ZCDN

Podcast „Nasłuch Pedagogiczny”. Odcinek XVIII. Czy Inny zawsze musi być obcy?

W marcowym wydaniu „Nasłuchu Pedagogicznego” poruszamy wyjątkowo aktualny temat bycia Innym, obcym. Wspólnie z Weroniką Fibich zastanawiamy się, w jaki sposób przyjąć osoby uciekające przed wojną. Pretekstem do naszej rozmowy jest książka Magdaleny Środy „Obcy, inny, wykluczony”.

akedoltej duikgvh7zv85gmchjdvhuujr0dmwd e6wrsgs900 c k c0x00ffffff no
Fot. Piotr Nykowski

Weronika Fibich – twórczyni filmów dokumentalnych oraz projektów artystycznych. Autorka kilkudziesięciu akcji teatralnych, performansów site-specific i eksperymentów formalnych. Artystka antydyscyplinarna. Pracuje z płynną i ulotną materią performatywną, na granicy reportażu i dokumentu. Od 1998 roku związana z Ośrodkiem Teatralnym Kana. Równolegle wobec działalności kulturotwórczej, edukacyjnej i programowej w ramach projektów realizowanych przez Ośrodek od lat buduje autorską drogę twórczą. W polu jej zainteresowań znajdują się działania realizowane w przestrzeni poza/teatralnej; na granicy prywatnego i publicznego. Najczęściej podejmowanym przez nią tematem jest pojęcie pogranicza, w(y)kluczenia, nie/pamięci, tożsamości i (gość)inności.

Stosowaną metodą pracy jest „rysunek z pamięci”. Wartość „rysunku” polega na powiązaniu prywatnego z publicznym, wyrozumowanego z intuicyjnym, przypomnianego z odczuwanym.

Rozmowę przeprowadziła Anna Godzińska.

Podobne wpisy:
Perspektywa młodego nauczyciela: jak uczyć historii w XXI wieku?

Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z Arturem Szparagą, doktorantem Uniwersytetu Szczecińskiego oraz nauczycielem historii w I Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Skłodowskiej-Curie w Szczecinie. Nasz rozmówca w podcaście dzieli się swoim obserwacjami szkoły z perspektywy młodego nauczyciela. Opowiada o pracy z młodzieżą wkraczającą w dorosłość, o wyzwaniach i szansach wynikających z cyfrowych nawyków uczniów, a także o […]

Młodzież o edukacji: O relacjach i emocjach w edukacji

W tym odcinku podcastu z cyklu „Młodzież o edukacji” studentki socjologii oraz dr Colette Szczepaniak (ZCDN) rozmawiają o zawodzie nauczyciela zarówno z perspektywy swoich własnych doświadczeń, jak i szerszej perspektywy społeczno-kulturowej. Zastanawiają się nad tym, czy relacja w edukacji jest ważna, jak dzisiejsi studenci wspominają edukację w czasie pandemii oraz o zaufaniu rodziców do nauczycieli. […]

Nasłuch pedagogiczny: O poczuciu (nie)pełnosprawności u dzieci z implantami ślimakowymi

Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z dr Kaliną Kukiełko, która dzieli się wynikami badań pilotażowych, prowadzonych wspólnie ze Światowym Centrum Słuchu nad wpływem czynników społecznych na korzyści komunikacyjne po wszczepieniu implantu ślimakowego u dzieci i młodzieży z wrodzoną głuchotą. Ten odcinek „Nasłuchu pedagogicznego” polecamy szczególnie dyrektorom, nauczycielom i pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznych, którzy pracują z dziećmi z […]