ZCDN

Tydzień Bibliotek 2021 – relacja

Biblioteka Pedagogiczna im. Heleny Radlińskiej (ZCDN) z okazji XVIII Ogólnopolskiego Tygodnia Bibliotek (8–15 maja) opatrzonego hasłem ZNAJDZIESZ MNIE W BIBLIOTECE przygotowała dla czytelników i sympatyków różne atrakcje online.

Między innymi można było zajrzeć do istniejącego już od pewnego czasu kącika książki dziecięcej, żeby się przekonać, jak bogaty jest świat serii książek dla dzieci. O kolejną ich odsłonę zadbała pomysłodawczyni, Beata Filus, która – pisząc o Dniu Książki i Praw Autorskich (23 kwietnia) – zwróciła uwagę na to, że jest to jednocześnie dzień urodzin Wiliama Szekspira, a fakt, że 2 kwietnia urodził się Hans Christian Andersen, przesądził o oddaniu mu patronatu nad Dniem Książki Dziecięcej.

W trakcie Tygodnia Bibliotek na stronie internetowej powstały także dwa nowe kąciki: biblioterapeutyczny i książki psychologiczno-pedagogicznej. Obie zakładki stawiają sobie za cel omawianie lektury zainspirowanej nośnym problemem do rozwiązania przez nauczycieli i pedagogów. Kącik biblioterapeutyczny prezentował książki mające pomóc w pozbywaniu się zahamowań, bezpośrednio nawiązując do szkolenia e-learningowego pt. „Biblioterapia w szkole”, przeprowadzonego przez Reginę Czekałę-Kil i Elżbietę Schwarz. Od Reginy Czekały można się było dowiedzieć, że nie ma książki, której nie dałoby się wykorzystać biblioterapeutycznie, a Elżbieta Schwarz pokazywała, jak się do tego zabrać, stosując wypróbowane techniki biblioterapeutyczne. W kąciku psychologiczno-pedagogicznym pojawiły się książki skoncentrowane na skutecznych sposobach komunikowania się ludzi między sobą, co naturalnie połączyło je z przekazem biblioterapeutycznym z kącika i warsztatów.

Podczas obchodów Tygodnia Bibliotek nie mogło zabraknąć gier, quizów, krzyżówek i układanek, które sprawdzały wiedzę literacką i filmową uczestników, dostarczając im jednocześnie najlepszej rozrywki. Zostały przygotowane i opracowane przez Reginę Czekałę-Kil, posiłkującą się narzędziem webowym zwanym Genially, dzięki któremu przedstawiła bogato ilustrowane ciekawostki z historii książki.

Uświęconym zwyczajem biblioteki jest zaproszenie do pisania (storywriting), które zaowocowało opowiadaniem pt. „Znajdziesz mnie w bibliotece albo samotność białych sandałów na dnie Jeziora Osobliwości”.. Za jego ostateczny kształt, jak i opowiadań powstałych w poprzednich latach, odpowiada Barbara Keller. Dziękujemy wszystkim, którzy zechcieli się pobawić w tworzenie tzw. bigosu literackiego, i gratulujemy wyłonionej losowo zwyciężczyni – nagrodzonej książką.

Tegoroczne obchody Tygodnia Bibliotek, mimo ograniczeń spowodowanych pandemią, stanęły na wysokości zadania, jakim jest tradycyjne premiowanie kultury czytelniczej, nawiasem mówiąc realizowane przez naszą bibliotekę nie tylko od święta.

Podobne wpisy:
Dlaczego w szkole (i nie tylko!) potrzebujemy myślenia krytycznego? Przeczytasz o tym w nowym numerze „Refleksji”

Tym razem tematem przewodnim jest myślenie krytyczne: redakcja pyta o zasadność i definicję tego terminu. Czy jest tylko modną zbitką wyrazów? A może raczej nowoczesnym kierunkiem myślenia (!) o edukacji, która zawsze powinna zajmować stanowiska krytyczne wobec zmieniającej się rzeczywistości? W tekście wstępnym redaktorzy Marta Kostecka i Sławomir Iwasiów stwierdzają: „nie ma myślenia bez krytyczności”. Czy można postawić taką tezę?

Zachodniopomorski BiblioLAB 2025: Biblioteka w działaniu

Ósma zachodniopomorska edycja zjazdu dla bibliotek Pomorza Zachodniego, czyli Zachodniopomorski BiblioLAB, odbędzie się 15 października w siedzibie Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Szczecinie. Hasło tegorocznej edycji brzmi „Biblioteka w działaniu”.

Seminarium „Szkoła jako miejsce wspólne. Ślady i cienie szkolnej wspólnoty w zlikwidowanych szkołach wiejskich”

Serdecznie zapraszamy na seminarium zorganizowane na kanwie wystawy „Szkoła jako miejsce wspólne. Ślady i cienie szkolnej wspólnoty w zlikwidowanych szkołach wiejskich”, zrealizowanej w ZCDN-ie w ramach Zachodniopomorskich Dni Dziedzictwa 2025.