ZCDN

Umiejętności cyfrowe uczniów i nauczycieli

Minister Edukacji i Nauki zachęca do udziału w bezpłatnych, ogólnodostępnych inicjatywach, mających na celu sprawdzenie i rozwój umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli. Wśród przedsięwzięć znajduje się test kompetencji cyfrowych – IT Fitness Test 2022 Grupy Wyszehradzkiej. Test można wykonać online. Jego celem jest sprawdzenie poziomu umiejętności w m.in. w obszarach mediów społecznościowych, bezpieczeństwa narzędzi cyfrowych czy zdolności rozwiązywania złożonych problemów z wykorzystaniem internetu. Badanie jest odpowiedzią na wzrost znaczenia umiejętności cyfrowych w wyniku z pandemii (edukacja i praca zdalna) oraz ma służyć przeciwstawianiu się wykluczeniu cyfrowemu. By móc działać na tych polach, konieczna jest diagnoza obecnej sytuacji. Test będzie prowadzony do końca października 2022 r. Więcej informacji znajduje się na stronie przedsięwzięcia http://www.itfitness.eu/pl.

Drugą inicjatywą jest Europejski Tydzień Kodowania (EU Code Week), którego 10 edycja odbędzie się od 8 do 23 października 2022 r. Jest to międzynarodowa rywalizacja, której celem jest organizacja jak największej liczby wydarzeń promujących rozwój umiejętności cyfrowych, kodowania i programowania, ale także związanych z grafiką komputerową, grami logicznymi czy robotyką. Na adresowanej do nauczycieli stronie projektu https://codeweek.eu/schools można znaleźć wiele przydatnych materiałów, kursów i propozycji.

Ostatni z przedstawionych projektów – „Lekcja: Enter” – adresowany jest do dyrektorów i nauczycieli szkół wszystkich poziomów. Jego celem jest rozwijanie kompetencji cyfrowych tej grupy oraz doskonalenie metodyki stosowania narzędzi TIK. Projekt będzie realizowany za pośrednictwem szkoleń i warsztatów wśród nauczycieli zgłoszonych szkół. Informacje na temat projektu znajdują się na stronie https://lekcjaenter.pl/szkolenia/jak-skorzystac-ze-szkolen.

Zachęcamy do zapoznania się z całością listu ministra.

Podobne wpisy:
Prace domowe. Analiza Instytutu Badań Edukacyjnych

W związku z dyskusją publiczną na temat prac domowych i decyzji MEN-u w tym względzie, Instytut Badań Edukacyjnych opublikował analizę międzynarodowych badań. Jest to pierwsza analiza w ramach projektu IBE.

Publikacja ORE „Czytam. Rozumiem. Wiem. Potrafię”

Ośrodek Rozwoju Edukacji udostępnił na swojej stronie publikację dla nauczycieli pracujących z uczniem obcojęzycznym. Celem artykułów i ćwiczeń w niej zebranych jest poprawa sprawności czytania ze zrozumieniem.

Innowacyjny nauczyciel i jego praktyki

Instytut Badań Edukacyjnych opublikował 20 portretów praktyków szkolnych z czterech krajów europejskich, stanowiących cenny materiał dla nauczycieli szukających inspiracji do własnej pracy.