ZCDN

Spotkania z Książką Biograficzną – „Dezorientacje. Biografia Marii Konopnickiej”

baner SZKB 1Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli we współpracy z Instytutem Historycznym Uniwersytetu Szczecińskiego organizuje cykliczne seminaria „Spotkania z Książką Biograficzną”. Uczestniczą w nich autorki i autorzy biografii – zarówno zbiorowych, jak i indywidualnych, które rzucają światło na przestrzenie dotąd ukryte, dokonują reinterpretacji dotychczasowych ustaleń i prowokują do dyskusji.

26 listopada 2024 r. ZCDN gościć będzie Magdalenę Grzebałkowską – jedną z najbardziej cenionych polskich reporterek, autorkę bestsellerowych biografii oraz laureatkę NIKE czytelników, Grand Press i Nagrody im. Torańskiej. Jej najnowsza książka Dezorientacje. Biografia Marii Konopnickiej (wydawnictwo Znak, 2024) będzie pretekstem do dyskusji na temat polskiej literatury okresu zaborów, kobiecych emancypacji oraz modelu polskiej rodziny i przemian, którym podlegała. W centrum rozważań postawiona zostanie Maria Konopnicka – buntowniczka, feministka, artystka. Przedstawione w książce  decyzje, dylematy i rozterki pisarki pokazują, że była postacią na wskroś współczesną, która wciąż może inspirować, zaskakiwać i szokować.

Tak zarysowane przestrzenie skłaniają do rozmowy, w której obok pisarki udział weźmie prof. Agnieszka Szudarek (IH US). Spotkanie – ja zawsze – poprowadzi dr Katarzyna Rembacka (ZCDN).

Partnerem wydarzenia jest wydawnictwo Znak.

Podczas dyskusji podjęte zostaną zagadnienia odnoszące się do historii polskiej literatury w okresie zaborów. Poruszone będą kwestie odnoszące się do sytuacji kobiet i ich ścieżek emancypacyjnych oraz modelu rodziny. Na ile rola, jaką przypisano kobietom, była przez nie realizowana, a na ile podlegała przemianom? Czy herstorie odnajdują swoje miejsce w edukacji szkolnej?

Osoby uczestniczące w seminarium będą miały możliwość zaprezentować własne poglądy na rolę i miejsce w edukacji historycznej omawianej biografii. Przeprowadzą również krytyczną analizę modelu rodziny i pozycji kobiet w okresie zaborów. Następnie, podczas wymiany doświadczeń, zastanowią się, na ile i w jaki sposób można wykorzystać biografię Marii Konopnickiej w szkolnej narracji historycznej oraz polonistycznej przy analizie określnych zjawisk i procesów społecznych i kulturowych.

Więcej informacji oraz możliwość rejestracji

Zapraszamy!

Podobne wpisy:
Co zrobić, żeby szkoła była postrzegana jako miejsce pozytywnych relacji?  Zachęcamy do lektury nowego numeru „Refleksji”!

Wielu osobom szkoła kojarzy się z jakąś formą opresji, ciężką pracą bez szczególnych efektów, niedocenieniem. Ten problem może dotyczyć zarówno uczniów, jak i nauczycieli. A przecież tak nie powinno być! Z pomocą przychodzi pedagogika pozytywna, która pozwala spojrzeć na edukację i system oświaty z zupełnie innej perspektywy.

Humanistycznie. Nowy cykl materiałów dla osób uczących przedmiotów humanistycznych

Humanistycznie. Po prostu. Czyli krótko i po ludzku o wyzwaniach współczesnej humanistyki. Na nasz nowy projekt będą się składały małe pigułki wiedzy w formie nagrań wideo, skierowane do osób uczących przedmiotów humanistycznych lub po prostu nimi zainteresowanych, które chcą odświeżyć lub uzupełnić wiedzę ze studiów, aby być na bieżąco.

Pierwsza Pomoc Psychologiczna. Blog na Zmianę (Odcinek XVII)

O zatrważających danych zawartych w wynikach badań dotyczących zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży można usłyszeć z wielu źródeł. Nic dziwnego, że tematem tym zajmujemy się także w Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Jako zespół profesjonalnie zajmujący się wsparciem nauczycieli również w tym zakresie staramy się zdefiniować problem oraz jego przyczyny. To nam daje szansę na udzielenie konkretnej pomocy.