ZCDN

Wyniki badania TIMSS 2023

Na stronie Instytutu Badań Edukacyjnych zostały opublikowane najnowsze wyniki badania czwartoklasistów w zakresie kompetencji matematycznych i z nauk przyrodniczych. Pod tym kątem polscy uczniowie plasują się wysoko – w matematyce siedem krajów plasuje się wyżej, w przyrodzie jedynie cztery. Rezultat ten jest wyższy niż sprzed 4 lat i porównywalny z tym z 2015 r.

Statystycznie, wyższe średnie wyniki z matematyki mają chłopcy. Różnica ta została zaobserwowana w 2019 r., teraz wzrosła. Natomiast nie dostrzeżono podobnych różnić w naukach przyrodniczych.

Badanie TIMSS poza kompetencjami naukowymi, sprawdzało także nastawienie do tych przedmiotów w szkole i ogólną przynależność do tego środowiska. Co ciekawe, mimo wysokich wyników merytorycznych, bardzo spadają te społeczne. Obecnie 60% uczniów deklaruje, że lubi swoją szkołę, przy czym 8 lat temu – było to 75%. Uczniowie wspominają o problemach na lekcjach, nierozwiązanych konfliktach rówieśniczych, a nawet przemocy. Te czynniki utrudniają życie w szkole i uczestniczenie w lekcjach.

Uczniowie – mimo dobrych wyników – coraz częściej deklarują niechęć do tych przedmiotów. Najczęściej uważają je za nieinteresujące. Takie nastawienia polskich czwartoklasistów plasuje nasz kraj do grupy krajów o najmniej pozytywnym stosunku do matematyki i przyrody. Dodatkowo nasi czwartoklasiści mają pewność siebie na przeciętnym poziomie w odniesieniu do tych przedmiotów. Aż 41% uczniów w stosunku do matematyki, a 37% do przyrody uważa, że „po prostu nie jest dobra”.

Więcej na temat samego badania oraz jego szczegółowych wyników można znaleźć w komunikacie IBE oraz w załączonym w nim raporcie (prawie 250 stron danych i interpretacji).

 

Podobne wpisy:
Nowe zasady oceniania pracy nauczycieli

W Dzienniku Ustaw została opublikowana nowelizacja rozporządzenia w sprawie oceny pracy nauczycieli.

Konkurs Filmowy „#RakOut”         

Zachodniopomorskie Centrum Onkologii oraz Zachodniopomorski Kurator Oświaty zapraszają uczniów szkół ponadpodstawowych do udziału w konkursie filmowym „#RakOut”.

Wiem, umiem, działam – konferencja w IBE

Instytut Badań Edukacyjnych zaprasza dyrektorów i nauczycieli do udziału w konferencji na temat wiedzy, kompetencji oraz sprawczości w praktyce szkolnej, która odbędzie się 19 listopada 2025 roku w Warszawie. Prelegentów będzie można również wysłuchać za pośrednictwem kanału YouTube.