ZCDN

Jak (na)uczyć obywatelskości? O tym przeczytasz w nowym numerze „Refleksji”!

W wywiadzie (Sprawczość to podstawa edukacji obywatelskiej) – który dr Katarzyna Rembacka, redaktorka prowadząca numeru, przeprowadziła z dr. Jędrzejem Witkowskim, prezesem zarządu Centrum Edukacji Obywatelskiej – pada stwierdzenie: „W CEO od trzydziestu lat zajmujemy się właśnie nauczaniem edukacji obywatelskiej oraz jej rozwojem. Kiedy zaczynaliśmy pracę, towarzyszyło nam przekonanie, że szkoła musi odegrać ważną rolę w budowaniu postaw demokratycznych i aktywności obywatelskiej młodych ludzi, którzy często jej wzorców nie wynoszą z domu”.

Z kolei prof. dr hab. Marcin Kula, uznany historyk i socjolog, pisze o społecznej ewolucji pojęć blisko związanych z obywatelskością (Narodowość i obywatelstwo, naród i obywatele): „Akcentowanie kategorii narodowej jest sprawą szerszą. Im szybciej świat się zmienia, zmniejsza i na wielu polach ujednolica cywilizacyjnie, także im bardziej ludzie stają się statystyczną masą, nieograniczoną już jednak do swego podwórka i często wykształconą, a zarazem w im większej liczbie spraw świat staje się niezrozumiały i tym groźniejszy w odczuciach, tym silniej wraca myślenie plemienne”.

Natomiast dr Barbara Popiel z Instytutu Literatury i Nowych Mediów Uniwersytetu Szczecińskiego skupia się na praktykowaniu bardzo popularnych ostatnio w dydaktyce szkolnej i akademickiej mediacji, odnosząc ich kluczowe cechy do zapisów w podstawie programowej edukacji obywatelskiej (Człowiek, istota mediująca): „Można też dostrzec w tej sytuacji korzyści, gdy nauczyciele, mimo niesprzyjających okoliczności, starają się samodzielnie włączać do procesu dydaktycznego elementy ważne, potrzebne, a pomijane. Miejsce na wprowadzanie umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej, a nawet i elementów mediacji, można znaleźć szczególnie w ramach lekcji wychowawczych, choć inne przedmioty humanistyczne, takie jak historia czy WOS, też nieraz stwarzają ku temu możliwości”.

Te i inne artykuły można znaleźć w Kwartalniku Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli „Refleksje” 2025, nr 2 (temat numeru: NOWA EDUKACJA OBYWATELSKA?). Przypominamy, że zarówno nowe, jak i archiwalne zeszyty są dostępne do pobrania ze strony: https://refleksje.zcdn.edu.pl/, natomiast wydania papierowe można otrzymać bezpłatnie w siedzibie Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, przy ul. Gen. J. Sowińskiego 68 w Szczecinie.

Zachęcamy do czytania!

Podobne wpisy:
Szkoła dla zdrowia – nowe wyzwania i możliwości 

ZCDN oraz Kuratorium Oświaty w Szczecinie serdecznie zapraszają nauczycieli, dyrektorów szkół i przedszkoli oraz wszystkie osoby związane z oświatą i zaangażowane w promocję zdrowia do udziału w wyjątkowej konferencji „Szkoła dla zdrowia – nowe wzywania i możliwości”, połączonej z wręczeniem przez Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty Certyfikatów Szkół Promujących Zdrowie oraz warsztatami z zakresu zdrowia psychicznego i fizycznego uczniów. Wydarzenie odbędzie się 20 października, w godzinach 10.00–15.00, w siedzibie ZCDN-u.

Pokaz przedpremierowy filmu „Chopin, Chopin!”

Mamy przyjemność zaprosić nauczycieli na dwa pokazy filmu „Chopin, Chopin!” (2025) – nowej, intrygującej produkcji poświęconej życiu i twórczości Fryderyka Chopina. Film Michała Kwiecińskiego łączy nowoczesny język kina z autentycznym duchem epoki romantyzmu. Ukazuje Chopina nie tylko jako genialnego kompozytora, lecz także jako człowieka pełnego pasji, emocji i wewnętrznych rozterek. Reżyser, sięgając po świeże środki wyrazu i współczesną narrację wizualną, otwiera postać Chopina na nowe interpretacje, bliskie wrażliwości dzisiejszego widza. W roli tytułowej znakomity Eryk Kulm.

Kurs kwalifikacyjny z zakresu zarządzania oświatą

Serdecznie zapraszamy do udziału w kursie kwalifikacyjnym z zakresu zarządzania oświatą, który będzie miał formę mieszaną (część zajęć odbędzie stacjonarnie, część – zdalnie). Będzie on realizowany oparciu o ramowy plan i program zatwierdzone przez Ministra Edukacji Narodowej oraz zgodę Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty. Ukończenie kursu daje uprawnienia do zarządzania szkołą i placówką oświatową.