ZCDN

Wyniki badania TIMSS 2023

Na stronie Instytutu Badań Edukacyjnych zostały opublikowane najnowsze wyniki badania czwartoklasistów w zakresie kompetencji matematycznych i z nauk przyrodniczych. Pod tym kątem polscy uczniowie plasują się wysoko – w matematyce siedem krajów plasuje się wyżej, w przyrodzie jedynie cztery. Rezultat ten jest wyższy niż sprzed 4 lat i porównywalny z tym z 2015 r.

Statystycznie, wyższe średnie wyniki z matematyki mają chłopcy. Różnica ta została zaobserwowana w 2019 r., teraz wzrosła. Natomiast nie dostrzeżono podobnych różnić w naukach przyrodniczych.

Badanie TIMSS poza kompetencjami naukowymi, sprawdzało także nastawienie do tych przedmiotów w szkole i ogólną przynależność do tego środowiska. Co ciekawe, mimo wysokich wyników merytorycznych, bardzo spadają te społeczne. Obecnie 60% uczniów deklaruje, że lubi swoją szkołę, przy czym 8 lat temu – było to 75%. Uczniowie wspominają o problemach na lekcjach, nierozwiązanych konfliktach rówieśniczych, a nawet przemocy. Te czynniki utrudniają życie w szkole i uczestniczenie w lekcjach.

Uczniowie – mimo dobrych wyników – coraz częściej deklarują niechęć do tych przedmiotów. Najczęściej uważają je za nieinteresujące. Takie nastawienia polskich czwartoklasistów plasuje nasz kraj do grupy krajów o najmniej pozytywnym stosunku do matematyki i przyrody. Dodatkowo nasi czwartoklasiści mają pewność siebie na przeciętnym poziomie w odniesieniu do tych przedmiotów. Aż 41% uczniów w stosunku do matematyki, a 37% do przyrody uważa, że „po prostu nie jest dobra”.

Więcej na temat samego badania oraz jego szczegółowych wyników można znaleźć w komunikacie IBE oraz w załączonym w nim raporcie (prawie 250 stron danych i interpretacji).

 

Podobne wpisy:
Polska Na Tak – akcja Telewizji Polskiej i MEN-u

Do 6 grudnia szkoły mogą się zgłosić do udziału w akcji „Polska Na Tak”, organizowanej przez Telewizję Polską we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej.

Uczniowie z doświadczeniem migracji – nowy raport IBE     

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy opublikował na swojej stronie nowy raport zatytułowany „Uczniowie i uczennice z doświadczeniem migracji i uchodźstwa w polskich szkołach 2004–2024” pod redakcją dr Anny Dolińskiej.

#MłodziŚwiadomi – program profilaktyczny Państwowej Inspekcji Sanitarnej

Program profilaktyczny „#MłodziŚwiadomi” został stworzony w odpowiedzi na potrzeby polskiego społeczeństwa, związane ze wzrostem liczby zachorowań na choroby przenoszone drogą płciową. Działanie adresowane jest między innymi do uczniów klas III–V szkół ponadpodstawowych.