ZCDN

Nowości w zbiorach – czerwiec 2019

Okładka: Tradycyjne gry i zabawy świetlicowe.
Winczewski P.: Tradycyjne gry i zabawy świetlicowe.
Gdańsk: Harmonia, 2018

W książce przypomniano 125 najatrakcyjniejszych gier i zabaw świetlicowych z lat 1821–1936. Jak łatwo ocenić, zdecydowanie przewyższają one walorami dydaktycznymi i wychowawczymi wiele z najpopularniejszych obecnie. Zbiorek adresowany jest przede wszystkim do nauczycieli zatrudnionych w świetlicach szkolnych. Opisane gry i zabawy towarzyskie okażą się przydatne także w pracy środowiskowej i terapeutycznej. Można również sięgnąć po nie, organizując wakacyjny wypoczynek dzieci oraz zielone szkoły. By ułatwić pedagogom korzystanie z przypomnianych zabaw, zaadaptowano je do wymogów stawianych przez dzisiejszą szkołę. Dlatego każdą z nich sfabularyzowano oraz precyzyjnie opisano ich cele w sferach dydaktycznej i wychowawczej.

Dostępność: OZ Gryfice, OZ Myślibórz, PB Szczecin, OZ Świnoujście

Okładka: Wiedza osobista dziecka w refleksji i praktyce nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej.

Kochanowska E.: Wiedza osobista dziecka w refleksji i praktyce nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej.
Kraków: Impuls, 2018

Celami opracowania są: po pierwsze, przedstawienie opinii i przekonań badanych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej na temat wiedzy osobistej dziecka na podstawie analizy ich wypowiedzi udzielonych w trakcie indywidualnych wywiadów otwartych; po drugie, próba oglądu praktyki pedagogicznej tychże nauczycieli pod kątem sposobów aktywizowania i wykorzystywania wiedzy osobistej dziecka na zajęciach w klasach początkowych szkoły podstawowej. Podjęto próbę uzyskania odpowiedzi na pytania: Jaki jest sposób rozumienia wiedzy osobistej dziecka i jakie cechy przypisują jej nauczyciele? Czy i jak nauczyciele w praktyce odwołują się do wiedzy osobistej dziecka i ją wykorzystują? Kolejnym celem badań jest ukazanie świadomości nauczycieli w zakresie podejmowanych działań dotyczących aktywizowania i integrowania wiedzy osobistej i szkolnej dziecka w praktyce poprzez zestawienie opinii wyrażonych w wywiadach otwartych z analizą przebiegu przeprowadzonych przez nich zajęć w klasach początkowych szkoły podstawowej.

Dostępność: OZ Gryfice, OZ Myślibórz, PB Szczecin, OZ Świnoujście

Okładka: Zespół Aspergera: kompletny przewodnik

Attwood, T.: Zespół Aspergera: kompletny przewodnik
Gdańsk: Harmonia, 2017

Lektura dla wszystkich prywatnie i zawodowo zainteresowanych zespołem Aspergera (ZA); rzetelne źródło wiedzy, a przy tym wciągająca, znakomicie napisana książka. Tony Attwood, wybitny specjalista tematu zaburzeń ze spektrum autyzmu, opisuje specyfikę funkcjonowania osób z ZA i tłumaczy, jakie problemy mogą napotkać one za swojej drodze, jak udzielać im skutecznego wsparcia i rozwijać ich mocne strony.

Dostępność: OZ Gryfice, OZ Myślibórz, PB Szczecin, OZ Świnoujście

Okładka: Integracja sensoryczna w autyzmie

Odowska-Szlachcic, B.: Integracja sensoryczna w autyzmie.
Gdańsk: Harmonia Universalis, 2018

 

Książka Integracja sensoryczna w autyzmie ma charakter popularnego poradnika skierowanego do terapeutów SI, oligofrenopedagogów, psychologów, neurologopedów, logopedów i innych specjalistów pracujących z dziećmi z zaburzeniami neurorozwojowymi oraz do rodziców takich dzieci. Zawiera propozycje konkretnych, opartych na teorii integracji sensorycznej technik, ćwiczeń i strategii terapeutycznych, a także sposobów modyfikacji środowiska oraz sugestii dla opiekunów pod kątem domowego programu terapii. W aneksach umieszczono spis akcesoriów przydatnych podczas terapii – zabawek, pomocy i przedmiotów codziennego użytku. Czytelnik znajdzie tu także wykaz ogólnie dostępnych kwestionariuszy i skali do wczesnego wykrywania autyzmu

Dostępność: OZ Gryfice, OZ Myślibórz, PB Szczecin, OZ Świnoujście

Okładka: Różnym głosem. Rodziny z wyboru w Polsce.

Mizielińska, J., Struzik J., Król A.: Różnym głosem. Rodziny z wyboru w Polsce.
Warszawa: PWN, 2017

Różnym głosem. Rodziny z wyboru w Polsce to unikalna na gruncie polskim publikacja oparta na wywiadach grupowych z ponad 150 osobami żyjącymi w związkach jednopłciowych oraz z ich rodzinami. Stworzony w ten sposób wielogłos przedstawia refleksje na temat rodzin z wyboru z perspektywy siedmiu różnych grup te rodziny współtworzących: matek biologicznych i społecznych, żyjących w związkach jednopłciowych, nieheteroseksualnych ojców, dzieci osób homoseksualnych, zarówno w wieku szkolnym, nastoletnim, jak i dorosłym, rodzin pochodzenia – rodziców oraz rodzeństwa osób żyjących w związkach nieheteroseksualnych, a także seniorów i seniorek (55+) żyjących w związkach jednopłciowych. Każda z tych grup wnosi unikatowe spojrzenie na to, czym są, jak są rozumiane oraz jak funkcjonują rodziny z wyboru, dodatkowo odnosząc się także do problemów, z jakimi spotykają się osoby homoseksualne i biseksualne czy queer wspólnie wychowujące dzieci.

Dostępność: OZ Myślibórz, OZ Świnoujście

Okładka: Z nosem w ekranie: szklana pułapka czy szansa na rozwój twojego dziecka?

Kamenetz A.: Z nosem w ekranie: szklana pułapka czy szansa na rozwój twojego dziecka?
Warszawa: Laurum, 2019

W swojej książce Z nosem w ekranie Anya  Kamenetz  – ekspertka w dziedzinie edukacji oraz nowych technologii, ale również matka dwojga dzieci – prezentuje świeże i praktyczne spojrzenie na ten problem. Po przeprowadzeniu rozmów z setkami rodziców na temat stosowanych przez nich rozwiązań i wyznawanych poglądów oraz po przedarciu się przez gąszcz nierozstrzygających badań i rozdmuchanych obaw, proponuje proste rozwiązanie inspirowane znaną sentencją Michaela Pollana odnoszącą się do jedzenia: Ciesz się technologią. Z umiarem. Najlepiej w towarzystwie.
Ta książka to jasne, poparte badaniami oraz obiektywne spojrzenie na kwestię znaną obecnie niemal każdemu rodzicowi. Stanowi odpowiedź na nurtującą dzisiejszych rodziców kwestię: jak znaleźć równowagę pomiędzy technologią a prawdziwym życiem. Zawarte w niej zwięzłe, lecz wymowne wskazówki stanowią podstawę, dzięki której rodzice będą mogli określić właściwą rolę technologii w życiu dzieci, ograniczyć własne obawy, a także znaleźć przestrzeń dla szczęśliwych, rodzinnych chwil zarówno z udziałem technologii, jak i bez niej.

Dostępność: OZ Gryfice, OZ Myślibórz, PB Szczecin, OZ Świnoujście

okładka: Wstęp do teorii wychowania

Tchorzewski A. M.: Wstęp do teorii wychowania
Kraków: Ignatium, 2018

Istnieje kilka powodów, dla których niniejsza książka ma charakter wyjątkowy i niezmiernie cenny. W pierwszej kolejności jest ona napisana z wielkim obiektywizmem i znawstwem. Autor w sposób obiektywny omawia różnego rodzaju teorie, z którymi nie zawsze się zgadza. Drugą cechą omawianej publikacji jest jej konkretność (…). Spójny układ oraz adekwatny do tematyki kwant wiedzy sprawiają, iż jest to znakomita lektura, dzięki której także zapamiętywanie wiadomości nie przysparza żadnych kłopotów. Co więcej, Autor uniknął zbędnych kontekstów i dygresji, przez co książka jawi się jako wysokiej klasy kompendium.

Dostępność: OZ Gryfice, OZ  Myślibórz, PB Szczecin, OZ Świnoujście

Okładka: Przepis na szczęśliwe dziecko. 100 i więcej zabaw rozwijających mowę, motorykę oraz funkcje poznawcze i społeczne dziecka.

Szłapa K., Tomasik I., Wrzesiński S.: Przepis na szczęśliwe dziecko. 100 i więcej zabaw rozwijających mowę, motorykę oraz funkcje poznawcze i społeczne dziecka.
Gdańsk: Harmonia, 2018

Przepis na szczęśliwe dziecko to zbiór ponad 100 zabaw, które nie tylko dostarczają rozrywki, ale również mają wpływ na rozwój mowy, funkcji poznawczych czy sprawności ruchowej dziecka. Prezentowane zabawy uruchamiają pozytywne emocje, budują i wzmacniają więź między rodzicem i dzieckiem, mają znaczący wpływ na budowanie w maluszku poczucia własnej wartości. Czytelnicy znajdą tu wiele ciekawych propozycji dotyczących wspierania rozwoju dziecka. Między innymi dowiedzą się, jak poprzez masażyki twarzy i ciała wpływać na rozwój mowy, rozwijać słownictwo maluszka, w zabawny sposób usprawniać narządy mowy, kształtować prawidłowy tor oddechowy i poprawną artykulację. Proponowane zabawy doskonalą uwagę i pamięć, usprawniają motorykę małą i dużą, rozwijają poczucie rytmu i wyobraźnię.

Dostępność: OZ Gryfice, OZ  Myślibórz, PB Szczecin, OZ Świnoujście

Okładka: Umysł otwarty i zamknięty.

Rokeach, M.: Umysł otwarty i zamknięty.
Warszawa: PWN, 2018

Milton Rokeach jest badaczem znanym polskim Czytelnikom głównie z dociekań na temat struktury systemu wartości. Umysł otwarty i zamknięty to praca, w której badacz podsumowuje 9 lat studiów nad naturą systemu przekonań oraz istotą dogmatyzmu. Badania Rokeacha dotyczą struktury, nie zaś treści przekonań, co pozwala odnieść jego hipotezy także do współcześnie występujących zjawisk, takich jak podatność na populizm, uprzedzenia czy „wyznaniowe” zniekształcanie osiągnięć nauki. Prowadząc badania wśród osób myślących w sposób dogmatyczny, Rokeach zadaje pytania: „Co takiego ci ludzie, ściśle rzecz biorąc, robią i mówią, że sprawiają wrażenie, jakoby byli zamknięci w trybie kształtowania swoich myśli i przekonań? Czyżby byli oni autorytarni? Nietolerancyjni? O jakiego typu cechy ich systemu przekonań może tutaj chodzić? Czy są one swoistą cechą konkretnego punktu widzenia, czy też można je przełożyć także na pozostałe rodzaje światopoglądów? Czy da się te właściwości w jakikolwiek sposób zmierzyć?”.

Dostępność: OZ Gryfice, OZ  Myślibórz,  OZ Świnoujście

Okładka: Opór kulturowy: między teorią a praktykami społecznymi.

Drozda, J.: Opór kulturowy: między teorią a praktykami społecznymi.
Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2015

Na tę książkę warto było poczekać. Wprawdzie sporo pisze się w krajowej humanistyce na temat buntu, oporu i strategiach emancypacyjnych w realiach neoliberalnej monokultury kapitalizmu XXI wieku, ale rzadko mamy do czynienia z pracami takiego kalibru. Decyduje o tym kilka względów. Jacek Drozda, po pierwsze, dokonał wszechstronnej wiwisekcji warunków, w jakich przychodzi nam dzisiaj praktykować krytyczne wersje refleksji nad naszym hic et nunc, wyraźnie odróżniając pięknoduchowską troskę akademików i inteligentów od postawy w prawdziwym sensie zaangażowanego podmiotu, który nie tylko obnaża i moralizuje, ale przede wszystkim – wskazuje na źródła i powody, dlaczego status buntu i oporu jest tak wieloznaczny w świecie, w którym wszystko jest na sprzedaż. I proponuje wyrwanie się z tego chocholego tańca z wrogiem. Po drugie, imponują horyzonty teoretyczne i rozmach historyczny analiz autora, owo niebywałe „przerzucanie mostów” między tradycjami pozornie odległymi, jak włoskie operaismo i brytyjskie studia kulturowe, myśl postkolonialna i marksizm klasyczny. Jak się okazuje, na panoramę zmagań z kapitalistyczną hegemonią w sferze wyobraźni zbiorowej składa się tak wiele nurtów, teorii i praktycznych pomysłów, iż tworzą one rozległe terytorium, którego wspólnym mianownikiem jest wiara, że inny świat jest możliwy.

Książka namawia do zupełnie innego spojrzenia na to, czym w istocie winna być jednostkowa i zbiorowa reinwencja wyrażająca ideę kulturowego buntu w prawdziwym sensie, a więc budowanie ładu społecznego konkurencyjnego wobec neoliberalnego porządku, który świetnie radzi sobie z buntem i oporem podatnym na zawłaszczenie i koaptację. Humanistyka krytyczna dla Jacka Drozdy to nic innego, jak koncepcja totalnej reinwencji spetryfikowanych tradycji akademickiego pisania o buncie i oporze.
Z recenzji prof. Wojciecha J.  Burszty.

Dostępność: OZ Gryfice,   OZ Świnoujście

Omówienia książek pochodzą ze stron internetowych wydawnictw.
Opracowanie: Roma Stefanowicz.

Podobne wpisy:
Kwiecień Miesiącem Autyzmu – przewodnik po nowościach w naszej bibliotece

Kwiecień to dobry czas, aby podkreślić istotę świadomości autyzmu. To miesiąc, w którym poświęcamy uwagę zrozumieniu, akceptacji i docenieniu różnorodności. Jako biblioteka pedagogiczna pragniemy wnieść swój wkład do tej ważnej akcji, prezentując nowe książki o autyzmie.

Nowości w zbiorach bibliotecznych o wychowaniu w dobie cyfrowych wyzwań – marzec 2024

W dzisiejszym, szybko zmieniającym się świecie wychowanie dzieci wymaga szczególnej uwagi i troski. Nowe technologie otwierają przed nami nieograniczone możliwości, ale również stawiają przed rodzicami i opiekunami niespotykane dotychczas wyzwania. Oto kilka nowych lektur z zasobów naszej biblioteki, które pomogą odnaleźć się dorosłym w świecie cyfrowych szans i zagrożeń dla dzieci.

Nowości w zbiorach – luty 2024

Nasza biblioteka stale rozwija swój księgozbiór, aby sprostać potrzebom czytelników oraz odzwierciedlić najnowsze osiągnięcia w dyscyplinie nauk pedagogicznych. Zapraszamy do zapoznania się z wybranymi, najnowszymi pozycjami w zbiorach bibliotecznych.