ZCDN

Konferencja stacjonarna „Szkolne emancypacje. Jak zmieniać szkołę?”

Szkolne emancypacje 002

Tempo zmian zachodzących we współczesnej edukacji powoduje, że potrzeba wprowadzania istotnych przekształceń jej funkcjonowania wydaje się coraz bardziej nagląca. Dotychczasowe tradycje stają się niewystarczające, aby odnaleźć się w nowej rzeczywistości społeczno-kulturowej, technologicznej, politycznej. Podejmowanie prób zmiany rzeczywistości edukacyjnej tak, aby możliwe było doświadczanie w niej podmiotowości zarówno nauczycieli, jak i uczniów, istotnie związane jest z ideą emancypacji. Szczególnego znaczenia nabiera w tym kontekście pytanie o emancypacyjną moc szkoły, o jej otwartość na zmianę.

Konferencja „Szkolne emancypacje. Jak zmieniać szkołę?”, podczas której spróbujemy odpowiedzieć na to pytanie, będzie się składała z trzech wystąpień skoncentrowanych wokół trzech warunków emancypacyjnej mocy szkoły (Czerepaniak-Walczak, 2007):

Warunek 1: Istnienie wspólnej wizji szkoły jako ośrodka rozwoju racjonalnego, krytycznego myślenia i działania.

Warunek 2: Otwarte komunikowanie idei i emocji na wszystkich poziomach interakcji, zarówno formalnych, jak i nieformalnych.

Warunek 3: Świadome uczestniczenie w życiu instytucji i w jej inicjatywach kierowanych na zewnątrz.

Ponadto w ramach konferencji odbędzie się panel dyskusyjny „Jak zmieniać szkołę”, w którym udział wezmą zaproszeni goście.

Konferencja „Szkolne emancypacje. Jak zmieniać szkołę?
Termin: 11 czerwca, godz. 11.00
Miejsce: ZCDN, ul. gen. J. Sowińskiego 68, sala konferencyjna

Program konferencji

11.00–11.15 – Otwarcie konferencji

11.15–12.00 – Hasło: krytyczne myślenie (prof. Joanna Mytnik oraz Marta Kostecka)

12.00–12.45 – Hasło: komunikacja (prof. Roman Leppert i dr Zofia Fenrych)

12.45–13.00 – Przerwa

13.00-13.45 – Hasło: współpraca (prof. Maria Czerepaniak-Walczak i Joanna Sadłowska-Szreder)

13.45–14.30 – Panel dyskusyjny „Jak zmieniać szkołę?”

Logo KO 2

Konferencja „Szkolne emancypacje. Jak zmieniać szkołę? otrzymała Patronat Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty.

Osoby zainteresowane udziałem w konferencji prosimy o zarejestrowanie się za pośrednictwem Internetowego Systemu Obsługi Szkoleń – numer formy doskonalenia: II/10.

Podobne wpisy:
Jakie alternatywy w edukacji? O tym przeczytasz w nowym numerze „Refleksji”!

Hasło przewodnie najnowszego zeszytu Zachodniopomorskiego Kwartalnika Oświatowego „Refleksje”, czyli EDUKACJA ALTERNATYWNA, odsyła do nowatorskich, odważnych, nieskrępowanych pomysłów na kształtowanie środowiska oświatowego, które idzie z duchem czasu i nie obawia się ograniczeń. „Edukacja alternatywna, czyli jaka?” – ktoś mógłby całkiem słusznie zapytać. Taka, dzięki której szkoła może się rozwijać w kierunku egalitaryzmu, empatii, współpracy, na czym skorzysta najbliższe otoczenie społeczne: rodzice, grono pedagogiczne i oczywiście uczniowie i uczennice. O tym wszystkim piszą autorki i autorzy szkiców, esejów, felietonów zamieszczonych w najnowszym numerze naszego pisma.

Zmiana organizacji pracy ZCDN-u w okresie wakacyjnym

Uprzejmie informujemy, że od 1 lipca do 30 sierpnia Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli będzie otwarte w godzinach 9.00–14.00. Jednocześnie przypominamy, że w związku z planowaną przerwą wakacyjną Biblioteka Pedagogiczna im. Heleny Radlińskiej w Szczecinie oraz Oddziały Zamiejscowe ZCDN-u w Gryficach i Świnoujściu będą nieczynne od 8 lipca do 16 sierpnia.

Kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025

12 czerwca ministra edukacji narodowej podpisała dokument, w którym wyszczególnione zostały podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa oraz kierunki realizacji zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2024/2025.
Zachęcamy Państwa do zapoznania się z jego treścią.