ZCDN

Słońca w sercu! (Odcinek IX)

„Chwilowo przestać się zajmować jakąś sprawą czy osobą, która powoduje zmęczenie lub znużenie”. „Przerwać wykonywanie jakichś wyczerpujących czynności, żeby nabrać sił”. „Chwila przerwy w działaniu, która ma przynieść spokój i pozwolić nabrać siły”. „Czas wolny, wykorzystywany na rozrywkę i wyjazdy”. To słownikowe definicje słów „odpocząć” i „odpoczynek” (zob. Wielki Słownik Języka Polskiego). Zaczynamy czas wakacji, czas urlopów, wyjazdów, szeroko pojętego odpoczywania.

W przypadku zawodu nauczyciela z wszelkimi feriami i wakacjami powiązanych jest wiele mitów i stereotypów. Samo hasło „dwa miesiące wakacji” wywołuje odruch zazdrości przedstawicieli innych zawodów i żmudne tłumaczenie nauczycieli, że to nieprawda, bo rekrutacja, bo rady pedagogiczne, konferencje itd. Zastanawiające jest to, że nauczyciele muszą (czy na pewno?) tłumaczyć się przed społeczeństwem z takiej formy odpoczynku. Warto, by nasz zawód był właściwie doceniony i postrzegany również w kwestii tego, czego najzwyczajniej w świecie bardzo potrzebujemy. Czy jest zawód, który wymaga czujności, uważności, odpowiedzialności, wielogodzinnego kontaktu z ludźmi w okresie ważnych przemian biologicznych i społecznych oraz ich opiekunami? To pytanie retoryczne. Taka praca wymaga też specjalnego odpoczynku. W miniankiecie, w której wzięli udział nauczyciele pracujący w ZCDN-ie, pojawiały się refleksje związane z wydłużonym czasem adaptacji do czasu wolnego. Przy dużym zaabsorbowaniu rytmem szkolnego dnia, nie zawsze da się od razu oczyścić umysł i ciało z licznych myśli, problemów (najczęściej czyichś), stresów. Ba, czasem jednym z trudniejszych zadań jest przyzwyczajenie się po prostu do ciszy.

W wielu miejscach pracy cały czas jako wzór stawiany jest wizerunek dobrego pracownika, który daje z siebie wszystko, wypruwa sobie przysłowiowe żyły, pracuje po godzinach (najlepiej za darmo), jest na każde wezwanie. W szkole to także jest obecne. Tymczasem, coraz więcej psychologów i lekarzy, w tym psychiatrów, apeluje o kształtowanie także umiejętności odpoczywania, o zachowywania odpowiedniego balansu, równowagi. To sprzyja nie tylko samemu pracownikowi, ale jest korzystne dla jego pracodawcy. Wypoczęty jest bardziej wydajny, zdrowszy (czyli również potencjalnie rzadziej przebywa na zwolnieniu lekarskim), bardziej zadowolony ze swojego życia i pracy (co sprzyja motywacji wewnętrznej).

Ale co to znaczy umieć wypoczywać? Wbrew licznym artykułom z zakresy tzw. pop-psychologii, nie ma jednej właściwej recepty, przepisu „zrobisz to, to i to – będziesz wypoczęty”. Można jednak wyłapać kilka ważnych kroków. Po pierwsze, spróbować złapać dystans do pracy. Spróbować uwolnić myśli lub nie przywiązywać do nich szczególnej wagi. Po drugie, robić to, co się lubi, co sprawia przyjemność. Nie nadrabiać zaległości z wypełniania dokumentacji – chyba, że ktoś to lubi oczywiście. Po trzecie, zadbać o ruch. To potwierdzają kolejne badania naukowe, że ruch fizyczny – nawet ten najdrobniejszy, wymagający minimum naszego wysiłku, ma bardzo dobry wpływ na naszą psychikę.

Odpoczynek to nie przywilej, a jedno z podstawowych praw, niezbędne do właściwego funkcjonowania. Warto mieć świadomość jego wagi i konsekwencji braku. To może pozytywnie wpłynąć na dobrostan w kolejnym roku szkolnym. Nauczyciele z ZCDN-u rekomendują: „Odpoczywajcie i się relaksujcie”, „[Pomyśl] co może Cię wzmocnić?”, „Rób to, co przynosi Ci radość”, „Zajrzyj w swoje wnętrze i popracuj z sobą”, „nie nadrabiaj zaległości – odpocznij”, „Zadbaj o siebie, odpoczywaj, relaksuj się, korzystaj ze słońca i uroków przyrody”. I jeszcze życzenia: „Słońca w sercu!”.

Do zobaczenia w nowym roku szkolnym!

A jeśli jeszcze się Państwo nie zgłosili – zapraszamy do udziału w spotkaniach pod hasłem „Wakacje z ZCDN-em”!

                                                                                                                                                                  ZF

Podobne wpisy:
Akcja Żonkile. Blog na Zmianę (odcinek XXIII)

19 kwietnia obchodzimy 82 rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim. Jest to dobra okazja nie tylko do wspomnienia wydarzenia historycznego, ale także do głębszej refleksji nad relacjami międzyludzkimi, podejmowanymi wyborami, rolą pamięci. Organizatorem akcji społeczno-edukacyjnej, do której corocznie zapraszane są szkoły, biblioteki i ośrodki kultury, jest Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. W tym roku tematem obchodów są różne przejawy odwagi.

Nordic walking – sport na całe życie

Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych nauczycieli do udziału w warsztatach stacjonarnych „Nordic walking – sport na całe życie”, które odbędą się 28 kwietnia, w godzinach 16.00–18.15, w IV Liceum Ogólnokształcącym im. B. Prusa w Szczecinie.

Spotkania z Książką Biograficzną – „Nie koniec, nie początek. Powojenne wybory polskich Żydów”

13 maja ZCDN gościć będzie Annę Bikont – jedną z najbardziej uznanych polskich dziennikarek, reporterek i pisarek, laureatkę wielu prestiżowych nagród, by wymienić Europejską Nagrodę Książkową, Wielką Nagrodę Fundacji Kultury, Nagrodę im. Ryszarda Kapuścińskiego, Nagrodę Historyczną „Polityki”. Jej najnowsza książka „Nie koniec, nie początek. Powojenne wybory polskich Żydów” będzie pretekstem do rozmowy na temat losu ocalałych polskich Żydów i Żydówek w tużpowojennych latach. Wszyscy oni – osamotnieni, otoczeni wrogością, targani wyrzutami sumienia, że to właśnie im udało się przetrwać – podjąć musieli decyzję: co dalej?