ZCDN

Wsparcie potrzebne!

9 maja 2024 roku w ZCDN-ie odbyła się bardzo ciekawa konferencja dla nauczycieli zatytułowana „Wsparcie w kryzysie psychicznym dzieci i młodzieży”. Nikt z prelegentów i uczestników nie podważał potrzeby pomocy i uważności na problemy polskich uczniów. Odwoływano się do wielu badań, podkreślano konieczność uważności i życzliwości. Sprawy te są niezwykle ważne – troska o dzieci i młodzież to nie tylko kwestia zaopiekowania się drugim człowiekiem, wynikająca z naszego człowieczeństwa. To także nasza przyszłość. To troska o kolejne pokolenie, o przyszłe społeczeństwo.

Problem w tym, że aby pomóc, samemu trzeba mieć na to siły. To podstawowa zasada pomagania, powtarzana choćby przed każdym lotem – w sytuacji zagrożenia maskę tlenową najpierw zakładamy sobie, dopiero potem osobie od nas zależnej.

Na konferencji padały przykłady negatywnego zachowania się osób dorosłych, w tym nauczycieli, wobec młodzieży będącej w sytuacji kryzysowej. Zniecierpliwienie, podważanie, wypieranie i wiele innych zachowań, które nie powinny mieć miejsca. Ważne pytanie brzmi: czy zastanawiamy się, co stoi za taką „złą” reakcją dorosłego? Zwróciła na to uwagę uczestniczka konferencji: czy nauczyciel nie okazuje w ten sposób swojej bezsilności, czy sam nie ukrywa w ten sposób własnego kryzysu? Oczywiście – to nie jest usprawiedliwienie. Dorosły człowiek ma większą odpowiedzialność, a także większe możliwości biologiczne (rozwój kory przedczołowej mózgu, mniejsza labilność emocjonalna) i społeczne (uspołecznienie, stopień socjalizacji) do tego, by być silniejszym. Mimo to, jak każdy, nauczyciel może potrzebować pomocy, wsparcia – i ma do tego pełne prawo. Tak więc wsparcie psychiczne uczniów powinno iść równolegle z troską o dobrostan nauczycieli.

Na początku 2023 roku przez Uniwersytet Śląski i firmę Librus przeprowadzone zostały pierwsze badanie dobrostanu zawodowego nauczycieli. W projekcie wzięło udział ponad 7 tysięcy osób z tej grupy. Wnioski z raportu, dostępnego na portalu Librus, są bardzo ciekawe. Z jednej strony z badania wynika, że nauczyciele są w dużym stopniu zaangażowani w swoją pracę, mają poczucie jej sensu. W sposób umiarkowany odczuwają pozytywne emocje związane z zawodem. Problem w tym, że – według raportu – by pozytywne emocje przynosiły korzyści, powinny być z tymi negatywnymi (nieuniknione) w stosunku 3:1. Tymczasem badanie wykazało, że ta relacja znajduje się w stosunku 1:1… Bardzo często pojawiają się efekty wyczerpania, czasem objawy wypalenia zawodowego. Twórcy raportu stworzyli listę rekomendacji – od monitorowania dobrostanu, poprzez warsztaty, szkolenia, działania profilaktyczne, po dbanie o dobrą komunikację, spójność grupy, poczucie przynależności do niej, tworzenie atmosfery do współpracy. Dużo tu rzecz jasna zależy od dyrekcji szkoły, ale czy tylko?

Nauczyciele to jedna z najliczniejszych grup zawodowych. Traktowana jest często jako jednorodna, co jest bardzo istotnym błędem. Jednocześnie tkwimy w „koleinach systemu”, który wymusza lub wydaje się, że wymusza, pewne wzorce zachowań. Do tego dochodzą społeczne oczekiwania i „medialne doniesienia” na temat tego, jaki nauczyciel powinien być, co powinien robić, a czego mu nie wolno itd. A jeżeli dołączymy do tej listy nadal aktualny problem tabuizacji problemów zdrowia psychicznego (choć to się zmienia, nadal trudno nam się przyznać, że mamy problem) – mamy odpowiedź, dlaczego tak niewielu nauczycieli korzysta z oferty wsparcia własnego dobrostanu. A warto! „Radzenie sobie” to nie wspólne narzekanie w pokoju nauczycielskim. To szukanie równowagi, wspieranie się nawzajem, tworzenie aktywnej społeczności i kultury współpracy, a nie rywalizacji. To wszystko jest możliwe!

By to osiągnąć, warto zacząć od spotkania. Już teraz zapraszamy na zestaw ciekawych warsztatów, cyklicznie organizowanych pod hasłem „Wakacje z ZCDN-em”, tuż po zakończeniu roku szkolnego. To może być dobry punkt wyjścia do zasłużonego odpoczynku i zebrania sił na kolejny rok.

ZF

Podobne wpisy:
Sztuka patrzenia. Blog na Zmianę (Odcinek XXI)

Sytuacja edukacyjna to taki moment, w którym nauczyciel, edukator lub wychowawca wykorzystuje przestrzeń, przedmiot, konkretną wypowiedź czy postać do kształtowania młodego człowieka. Mówiąc prościej: uczący wykorzystuje daną chwilę, która potencjalnie niesie w sobie ładunek poszerzający perspektywę, wiedzę, kompetencje.

Moc opowieści (Odcinek XX)

„(…) pochowane z pietyzmem szczątki ludzi, którzy dożyli długich, jak na okres przedhistoryczny, 50–60 lat” – o kogo tu chodzi? Czy to pierwotni wodzowie, czy najwięksi wojownicy, albo myśliwi w paleolitycznych społecznościach łowiecko-zbierackich? Wiele wskazuje, że to jednak ktoś inny.

Nauczyciele mają tak dużo wolnego… (Odcinek XIX)

Tytuł tego wpisu to dość częsty slogan, odnoszący się do zawodu nauczyciela. Dotyczy nie tylko 18-godzinnego tygodnia pracy, ale także „długich” ferii i wakacji. Jak to jest z tym „wolnym”?