ZCDN

Podział subwencji oświatowej

W Ministerstwie Edukacji Narodowej dyskutowano o finansowaniu szkół w gminach wiejskich i miejsko-wiejskich. Przedstawiono również propozycje wstępnych założeń nowego modelu podziału kwoty podstawowej subwencji oświatowej oraz koncepcji finansowania zadań oświatowych.

Projekt MEN zakłada, że  wysokość subwencji dla danej jednostki samorządu terytorialnego powinna być uzależniona nie tylko od liczby uczniów, ale także od liczby oddziałów (część subwencji kalkulowana byłaby na ucznia, a część na oddział). W podziale subwencji wzięto również pod uwagę mechanizm różnicujący środki finansowe w zależności od liczby godzin wynikającej z ramówek. Pozostawiono  utrzymanie wag na różne kategorie uczniów (np. niepełnosprawni, mniejszości itp.). Rozważano  również propozycję uwzględnienia w algorytmie podziału subwencji wagi dla małych szkół zróżnicowanej ze względu na zamożność gminy.

Podobne wpisy:
Wynagrodzenia nauczycieli i zmiany w Karcie Nauczyciela

Do publikacji w Dzienniku Ustaw zostało skierowane rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli w 2025 roku. Natomiast do uzgodnień, opiniowania oraz konsultacji społecznych został przedstawiony projekt ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw.

Edukacja obywatelska i zdrowotna – rozporządzenia z podstawami programowymi podpisane

Na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej znajdują się podpisane przez ministrę Barbarę Nowacką rozporządzenia dotyczące wprowadzenia nowych przedmiotów – edukacji zdrowotnej i edukacji obywatelskiej. Oba pojawią się w polskiej szkole od września 2025 roku.

Zmiany w organizacji egzaminu ósmoklasisty

30 stycznia 2025 roku weszło w życie rozporządzenie Ministra Edukacji w sprawie warunków i sposobu przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty.