ZCDN

Jak się uczyć przyjemnie i efektywnie – publikacje dla uczniów i dyrektorów

Materiał dla dyrektorów jest kontynuacją publikacji dla nauczycieli „Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się?”, która powstała z myślą o wsparciu pedagogów po ogłoszeniu zakazu lub ograniczeniu zadań domowych w szkołach podstawowych. Ta publikacja również była podzielona na trzy tomy – odnoszących się do poziomu nauczania. Najnowsza publikacja zawiera zarówno omówienie rozporządzenia o zadaniach domowych, jak również wskazuje sposoby organizacji współpracy wśród nauczycieli, ich rozwoju, organizacji pracy samodzielnej uczniów na terenie szkoły itd. Wśród propozycji znajdują się także scenariusze przykładowych lekcji, spotkań z rodzicami, a także wzory ankiet, które można przeprowadzić w szkole.

Trzy tomy publikacji dla uczniów są dostosowane do wieku odbiorców. Dla klas I–III została przygotowana ilustrowana książeczka (jej format sprzyja wykorzystaniu na zajęciach jako prezentacji). Starsze klasy szkoły podstawowej otrzymały praktyczne porady, jak lepiej przyswajać wiedzę i umiejętności w szkole i poza nią. Do uczniów szkół ponadpodstawowych zaadresowano bardziej zaawansowane techniki uczenia się wraz z kontekstem, jak nasz mózg przyswaja wiedzę. Materiały można przekazać uczniom i ich rodzicom, a także wykorzystać w ramach realizacji programów wychowawczych.

Wszystkie publikacje są dostępne do pobrania w formacie pdf na stronie IBE: dyrektorzy i uczniowie.

Podobne wpisy:
Nauczyciel Roku 2025 – zgłoszenia do 10 września

„Głos Nauczycielski” we współpracy z Ministrem Edukacji ogłosił 23 edycję konkursu „Nauczyciel Roku”. Zgłoszenia można przesyłać do 10 września 2025 r.

Jak uczyć krytycznego myślenia? Materiały dydaktyczne dla nauczycieli   

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy opublikował cyfrową wersję poradnika „Jak uczyć, by uczniowie myśleli samodzielnie? Rozwijanie krytycznego myślenia w klasie”. Znaleźć w nim można definicję i rolę krytycznego myślenia w edukacji oraz zestaw zadań dla różnych przedmiotów.

Profil absolwenta szkoły ponadpodstawowej – kolejny etap

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy cały czas prowadzi prace nad stworzeniem profilu absolwenta szkoły ponadpodstawowej. Wszyscy zainteresowani mogą wziąć udział w konsultacjach kolejnej wersji projektu.