ZCDN

Zagubione, przywrócone? Herstorie w  teorii i praktyce szkolnej. Sieć współpracy i samokształcenia

zagubione przywrocone herstorieZdaniem Michelle Perrot, francuskiej historyczki i autorki Mojej historii kobiet, „w teatrze pamięci kobiety są jedynie delikatnym cieniem”. Badaczka konstatowała, że „większa połowa” ludzkości została „wypchnięta” z jej dziejów i okazała się „niegodna historii”. Czy w 2025 roku polskie uczennice i uczniowie nadal uczą się z podręczników, w których wątki herstoryczne są jedynie marginesem głównych treści? Jak do tej kwestii odnoszą się nauczycielki i nauczyciele? A może warto odnaleźć/przywołać sylwetki kobiet z regionu i zakotwiczyć je w dziejach, wskazując równocześnie korelację języka polskiego z historią?

Ze względu na wagę analizowanego problemu chcielibyśmy się przyjrzeć zjawisku (nie)obecności herstorii oraz opracować poświęcone mu konspekty zajęć. Z tego powodu zapraszamy nauczycielki i nauczycieli przedmiotów humanistycznych zainteresowanych zagadnieniem do utworzenia sieci współpracy i samokształcenia. Spotkania stworzą możliwość wypracowania autorskich, praktycznych rozwiązań edukacyjnych, możliwych do zastosowania na lekcjach.

Zagubione, przywrócone? Herstorie w teorii i praktyce szkolnej. Sieć współpracy i samokształcenia
Trenerka: dr Katarzyna Rembacka
Termin pierwszego spotkania: 20 stycznia, godz. 18.00–19.30
Osoby zainteresowane uczestnictwem w Sieci prosimy o rejestrację.

Podobne wpisy:
Wsparcie edukacji matematycznej z użyciem narzędzia AI zeszyt.online

Serdecznie zapraszamy do siedziby Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli na ostatnie spotkanie w ramach szkolenia „Wsparcie edukacji matematycznej z użyciem narzędzia AI zeszyt.online” realizowanego w ramach wspólnego przedsięwzięcia Ministerstwa Edukacji Narodowej i Politechniki Warszawskiej. Projekt skierowany jest do nauczycieli matematyki klas czwartych z powiatów: Szczecin, polickiego, Świnoujście, gryfińskiego.

Czy znasz zasady tworzenia statutu szkolnego?

Serdecznie zapraszamy dyrektorów, wicedyrektorów szkół i placówek oświatowych oraz wszystkich zainteresowanych nauczycieli na kolejne spotkanie w ramach cyklu „Prawo oświatowe w praktyce”, które poświęcone będzie statutom szkolnym. Seminarium, które poprowadzą Anna Godzińska – wicedyrektorka ds. pedagogicznych (ZCDN) oraz Sebastian Płachecki – prawnik, przedstawiciel Stowarzyszenia Umarłych Statutów, odbędzie się 22 stycznia, w godzinach 10.00–12.15, w siedzibie ZCDN-u.

(Nie)pokój nauczycielski: Jacy będą nauczyciele przyszłości?  

Gościnią kolejnego odcinka „(Nie)pokoju nauczycielskiego” jest Katarzyna Nabrdalik, prezeska fundacji Teach for Poland. Temat rozmowy dotyczy wizji dzisiejszego systemu edukacji i kierunku, w którym może prowadzić zmiana. Ważnym jej elementem jest omówienie raportu stworzonego z inicjatywy Teach for Poland „Nauczyciel_ka 2040”. Rozmowę prowadzi – wyjątkowo – dr Zofia Fenrych.