W wywiadzie numeru (Szkołę można uwolnić od polityki) profesor Witold Bobiński, dydaktyk literatury z Uniwersytetu Jagiellońskiego, mówi o potrzebie oceniania jako niezbywalnym elemencie procesu edukacji, jednocześnie wyrażając sceptycyzm wobec ocen, przede wszystkim tych cyfrowych, literowych czy procentowych, które uznaje za mniej potrzebne, a nawet w niektórych wypadkach destrukcyjne dla swobodnego przepływu wiedzy. Ocenianie bez ocen jest zatem możliwe, na przykład wtedy, gdy udzielamy uczniowi kompetentnej, przemyślanej, wspomagającej jego rozwój intelektualny informacji zwrotnej.
Nie można pominąć innych materiałów z tego zeszytu, skomponowanych w kilku stałych działach. W „Temacie numeru” znalazł się między innymi szkic Jarosława Durszewicza, prezesa Fundacji „Szkoła bez ocen” (Czy szkoła bez ocen jest możliwa?), dr Zofia Fenrych w „Pedagogicznych herstoriach” pisze o zapomnianych losach Anieli Szycówny (Miała poglądy łagodnego olbrzyma), dr Katarzyna Rembacka rozmawia z Piotrem Lipińskim, autorem książki o Wandzie Wasilewskiej (Na wielu poziomach była osobna), a „Opinie refleksje, doświadczenia” to tradycyjna na łamach „Refleksji” porcja publicystyki nauczycielskiej. Poza tym polecamy felietony Waldemara Howila i Sławomir Osińskiego oraz recenzje w dziale „Warto przeczytać”.
Przypominamy, że zarówno nowe, jak i archiwalne numery „Refleksji” są dostępne w wersji cyfrowej, którą można pobrać ze strony: refleksje.zcdn.edu.pl. Natomiast po najnowsze wydania papierowe należy zgłaszać się do siedziby Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Zachęcamy do lektury – Zachodniopomorski Kwartalnik Oświatowy „Refleksje” 2024, nr 1 – Szkoła bez ocen?