice wraz z opiekunem ze Szkoły Podstawowej w Kobylance opowiadają o swoich doświadczeniach z realizacji wymagającego projektu naukowego dotyczącego jeziora Miedwie. W rozmowie odsłaniają kulisy kolejnych etapów swoich działań, dzielą się spojrzeniem na edukację i szkołę oraz poruszają wątki dotyczące Celów Zrównoważonego Rozwoju. Jako […]

(Nie)pokój nauczycielski: Dlaczego warto dbać o higienę cyfrową?

Czy dziecko może bawić się smartfonem? „Może, ale nie powinno” – mówi w nowym odcinku „(Nie)pokoju nauczycielskiego” Magdalena Bigaj, badaczka mediów cyfrowych, prezeska Fundacji „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa”, autorka książki Wychowanie przy ekranie. Nasza rozmówczyni propaguje koncepcję „higieny cyfrowej”, czyli świadomego, odpowiedzialnego, bezpiecznego i przede wszystkim zdrowego korzystania z mediów elektronicznych i tak zwanych urządzeń ekranowych. […]