ZCDN

Rola publicznych placówek doskonalenia nauczycieli w reformie oświaty

Ośrodki doskonalenia nauczycieli będą szkoliły i przygotowywały nauczycieli i dyrektorów szkół do wprowadzania zmian programowych oraz sposobów pracy z nowymi podstawami programowymi, obowiązującymi od roku szkolnego 2017/2018.

Podczas konferencji w Ośrodku Rozwoju Edukacji przedstawione zostały również najważniejsze kierunki zmian podstawy programowej kształcenia ogólnego:

  • spiralny układ treści nauczania;
  • wzmocnienie wychowawczej i profilaktycznej funkcji szkoły;
  • zastąpienie idei integracji przedmiotowej korelacją przedmiotową (począwszy od klasy piątej szkoły podstawowej);
  • wzmocnienie edukacji w zakresie języków obcych nowożytnych poprzez system nieprzerwanej nauki pierwszego języka obcego przez 12 (13) lat, naukę drugiego języka obcego przez 6 (7) lat, możliwość kształcenia dwujęzycznego (od klasy siódmej szkoły podstawowej);
  • szersze uwzględnienie w podstawie programowej poszczególnych przedmiotów technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK);
  • wprowadzenie nauki programowania (począwszy od edukacji wczesnoszkolnej);
  • poszerzenie problematyki edukacji dla bezpieczeństwa, w tym ratownictwa medycznego;
  • ustalenie zakresu treści nauczania i liczby godzin zajęć poszczególnych przedmiotów, umożliwiających rozwijanie umiejętności pracy zespołowej uczniów, rozwiązywanie problemów i realizację projektów edukacyjnych.
Podobne wpisy:
Wynagrodzenia nauczycieli i zmiany w Karcie Nauczyciela

Do publikacji w Dzienniku Ustaw zostało skierowane rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli w 2025 roku. Natomiast do uzgodnień, opiniowania oraz konsultacji społecznych został przedstawiony projekt ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw.

Edukacja obywatelska i zdrowotna – rozporządzenia z podstawami programowymi podpisane

Na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej znajdują się podpisane przez ministrę Barbarę Nowacką rozporządzenia dotyczące wprowadzenia nowych przedmiotów – edukacji zdrowotnej i edukacji obywatelskiej. Oba pojawią się w polskiej szkole od września 2025 roku.

Zmiany w organizacji egzaminu ósmoklasisty

30 stycznia 2025 roku weszło w życie rozporządzenie Ministra Edukacji w sprawie warunków i sposobu przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty.