ZCDN

Tydzień Książek Zakazanych

Trwający od 22 do 28 września Tydzień Książek Zakazanych (Banned Books Week) to coroczne, organizowane pod koniec września wydarzenie o ogólnoświatowym zasięgu, którego istotą jest podkreślenie znaczenia wolności słowa oraz zwrócenie uwagi na wciąż aktualny problem cenzury i zakazywania książek.
Obchody zostały zainicjowane w 1982 roku przez Amerykańskie Stowarzyszenie Bibliotekarzy w reakcji na rosnącą liczbę prób usuwania książek z bibliotek, szkół i księgarń w Stanach Zjednoczonych.

TKZ

Celem Tygodnia Książek Zakazanych jest edukacja na temat wartości wolności czytania i dostępu do informacji. Wydarzenie to stanowi okazję do uświadomienia społeczeństwu, że cenzurowanie książek nie jest wyłącznie problemem przeszłości. Książki są często zakazywane z powodu treści uznanych za kontrowersyjne, takich jak kwestie związane z rasą, religią, seksualnością czy polityką. Tydzień ten ma przypominać, że literatura, nawet ta budząca kontrowersje, odgrywa kluczową rolę w prowadzeniu ważnych dyskusji społecznych.

Biuro ds. Wolności Intelektualnej ALA (American Library Association – Amerykańskie Stowarzyszenie Bibliotekarzy) udokumentowało w minionym roku 1247 żądań cenzury książek i zasobów bibliotecznych. Liczba tytułów objętych cenzurą wzrosła więc w 2023 roku o 65% w porównaniu z rokiem 2022, osiągając najwyższy poziom w ciągu ponad 20 lat obserwacji. Tytuły przedstawiające głosy i doświadczenia osób LGBTQIA+ i BIPOC stanowiły 47% wszystkich pozycji będących celem prób cenzury.

Należy przy tym pamiętać, że przywołane dane pokazują smutny, ale nadal tylko cząstkowy obraz rzeczywistej sytuacji na rynku księgarskim – wiele  incydentów związanych z ograniczeniem prawa do publikacji czy użyczania książek nie jest nigdzie zgłaszanych ani omawianych przez media.

W trakcie Tygodnia Książek Zakazanych na całym świecie odbywają się różnorodne wydarzenia promujące czytelnictwo i wolność słowa, takie jak dyskusje, panele, wystawy, a także głośne czytanie książek, które były lub są zakazywane. Lista takich książek obejmuje wiele klasycznych dzieł literatury, w tym m.in. Rok 1984 George’a Orwella, Buszujący w zbożu J.D. Salingera czy Lolitę Vladimira Nabokova  – a więc tekstów, które w pewnym czasie podlegały cenzurze, z dziś są kluczowymi elementami kultury.

Tydzień Książek Zakazanych przypomina nie tylko o tym, jak istotna jest otwartość na różnorodne perspektywy oraz obrona wolności intelektualnej. Jest to okazja, by celebrować zarówno literaturę, jak i pracę autorów, bibliotekarzy i nauczycieli, dzięki którym korzystamy z tej unikalnej wolności – czytania bez ograniczeń.

Podobne wpisy:
Dlaczego w szkole (i nie tylko!) potrzebujemy myślenia krytycznego? Przeczytasz o tym w nowym numerze „Refleksji”

Tym razem tematem przewodnim jest myślenie krytyczne: redakcja pyta o zasadność i definicję tego terminu. Czy jest tylko modną zbitką wyrazów? A może raczej nowoczesnym kierunkiem myślenia (!) o edukacji, która zawsze powinna zajmować stanowiska krytyczne wobec zmieniającej się rzeczywistości? W tekście wstępnym redaktorzy Marta Kostecka i Sławomir Iwasiów stwierdzają: „nie ma myślenia bez krytyczności”. Czy można postawić taką tezę?

Zachodniopomorski BiblioLAB 2025: Biblioteka w działaniu

Ósma zachodniopomorska edycja zjazdu dla bibliotek Pomorza Zachodniego, czyli Zachodniopomorski BiblioLAB, odbędzie się 15 października w siedzibie Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Szczecinie. Hasło tegorocznej edycji brzmi „Biblioteka w działaniu”.

Seminarium „Szkoła jako miejsce wspólne. Ślady i cienie szkolnej wspólnoty w zlikwidowanych szkołach wiejskich”

Serdecznie zapraszamy na seminarium zorganizowane na kanwie wystawy „Szkoła jako miejsce wspólne. Ślady i cienie szkolnej wspólnoty w zlikwidowanych szkołach wiejskich”, zrealizowanej w ZCDN-ie w ramach Zachodniopomorskich Dni Dziedzictwa 2025.