ZCDN

Wyniki badania TIMSS 2023

Na stronie Instytutu Badań Edukacyjnych zostały opublikowane najnowsze wyniki badania czwartoklasistów w zakresie kompetencji matematycznych i z nauk przyrodniczych. Pod tym kątem polscy uczniowie plasują się wysoko – w matematyce siedem krajów plasuje się wyżej, w przyrodzie jedynie cztery. Rezultat ten jest wyższy niż sprzed 4 lat i porównywalny z tym z 2015 r.

Statystycznie, wyższe średnie wyniki z matematyki mają chłopcy. Różnica ta została zaobserwowana w 2019 r., teraz wzrosła. Natomiast nie dostrzeżono podobnych różnić w naukach przyrodniczych.

Badanie TIMSS poza kompetencjami naukowymi, sprawdzało także nastawienie do tych przedmiotów w szkole i ogólną przynależność do tego środowiska. Co ciekawe, mimo wysokich wyników merytorycznych, bardzo spadają te społeczne. Obecnie 60% uczniów deklaruje, że lubi swoją szkołę, przy czym 8 lat temu – było to 75%. Uczniowie wspominają o problemach na lekcjach, nierozwiązanych konfliktach rówieśniczych, a nawet przemocy. Te czynniki utrudniają życie w szkole i uczestniczenie w lekcjach.

Uczniowie – mimo dobrych wyników – coraz częściej deklarują niechęć do tych przedmiotów. Najczęściej uważają je za nieinteresujące. Takie nastawienia polskich czwartoklasistów plasuje nasz kraj do grupy krajów o najmniej pozytywnym stosunku do matematyki i przyrody. Dodatkowo nasi czwartoklasiści mają pewność siebie na przeciętnym poziomie w odniesieniu do tych przedmiotów. Aż 41% uczniów w stosunku do matematyki, a 37% do przyrody uważa, że „po prostu nie jest dobra”.

Więcej na temat samego badania oraz jego szczegółowych wyników można znaleźć w komunikacie IBE oraz w załączonym w nim raporcie (prawie 250 stron danych i interpretacji).

 

Podobne wpisy:
Moving Poland

11 i 12 czerwca 2025 roku we Wrocławiu odbyła się pierwsza konferencja z cyklu Moving Poland. Jej ideą jest wzmacnianie roli aktywności fizycznej uczniów. W ramach konferencji zostały zaprezentowane liczne projekty realizowane w województwie dolnośląskim. Do części z nich można się włączyć, część zaś może się stać inspiracją. Projekty adresowane są przede wszystkim do dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów szkół podstawowych.

Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży – nabór koordynatorów szkolnych

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło nabór koordynatorów szkolnych do pilotażowego projektu „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer suport)”. Zgłoszenia przyjmowane są do 29 czerwca 2025 roku.

Oceny z etyki i religii

Ministerstwo Edukacji Narodowej wydało komunikat przypominający, że od tego roku szkolnego oceny z religii i etyki nie wliczają się do średniej. Jednocześnie powinny się znaleźć na świadectwie ucznia.